سهم 54 درصدی همسایگان در صادرات غیرنفتی ایران

تراز تجاری در فروردین امسال با 15 کشور منطقه 462 میلیون دلار به نفع ایران بود

بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشور در اولین ماه سال‌جاری به کشورهای همسایه صورت گرفته است. همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و اولویت دهی به همسایگان و کشورهای منطقه در مراودات اقتصادی و تجاری، سهم همسایه‌ها در تجارت خارجی ایران رو به افزایش گذاشت به طوری که در سال گذشته این سهم از 50 درصد گذشت. تازه‌ترین آمار و ارقام اعلام شده از تجارت خارجی ایران در فروردین امسال نیز نشان می‌دهد که سهم 15 کشور همسایه در صادرات غیرنفتی ایران 54 درصد و سهم این کشورها از واردات ایران 49 درصد بوده است. نکته حائز اهمیت درعملکرد تجارت خارجی ایران در نخستین ماه سال این است که تجارت با همسایه‌ها به نفع ایران و تراز تجاری مثبت بوده است.

 
بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشور در اولین ماه سال‌جاری به کشورهای همسایه صورت گرفته است. همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و اولویت دهی به همسایگان و کشورهای منطقه در مراودات اقتصادی و تجاری، سهم همسایه‌ها در تجارت خارجی ایران رو به افزایش گذاشت به طوری که در سال گذشته این سهم از 50 درصد گذشت. تازه‌ترین آمار و ارقام اعلام شده از تجارت خارجی ایران در فروردین امسال نیز نشان می‌دهد که سهم 15 کشور همسایه در صادرات غیرنفتی ایران 54 درصد و سهم این کشورها از واردات ایران 49 درصد بوده است.
نکته حائز اهمیت درعملکرد تجارت خارجی ایران در نخستین ماه سال این است که تجارت با همسایه‌ها به نفع ایران بوده و تراز تجاری مثبت بوده است. برهمین اساس در فروردین امسال تراز تجاری ایران با 15 کشور همسایه 462 میلیون و 600 هزار و 171 دلار به نفع ایران بوده است که به معنای برتری صادرات به واردات است.
 
رشد 11.5 درصدی تجارت با همسایه ها
بر اساس آمارهای گمرک ایران، در نخستین ماه امسال تجارت خارجی ایران با رشد بیش از ۱۷‌درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال‌گذشته مواجه شده‌است. درفروردین امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور بالغ بر ۱۰‌میلیون و ۴۷۱‌هزار‌تن و به ارزش سه‌میلیارد و ۶۴۵‌میلیون دلار بوده‌ که در مقایسه با مدت مشابه سال‌قبل افزایشی 17.7 درصدی در وزن و کاهش 12.9 درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهش 24.7 درصدی از نظر وزنی و 13 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته به ارقام یک‌میلیون و ۸۲۹‌هزار‌تن و سه‌میلیارد و ۸۷‌میلیون دلار رسیده‌است.
حال براساس آمار ارائه شده از سوی سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت؛ در فروردین امسال نزدیک به هفت میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش سه میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار، بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که نسبت به فروردین سال قبل ۲۶ درصد در وزن و ۱۱.۵ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است. بدین ترتیب تجارت کل با همسایه‌ها از 5 میلیون و 555 هزارتن در فروردین پارسال به بیش از 7 میلیون تن در فروردین امسال رسیده است. از نظر ارزشی هم درحالی که تجارت با این کشورها در فروردین 1401 بالغ بر 3 میلیارد و 135 میلیون دلاربود این رقم امسال به 3 میلیارد و 496 میلیون دلار رسیده است.
 
54 درصد صادرات به همسایه ها
در اولین ماه امسال، ده میلیون و ۴۷۱ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار صادر شده که ۵۵ درصد وزن و ۵۴ درصد ارزش کالاهای صادر شده به مقصد کشورهای همسایه بوده است. یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۸۷ میلیون دلار نیز کالا به کشور وارد شده که ۶۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کالاهای وارده نیز از کشورهای همسایه بوده است.
 
رشد 136 میلیون دلاری صادرات
برپایه این گزارش، میزان صادرات به کشورهای همسایه در فروردین امسال بیش از 136 میلیون دلار افزایش یافته است. در فروردین پارسال ارزش صادرات ایران به این کشورها یک میلیارد و 843 میلیون دلار بوده که این رقم درفروردین امسال به نزدیک 2 میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس آمارهای رسمی، تراز تجاری کشور در فروردین ماه مثبت ۵۵۸ میلیون دلار را نشان می‌دهد که با صادرات پنج میلیون و ۷۱۷ هزار و ۲۸۳ تنی به ارزش یک میلیارد و ۹۷۹ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۶۴۶ دلاری به کشورهای همسایه و واردات یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۸۸۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۴۷۵ دلار از کشورهای همسایه و بیشینه بودن ۴۶۲ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۷۱ دلاری صادرات نسبت به واردات از کشورهای همسایه، سهم مهمی در مثبت شدن تراز تجاری کشور در فروردین ماه داشته است.
 
خریداران اصلی کالای ایرانی
دراین ماه، عراق با خرید ۶۰۹ میلیون دلار (رشد ۴۳ درصدی)، ترکیه با ۵۵۰ میلیون دلار (رشد ۵۲ درصدی)، امارات با ۳۲۰ میلیون دلار (کاهش ۵۲ درصدی)، پاکستان با ۱۱۶ میلیون دلار (رشد ۴۱ درصدی)، افغانستان با ۱۱۵ میلیون دلار (رشد ۶ درصدی)، عمان با ۸۹.۴ میلیون دلار (رشد ۲۰ درصدی) و روسیه با ۶۰ میلیون دلار (رشد ۱۶۷ درصدی) به ترتیب 7 مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی در بین همسایگان بودند.
همچنین آذربایجان با خرید ۳۳.۴ میلیون دلار (کاهش ۱۴ درصدی)، ارمنستان با ۳۲ میلیون دلار (رشد ۱۴۴ درصدی)، ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار (رشد ۳۲ درصدی)، قزاقستان با ۱۲.۵ میلیون دلار (رشد ۶۷ درصدی)، کویت با ۹.۳ میلیون دلار (کاهش ۳۰ درصدی)، قطر ۶ میلیون دلار (کاهش ۲۰ درصدی) و بحرین با ۱۹۶ هزار دلار (کاهش ۵۸ درصدی)، در رتبه‌های بعدی مقاصد کالاهای صادراتی ایران در بین همسایگان قرار داشتند.
 
مهمترین فروشندگان کالا به ایران
در فروردین سال‌جاری، امارات با فروش یک میلیارد و ۹ میلیون دلار (رشد ۳۰ درصدی)، ترکیه با ۳۴۵ میلیون دلار (رشد ۲۶ درصدی)، روسیه با ۵۸.۵ میلیون دلار (کاهش ۴۶ درصدی)، پاکستان با ۴۵.۲ میلیون دلار (کاهش ۲۵ درصدی)، عمان با ۳۷ میلیون دلار (رشد یک درصدی)، عراق با ۷.۱ میلیون دلار (کاهش ۳۰.۵ درصدی) و آذربایجان با ۳.۶ میلیون دلار (رشد ۲۵ درصدی)، هفت کشور نخست همسایه فروشنده کالاهای مورد نیاز کشورمان  بودند.
علاوه براین، قطر با ۳.۵ میلیون دلار (رشد ۵۲۵ درصدی)، قزاقستان با ۳ میلیون دلار (کاهش ۸۳ درصدی)، ترکمنستان با ۲.۸ میلیون دلار (کاهش ۱۲ درصدی)، ارمنستان با ۱.۶ میلیون دلار (رشد ۱۳۷ درصدی)، افغانستان با ۱.۴ میلیون دلار (رشد ۱۱ درصدی) و کویت با ۱۵۱ هزار دلار (کاهش ۲۷ درصدی) در رتبه‌های بعدی فروش کالا به ایران از میان کشورهای همسایه در فروردین ماه بودند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی