رئیس جمهور در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اعلام کرد

شکست رکورد 40 ساله با صادرات 50میلیارد دلاری

مأموریت بانک مرکزی برای انجام معاملات تجاری خارجی با واحدهای پول ملی

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مدت سپری شده از دولت سیزدهم حجم صادرات کشور به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد ۴۰ساله است، اظهارکرد: این نشان‌دهنده اراده جدی دولت در گسترش صادرات و رونق‌ دادن به حجم، تنوع و کیفیت تولید است. آیت‌الله رئیسی روز گذشته در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران پیش از این بیشتر با صنایع نفت و گاز شناخته می‌شد، گفت: امروز با توجه به تلاش دولت برای توجه متوازن و متناسب به همه عرصه‌های فعالیت اقتصادی و تولیدی و پرهیز از نگاه تک ساحتی به حوزه نفت و گاز، سطح روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها در عرصه‌های جدید به سرعت می‌تواند ارتقا یابد.
احیای دفاتر بازرگانی ایران در خارج از کشور
رئیس جمهور اولین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر دانست و اظهار کرد: دفاتر بازرگانی در کشورها متکفل امر معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری متقابل هستند و در دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم دفاتر تجاری ایران در کشورهایی که در آنها فاقد دفتر بودیم، فعال شود.
شگفتی ناظران خارجی از پیشرفت در دوران تحریم
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان کشورمان در عرصه‌های مختلف به رغم فشارها و تحریم‌های گسترده دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند که رسیدن به آنها در شرایط تحریمی باعث شگفتی ناظران خارجی شده، اضافه کرد: امروز دانشمندان و فعالان ایرانی، علوم هسته‌ای و نظامی و خیلی از علوم دیگر را در کشورمان بومی کرده‌اند و دیگر این دانش‌ها در ایران وابسته به حضور و فعالیت یک کارشناس خارجی یا حتی یک یا چند کارشناس داخلی نیستند. رئیس جمهور خطاب به فعالان تولیدی و صنعتی ایران با بیان اینکه به این میزان از موفقیت بسنده نکنید و برای برداشتن گام‌های بلند تلاش کنید، تصریح کرد: امروز هم اراده، هم دانش و هم زمینه کار و فعالیت کاملاً مهیاست و مجوزهای فعالیت خیلی سریع صادر شده و در عرصه‌های مختلف می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

 رشد و تولید را به مذاکرات گره نخواهیم زد
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی به هیچ وجه رشد و تولید کشور را به مذاکرات سیاسی گره نزده و نخواهیم زد، افزود: مذاکرات سیاسی یک روندی دارد که عزتمندانه پیش خواهد رفت و ما هم از موضع اقتداری که جمهوری اسلامی به برکت خون مطهر شهدا از آن برخوردار است، با عزت مذاکرات را دنبال می‌کنیم و این امریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: آنان پیمان‌شکنی کردند ولی ما بر پیمان‌ها استوار ماندیم. آنان تعهدات‌شان را نقض کردند، اروپایی‌ها تعهدات‌شان را انجام ندادند، اما ما این افتخار را داریم که تا کنون آژانس انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرده که جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده است. این امریکایی‌ها و کشورهای غربی بودند که به پیمان خود پشت‌ پا زدند و میز مذاکره را ترک کردند، اما ایران حرف منطقی و متین دارد و میز مذاکره را ترک نکرده و خود اروپایی‌ها هم اذعان کردند که حرف‌های ایران عقلانی است.
بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه
رئیس جمهور با تأکید دوباره بر اینکه ایران به هیچ عنوان فعالیت اقتصادی و تجاری را به مذاکره گره نزده و نخواهد زد، گفت: تعامل و فعالیت اقتصادی و تجاری یک حوزه‌ای است که کار آن فعالانه پیگیری می‌شود و از همکارانم در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها می‌خواهم که از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان برای امر صادرات به طور جدی حمایت کنند. رئیس جمهور حمایت واقعی از تولید را در ارائه حمایت‌های حقوقی، پرداخت تسهیلات و تسهیل مقررات دانست و اظهار کرد: وقتی صادرکننده احساس کند که دولت به دنبال تسهیل کار اوست، به دنبال افزایش تولید و طبعاً افزایش اشتغال خواهد رفت. این حمایت‌ها باید در عمل از صادرکنندگان صورت گیرد و بحمدالله در بعضی از حوزه‌ها در این دولت بسیار خوب عمل شده و در حوزه‌های دیگر نیز باید کار جدی صورت گیرد. رئیس جمهور در بدو ورود به محل سالن اجلاس سران از غرفه‌های شرکت‌های مختلف بازدید کرد. پنجمین نمایشگاه توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور حدود ۷۵۰ شرکت داخلی و با عرضه ۱۲ گروه کالایی برگزار می‌شود.
ضرورت روحیه تحول‌گرایی در آموزش و پرورش
آیت‌الله رئیسی همچنین روز گذشته در آیین تجلیل و بزرگداشت مقام معلم که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، تحول در نظام آموزشی کشور را نیازمند اتاق‌های اندیشه‌ورزی دانست و اظهار کرد: اینکه می‌گویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز می‌شود، سخن درست و حکیمانه‌ای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرح‌های تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آینده‌سازان کشورند به گونه‌ای استفاده شود که نسبت به این طرح‌ها بیگانه نباشند.رئیس جمهور مهم‌ترین دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش را اجرای منویات رهبری و بررسی چرایی اجرا نشدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر کسانی در آموزش و پرورش آمادگی یا روحیه تحول‌خواهی ندارند، در هر پست و سمتی که هستند حتماً باید از سر راه کنار بروند تا تحول در این وزارتخانه ایجاد شود.

ارزیابی بهره‌وری در آموزش و پرورش
آیت‌الله رئیسی توجه به افزایش بهره‌وری در کنار ارتقای علم در آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار داد و گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور می‌دانیم، اما مهم است که به صورت ماهانه و حتی هفتگی میزان بهره‌وری را ارزیابی کرد.
رئیس جمهور در ادامه مصون‌سازی جوانان و نوجوانان در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب را در گرو تحول در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: اگر با رویکرد تحول‌گرایانه مدیران و اساتید آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد تحول و زمانه‌سازی باشیم، در آن صورت است که دیگر نگران فرزندان‌مان در دنیای اطلاعات و ارتباطات نخواهیم بود.

سند تحول؛ مرجع دولت
مناسب‌سازی فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده، استفاده از نظر و دیدگاه صاحب‌نظران در تهیه و تدوین محتواهای آموزشی و درسی، توجه به تأمین خوابگاه متأهلین در دانشگاه‌ها با اولویت‌دهی به دانشگاه فرهنگیان و پرداخت بدون تأخیر حقوق معلمان حق‌التدریس از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در این مراسم بود. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزه‌های فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم می‌شود باید ذیل این سند تعریف شوند.
تبیین نامناسب طرح رتبه‌بندی در محافل سیاسی
رئیس جمهور به تبیین نامناسب طرح رتبه‌بندی معلمان در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً در تجلیل و تکریم معلمان باید به معیشت آنها نیز توجه داشت، اما موضوع معیشت تنها یک بعد این مسأله است و توجه به شأن و منزلت و کرامت معلم و همچنین کیفیت کار معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به درستی تبیین نشد و صرفاً مشکلات معیشتی آنها مورد تأکید قرار گرفت.

مأموریت بانک مرکزی برای کاهش مبادلات دلاری
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به گسترش برنامه‌ریزی کشورها برای کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات‌‌شان، به بانک مرکزی مأموریت داد با همکاری دستگاه‌های مرتبط، زمینه‌های انجام معاملات تجاری بر اساس واحد پولی ایران و کشورهای هدف را فراهم کند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به دستاوردهای سفر دو روزه خود به سوریه و امضای برنامه جامع راهبردی بلندمدت و چندین توافقنامه همکاری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف، اجرای کامل این توافقنامه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: بازار سوریه ظرفیت بالایی برای افزایش سطح روابط تجاری دو کشور دارد. رئیس جمهور همچنین با تأکید بر رویکرد دولت در گسترش عدالت و مقابله با فساد، خواستار تداوم اهتمام و مراقبت جدی مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نسبت به عدم ارائه تسهیلات ویژه و تبعیض‌آمیز شد.
همچنین شنبه گذشته، نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی در دوره جدید به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ارائه و اولویت‌ها و نیازمندی‌ها در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مردم مورد بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور از زحمات و تلاش‌های فیروزآبادی دبیر پیشین شورای‌عالی فضای مجازی قدردانی کرد.

 

بــــرش

تشکیل کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های ۱۴۰۱
با حکم رئیس جمهور
به دنبال گزارش وزیر کشور از عملکرد کارگروه مستقر در آن وزارتخانه برای پیگیری ناآرامی‌های سال گذشته، رئیس جمهور با صدور حکمی هیأتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث و ناآرامی‌ها بویژه با توجه به محورهای مندرج در گزارش وزیر کشور و بررسی‌های فنی و کارشناسی از سوی سایر دستگاه‌ها و جهات ذیربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد.
بر‌اساس حکم آیت‌الله رئیسی، دکتر حسین مظفر به عنوان رئیس و دکتر کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، خانم سکینه‌سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، دکتر زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ منصوب شده‌اند.
بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال ۱۴۰۱ از طریق دریافت گزارش‌های دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه، بررسی شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث یا خانواده‌های آنان و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، پیگیری حقوق خانواده شهدا و جانباختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و قضایی، بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یادشده و پیگیری آن در مراجع ذی‌صلاح، کمک به پیگیری‌های حقوقی در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی و ارائه مستندات متقن و دقیق برای طرح در مجامع حقوق بشری و بین‌المللی، ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خلأهای قانونی و یا ارتقای قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و ارائه روایت صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود، بدون هرگونه جانبداری و با هدف ممانعت از تکرار مجدد آن با استفاده از ظرفیت اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور، از مهم‌ترین وظایف تعیین شده از سوی رئیس جمهور برای این کمیته است. آیت‌الله رئیسی همچنین این کمیته ویژه را موظف کرده است تا گزارشات خود را بطور منظم برای شخص وی ارسال کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی