دلار آزاد به کانال 52 هزارتومان و سکه تمام به 28 میلیون تومان بازگشت

عقب‌نشینی ارز و طلا در بازار

شکست یک میلیارد تومانی قیمت خودروهای مونتاژی

از ابتدای هفته جاری، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا با تغییرات قابل توجهی همراه شده است. طی همین روزها، در بازار طلا و سکه شاهد افت محسوس سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید و همچنین طلای 18 عیار هستیم به طوری که دیروز و تا زمان تنظیم این گزارش، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم وارد کانال 28 میلیون تومان شد و سکه تمام طرح جدید نیز با یک کانال افت به 32 میلیون تومان بازگشت. این در شرایطی است که در بازار ارز نیز روند نزولی قیمت‌ها مشاهده می‌شد.

روز گذشته جدول قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد. قیمت اعلامی شورای رقابت که به آن حداقل 12 درصد (ارزش افزوده، هوای پاک و...) اضافه می‌‌شود با نرخ‌هایی که خودروسازان بخش خصوصی قیمت‌گذاری کردند، بسیار فاصله دارد. در برخی از خودروها این فاصله به یک میلیارد تومان هم می‌‌رسد. قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی در شرایطی اعلام شده که طی هفته‌های گذشته خودروسازان خصوصی، با قیمت‌های مصوب خود، خودرو به مردم فروختند، حال این سؤال و ابهام ایجاد شده که ثبت نام کنندگان خودروهای مونتاژی مابقی پول خود را خواهند گرفت؟
یکی از مسئولان سازمان حمایت در پاسخ به این سؤال که با توجه به قیمت‌های اعلامی شورای رقابت، خودروسازان خصوصی گرانفروشی کردند و اکنون متقاضیان این خودروها باید چه کاری انجام دهند، به ایران گفت: خودروسازان موظف هستند که خودروهای تولید داخل و مونتاژی را بر اساس اعلام شورای رقابت به فروش برسانند و اگر خارج از عددهای اعلام شده باشد، تخلف است. از همین رو با در نظر گرفتن هزینه‌هایی چون ارزش افزوده، آلایندگی و سایر موارد، قیمت خودرو باید نهایی شود.
او ادامه داد: اگر خودروسازان به قیمت‌های شورای رقابت توجه نکنند، مصداق گرانفروشی است و به طور قطع با آنها برخورد و حتی جلوی فروش و پیش‌فروش آنها گرفته می‌‌شود.
این مسئول که خواست نامش عنوان نشود، ادامه داد: خودروهایی که تا قبل از مصوبه شورای رقابت فروخته شده، باید با قیمت‌های اعلام شده به دست متقاضیان برسد و قطعاً این امر به شرکت‌های خصوصی خودروساز ابلاغ می‌‌شود.
او یادآور شد: فروش خودروسازان بخش خصوصی با قیمت‌های جدید (قبل از اعلام شورای رقابت) تخلف بوده است و آنها موظف بودند با قیمت‌های سال گذشته فروش خودرو داشته باشند و در زمان تحویل با قیمت روز محاسبه کنند. یکی از مدیران خودروساز بخش خصوصی هم درباره برگشت قیمت‌ها به «ایران» گفت: هنوز معلوم نیست که چه سیاستی اتخاذ خواهد شد؛ قرار است مونتاژکاران جلسه‌ای با وزارت صمت داشته باشند و پس از آن قیمت‌ها را نهایی کنند.
او ادامه داد: قیمت‌هایی که شورای رقابت اعلام کرده، پایین‌تر از قیمت‌های ما است و از همین رو احتمال دارد که مونتاژ برخی از خودروها به جهت زیان‌ده شدن، متوقف شود. این مدیر خودروساز گفت: باید موضوع قیمت‌ها با وزارت صمت بررسی و چاره‌ای اندیشیده شود. در حال حاضر در کمترین حالت ممکن تفاوت قیمت تعیین شده از سوی خودروساز با شورای رقابت حدود  300 میلیون تومان است. باید پذیرفت با نرخ ارز و شرایطی که کشور دارد، نمی‌توان قیمت‌ها را نزولی کرد. او یادآور شد: قیمت‌های تعیین‌شده از سوی شورای رقابت بسیار کم است و این موضوع را برخی از مونتاژکاران نمی‌پذیرند.
دیگر مدیر خودروساز بخش خصوصی جاده مخصوص درباره قیمت‌های اعلامی شورای رقابت به «ایران»، گفت: قیمت‌هایی که شورای رقابت تعیین کرده با محصول عرضه شده ما تفاوت چندانی ندارد و اگر 12 الی 15 درصد سایر هزینه‌ها چون پلاک‌گذاری، بیمه و... افزوده شود، همان قیمتی خواهد شد که چند هفته پیش تعیین کرده بودیم.
او تصریح کرد: خودروساز بخش خصوصی مکلف است با قیمت‌های شورای رقابت محصولات خود را عرضه کند در غیر این صورت وزارت صمت، سازمان حمایت و حتی تعزیرات جلوی فعالیت آنها را خواهد گرفت و فروش خودرو از سوی خودروساز متوقف می‌‌شود. این مدیر خودروساز گفت: درست است که خودروساز بخش خصوصی با قیمت‌های جدید در برخی از خودروها متضرر می‌‌شود اما چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری نیست. البته به نظر می‌‌رسد که برخی از شرکت‌ها بیش از اندازه قیمت محصولات خود را بالا بردند، لذا کاهش و منطقی شدن قیمت‌ها ضرورت دارد. رضا حیاتی، کارشناس صنعت خودرو درباره قیمت‌های اعلامی شورای رقابت به «ایران» گفت: قیمت‌هایی که شورای رقابت اعلام کرده، منطقی است. شرکت‌های خصوصی با توجه به قیمت‌های بازار، نرخ‌های خود را تغییر داده بودند ولی به این  امر توجه نکردند که عدم تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت محصولات آنها را بالا برده است. اگر تعداد خودروهای مونتاژی در بازار افزایش پیدا کند، دیگر دلیلی ندارد که خودروهای چینی با عددهای بیشتر از 1.5 میلیارد تومان در بازار خرید و فروش شوند. او افزود: خودروهای مونتاژی در بازار بشدت افزایش پیدا کرده است و حال با مصوبه شورای رقابت شاهد ریزش قیمت این خودروها در بازار خواهیم بود؛ البته پیش‌بینی این است که بخش خصوصی نسبت به قیمت‌های جدید مقاومت کند و با بهانه و ادله‌های مختلف قیمت‌ها را بالا ببرند. از این رو امیدواریم که سیاستگذار جلوی تخلف برخی از مونتاژکاران را بگیرد.
بر این اساس، پس از بررسی قیمت خودروهای سواری تولیدی خودروسازان بخش خصوصی از سوی شورای رقابت و تصویب آنها، مشخص شد ۱۷ خودروی سواری باید در قیمت تمام‌شده خود تجدید نظر کنند. از این رو قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی با سود ۱۷ درصد مشخص شد. سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت گفت: با در نظر گرفتن شاخص رقابت‌پذیری مشخص شد هیچ یک از خودروهای مونتاژی رقابت‌پذیر نیستند و در حقیقت در گروه G وF  قرار می‌گیرند و باید هزینه تولید خودروهایشان را پایین بیاورند. بر این اساس، سهم گروه مدیران خودرو از این بررسی‌ها هفت خودرو بود که قیمت محاسباتی سازمان حمایت با احتساب سود عادله ۱۷ درصدی به نرخ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برای خودروی تیگو ۷ پرو یک میلیارد و ۹۷ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان، چری آریزو ۶ بیش از یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان، چری آریزو ۵ بیش از ۷۳۵.۳ میلیون تومان، ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ دنده دستی ۴۸۴.۵ میلیون تومان، وی ام ایکس ۲۲ پرو ۶۴۶.۵ میلیون تومان و ام‌وی ام ایکس ۵۵ پرو حدود ۹۸۴ میلیون تومان بوده است. همه این خودروها رتبه شاخص G دریافت کردند و باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، به کاهش قیمت تمام شده این خودروها اقدام کنند. در گروه کرمان موتور چهار خودرو مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب جک جی ۴ با قیمت ۵۵۲.۵ میلیون تومان حائز رتبه E، جک اس ۳ با قیمت ۶۳۲.۲ میلیون تومان رتبه E، جک اس ۵ با قیمت ۹۹۲.۱ میلیون تومان رتبه G و کی ۷ (JIAYUE X۷) با قیمت یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومانی حائز رتبه G شدند. در بین آنها دو خودروی جک اس ۵ و کی ۷ با دریافت رتبه E مشمول کاهش قیمت شدند. شرکت فرداموتورز نیز با سه خودرو در این ارزیابی شرکت داشت که شامل دانگ فنگ SXS با قیمت ۶۴۵.۷ میلیون تومانی (رتبه شاخصF)
 BS۱۱، (چانگان ALSVIN) با قیمت ۴۷۴ میلیون تومانی (رتبه شاخص F) و ۵FMC T  با قیمت ۸۹۶.۸ میلیون تومانی (رتبه شاخصE ) بود. هر سه خودروی تولیدی شرکت فردا موتورز باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، هزینه تمام شده تولید خودروهایشان را پایین بیاورند. برپایه این گزارش، دایون  Y۵ گروه ایلیا با قیمت یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومانی رتبه شاخص F، دیگنیتی پرایم گروه بهمن با قیمت ۸۴۳.۱ میلیون تومانی رتبه F و فیدیلیتی گروه بهمن نیز با قیمت ۷۲۸.۶ میلیون تومانی رتبه شاخص E کسب کردند و هر سه این خودروها نیز مشمول کاهش قیمت شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی