واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرسازی‌ها درباره رجوع احتمالی غرب به مکانیسم ماشه

می‌دانند پاسخ ایران چه خواهد بود

ناصر کنعانی: چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود آنها در پیامی که قبلاً از سوی طرف ایرانی دریافت کردند به صورت دقیق و واضح می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به پیگیری هر اقدام غیر منطقی از سوی کشورهای غربی درباره روند اجرای تعهدات توافق هسته‌ای هشدار داد. به گزارش «ایران»، ناصر کنعانی در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره شنیده شدن خبرهایی مبنی بر اقدام سه کشور اروپایی عضو برجام برای رجوع به مکانیسم ماشه گفت: «لازم می‌دانم تأکید کنم چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدام یا اقدامات غیرمنطقی درباره برجام و روند مذاکرات انجام دهد آنها در پیامی که قبلاً از سوی طرف ایرانی دریافت کردند به صورت دقیق و واضح می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود. این پیام به اندازه کافی برای آنها گویا است». این موضع‌گیری در واکنش به خبری بود که یک خبرنگار نزدیک به تیم مذاکراتی امریکا در توئیتی ادعا کرده بود که فرانسه، آلمان و انگلیس هفته گذشته با دعوت از 10 عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل متحد آنها را در جریان رایزنی‌ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه 2231برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در صورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته‌ای قرار دادند.
 
آغاز فعالیت نمایندگی‌های ایران در ریاض و جده
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جدیدترین اقدامات میان تهران و ریاض برای بازگشایی نمایندگی‌ها و برنامه سفر مقام‌های عالی رتبه دو کشور گفت: «دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان از آقای رئیسی صورت گرفته که پاسخ رسمی داده شده است. در مرحله آغازین از سرگیری فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور هستیم و اقدامات اجرایی با سرعت در حال انجام است. تیم ما در آنجا مستقر هستند و کارهای اجرایی و تکنیکی با سرعت خوبی در حال انجام است و خوشبین هستیم در سقف زمانی تعیین شده شاهد فعالیت‌های کامل نمایندگی‌های دو کشور باشیم.»
 
انتقال شهروندان ایرانی از سودان با کمک عربستان
کنعانی با اعلام اینکه سه نمایندگی ایران در ریاض و جده در گام‌های اولیه فعالیت خود را آغاز کردند، افزود: «در گام‌های آغازین فعالیت‌های دیپلماتیک دو کشور شاهد هماهنگی خوب دو کشور در موضوع انسانی بودیم. حوادث تلخی که در سودان شاهدیم در کنار آن فرصت‌هایی برای اقدامات انساندوستانه و نشان دادن حسن نیت کشورها در موضوعات انساندوستانه شکل می‌گیرد. انتقال ۶۵ شهروند ایرانی از سودان به ایران رخداد مثبتی بود که در سایه همکاری مقامات عربستان با ایران شکل گرفت و لازم است از همکاری‌های ارزشمند مقامات دولت عربستان در این خصوص تشکر کنم.»
 
پیشنهاد همکاری فنی برای حقابه هیرمند
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضوع حقابه ایران از هیرمند نیز با بیان اینکه ایران درخصوص تحقق حقابه ملت ایران از هیرمند به صورت جدی پیگیر است، افزود: «آقای امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد. طرف افغانستانی به اصل حقابه ایران اعتراف و اقرار دارد و در آخرین دور مذاکرات در سمرقند نیز بر این موضوع تأکید کرده است.»
کنعانی در ادامه گفت: «با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله در سازه سد را به عنوان مانع مطرح می‌کنند ایران با توجه به اشراف و توانمندی در حوزه سدسازی و دانشی که در اختیار دارد به طرف افغانستانی پیشنهاد داد که آماده است مشکلات فنی برطرف و هیأت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود و در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکلاتی که آنها در حوزه فنی مطرح می‌کنند اقدام لازم را انجام دهد.»
جستجو
آرشیو تاریخی