شمارش معکوس برپایی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

حضور حداکثری ناشران با وجود مشکلات اقتصادی

شمارش معکوس برای آغاز سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده، رویدادی علمی- فرهنگی که امسال با حضور ناشرانی از یکصد کشور جهان برپا می‌شود. برای نخستین مرتبه طی دهه‌هایی که از عمر این نمایشگاه می‌گذرد متولیان تمهیداتی درنظر گرفته‌اند تا کتابفروشان در بخش مجازی آثار خود را به علاقه‌مندان عرضه کنند و همچنین شرایطی در نظر گرفته شده تا معلمان و کارگران از تخفیفات ویژه‌تری در خرید از نمایشگاه کتاب برخوردار شوند.

 رشد سریع‌تر کتا‌بخوانی در مقایسه با رشد اقتصادی
 یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز گذشته ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های نمایشگاه این دوره گفت: «شاهد رشد سریع‌تر آمار کتابخوانی در مقایسه با رشد اقتصادی هستیم. در همین راستا نیز نمایشگاه کتاب تهران زمینه‌ای برای تشویق مردم و جلب توجه آنها به عادت کتابخوانی و همچنین جلب توجه بیشتر خانواده‌ها به این ضرورت مهم است.»
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به«آینده خواندنی است»، شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: «این شعار یعنی که آینده پیشرفت کشور در گرو بیشتر و بهتر خواندن است، تاریخ جوامع مختلف هم نشان می‌دهد که پیشرفت در هر کشوری مرهون بیشتر و بهتر خواندن است.»
وی درباره حضور کتابفروشان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «تقریباً در تمام نمایشگاه‌های کتاب دنیا کتابفروشی هم رخ می‌دهد. نمایشگاه کتاب تهران باید به تمام حلقه‌های تولید، مصرف و توزیع کتاب کمک کند. یکی از این حلقه‌ها کتابفروشان هستند. ناشران نیز از یارانه مستقلی برخوردارند تا حضور کتابفروشان به آنها آسیب نزند. حدود ۲۰۰ کتابفروشی در بخش مجازی نمایشگاه فعال خواهند بود و حضورفیزیکی نخواهند داشت.»
احمدوند ادامه داد: «امیدواریم با شرکت انبوه مخاطبان نمایشگاه و خدماتی که ناشران ارائه می‌کنند، شاهد نمایشگاه پررونقی باشیم، این نمایشگاه برای رسیدن به هدف پیشرفت فرهنگی و اقتصادی مؤثر، تفاوت‌‌هایی با دوره‌های قبل دارد. در بخش‌های مختلف، رویکرد اصلی‌مان توجه به محتوا و برنامه‌های فرهنگی است و در همین راستا برای بهره‌‌مندی هرچه بیشتر مخاطبان از برنامه‌های فرهنگی طی برگزاری نمایشگاه تلاش زیادی شده است.»
رئیس نمایشگاه کتاب تهران از مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف سخن گفت و اهتمام ویژه بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف که کمک حال متولیان در سر و سامان دادن به کارهای این دوره نمایشگاه بوده است. احمدوند در بخش دیگری از گفته‌های خود از سازمان‌هایی همچون شهرداری، اداره پست، نیروی انتطامی و مجموعه دست‌اندرکاران همراه در مصلای امام خمینی(ره) نیز قدردانی کرد.
 وی با اشاره به استقبال ناشران برای شرکت در این دوره گفت: «ناشران با وجود مشکلات اقتصادی که پیش روی صنعت نشر قرار دارد، با انگیزه و اشتیاق حداکثری در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضر هستند و امیدوارم این نمایشگاه با همراهی ناشران، نویسندگان، اهالی قلم و مردم خاطره شیرین فرهنگی برای همه به‌جا بگذارد.»
رئیس نمایشگاه کتاب همچنین از ارائه تسهیلات بانک ملی برای خرید معلمان از نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: «وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز در توافق با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام آمادگی کرد که کارگران نیز از تسهیلات و تخفیفات خرید از نمایشگاه کتاب بهره‌مند شوند.»
  تخفیف 30 درصدی برای کتاب‌های خارجی
 علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: «امسال کتابفروشان نیز به جمع عرضه‌کنندگان نمایشگاه افزوده شدند. نکته دیگر اینکه برای رفع نواقص و مشکلات سال گذشته نیز کوشیده‌ایم. کمیته پاسخگویی در ۲۰ نقطه نمایشگاه حضور خواهند داشت. کارافزار نمایشگاه برای دسترسی به نقشه نمایشگاه و اطلاعاتی از این دست در دسترس است.»
قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره بخش کتاب‌های خارجی نیز گفت: «45 هزار عنوان کتاب چاپ سال‌های 2015‌تا 2023 از سوی کمیته ناشران خارجی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در کمیته بین‌المللی نیز میزبانی تاجیکستان را به طور ویژه داریم. در سرای ملل نیز بیش از ۴۰ نشست تخصصی خواهیم داشت و ۳۰ میهمان از کشورهای مختلف حضور خواهند داشت و از ۲۷ کشور حاضر خواهند شد. در کل از ۴۰ کشور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت.»رمضانی ادامه داد: «سالن کتابیاران میزبان فعالان حوزه کتاب خواهد بود و سینما کتاب نیز برای نخستین مرتبه در نمایشگاه کتاب مستقر خواهد شد. امسال نیز ویژه برنامه‌هایی برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان خواهیم داشت. یارانه خرید کتاب دانشجویان، طلاب و اساتید نیز افزایش چشمگیری داشته و همچنان برای افزودن بر مبلغ آن در تلاش هستیم. برای اهل قلم نیز بر اساس گروه‌های مختلف یارانه خرید کتاب از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.»
وی از انجام گفت‌و‌گوهایی برای حضور آژانس‌های ادبی خبر داد و گفت: «امسال فعالان و آژانس‌های ادبی داخلی و خارجی در یک سالن خواهند بود و با چینش مناسبی در کنار هم حضور خواهند داشت. طی گفت‌وگوهایی که از این طریق شکل می‌گیرد شرایط انتقال کتاب‌ها و ترجمه آنها نیز فراهم خواهد شد.»
رمضانی درباره حمایت دولت از خرید کتاب‌های خارجی گفت: «دولت با نرخ مناسب، کتاب‌های بخش خارجی را ارائه خواهد داد و البته درصدد آن هستیم تا نرخ را بهبود بخشیم و حداکثر حمایت را در این بخش دریافت کنیم. ۳۰ درصد تخفیف در کتاب‌های خارجی منتشر شده از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ خواهیم داشت. ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بدون یارانه به فروش خواهند رسید‌.»
گفتنی است که در سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد حضور 2 هزار و 700 ناشر داخلی در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه، 100 ناشر خارجی و همچنین شرکت 200 کتابفروش در بخش مجازی خواهیم بود. نمایشگاه کتاب این دوره با شعار «آینده خواندنی‌ است» از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی