رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از کارگران نخبه، وزیر کار را مأمور ساماندهی قراردادهای کارگری کرد

اهتمام ویژه برای امنیت شغلی کارگران

در جریان بازدید آیت‌الله رئیسی از نمایشگاه مپنا؛ موتور هواپیما با قطعات و بستر آزمایش ایرانی با موفقیت آزمایش شد

روز گذشته و همزمان با روز کارگر، مراسم «امتنان از کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه» با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. در این مراسم که در محل شرکت صنعتی مپنا برگزار شد، با حضور آیت‌الله رئیسی از ۱۹ کارگر نخبه، گروه‌های کاری و واحدهای نمونه تجلیل شد. همچنین رئیس خانه کارگر و ۶ نفر از نمایندگان تشکل‌های کارگری به بیان مشکلات و مطالبات کارگری در حوزه معیشت، مسکن، بهداشت و درمان و بازنشستگی پرداختند، اما فارغ از این بخش‌ها که معمول است، این مراسم پیامدهای ویژه‌ای برای کارگران و اساساً حوزه کارگری به همراه داشت.
آیت‌الله رئیسی پس از استماع مشکلات کارگران چندین دستور ویژه خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر کرد؛ دستوراتی که عملیاتی شدن آنها سبب بهبودهای عمده و جدی برای کارگران، بویژه تأمین امنیت شغلی آنان خواهد شد. بررسی موضوع قراردادهای کارگری و ساماندهی لازم در این زمینه، ساماندهی سازکار شرکت‌های پیمانکاری، اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری و در نهایت کمک به تأمین مسکن کارگران با تشکیل تعاونی‌ها در واحدهای تولیدی. جذب سرمایه داخلی و خارجی و جلوگیری از واردات کالاهای خارجی درصورتی که مشابه داخلی داشته باشند، دیگر تأکیدات آیت‌الله رئیسی در این مراسم بود که زنجیره حمایت از کار، تولید و کارگر ایرانی را تقویت و تکمیل می‌کند. همچنین در جریان بازدید رئیس‌جمهور از شرکت مپنا، موتور هواپیمای ساخته شده با قطعات و بستر آزمایش ایرانی، در این گروه صنعتی با موفقیت آزمایش شد که خود نمادی از تبلور کار و تلاش ایرانی است.
 قدردانی از تلاش و خلاقیت کارگران
رئیس‌جمهور در سخنان خود در این مراسم ضمن گرامیداشت «روز کارگر» و تجلیل از نقش کارگران در رونق تولید کشور گفت: تلاش، دلسوزی و خلاقیت کارگران در امر تولید و دستاوردهای بسیار ارزشمندشان در بخش‌های مختلف تولیدی، افتخاری برای کشور است که باید روز‌به‌روز افزایش یابد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه گروه مپنا گفت: دیدن محصولات و دستاوردهای این شرکت بسیار افتخارآمیز و مایه مباهات کشور و تلفیقی از دقت، تلاش، خلاقیت و علم و فناوری است که باعث تولید و ارتقای قدرت کشور می‌شود.
 ضمیمه کردن دانایی به توانایی در مپنا
وی با بیان اینکه شرکت مپنا با ضمیمه کردن دانایی به توانایی زمینه کار علم‌ پایه در کشور را فراهم کرده است، افزود: زنجیره‌های تولید مرتبط با این شرکت همگی باید فعال شوند تا محصولات آن معطل یا ناقص نماند. رئیس‌جمهور با اشاره به طراحی و تولید سیستم محرکه خودروهای برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری در شرکت مپنا و نیاز ضروری کشور به این محصول برای کاهش مشکل آلودگی هوا، بر تسریع بررسی و صدور تأییدیه‌های لازم از سوی سازمان استاندارد تأکید کرد.
قراردادهای کارگری بررسی شود
آیت‌الله رئیسی درباره مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های کارگری در این مراسم، به مسأله امنیت شغلی بویژه قرارداد‌های چند ماهه به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری اشاره و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کرد با بررسی دقیق موضوع قراردادهای کارگری، ساماندهی لازم را در این زمینه اعمال کند.
 ساماندهی سازکار شرکت‌های پیمانکاری
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع شرکت‌های پیمانکاری و نارضایتی کارگران از برخی سازکارهای مربوط به این شرکت‌ها، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد ساماندهی سازکار شرکت‌های پیمانکاری را در دستور کار قرار دهد.
 اصلاح قانون کار و حقوق بازنشستگان
آیت‌الله رئیسی درباره اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری نیز دستور داد این دو موضوع در کمیسیون کارشناسی دولت با حضور نمایندگان کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی آن برای بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.
 توجه دولت به تأمین مسکن کارگران
آیت‌الله رئیسی در ادامه تأمین مسکن را از دیگر ضرورت‌های جامعه کارگری برشمرد و گفت: آنچه ما درباره مسکن وعده کردیم، ناظر به نیاز کشور و الزام قانونی بوده است و اگر در سال‌های گذشته سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، وضعیت امروز بازار مسکن اینگونه نبود. رئیس‌جمهور درباره رفع نیاز مسکن در حوزه کارگری هم گفت: واحدهای تولیدی با تشکیل تعاونی‌های مسکن مقدمات لازم را فراهم کنند. بخش‌های مربوطه در دولت هم برای تأمین زمین و فراهم کردن تسهیلات لازم برای ساخت مسکن تلاش کنند. آیت‌الله رئیسی همچنین درباره مشکلات بازنشستگان تصریح کرد: اگر مسائل و مشکلات بازنشستگان کارگری در کنار شاغلین این قشر تعریف شود، زمینه برای رفع این مشکلات مساعدتر خواهد شد.
 جذب سرمایه داخلی و خارجی برای رونق تولید
رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام آمادگی نماینده یکی از تشکل‌های کارگری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز گفت: دولت هم سرمایه‌گذاری داخلی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بخش خصوصی را دنبال می‌کند و هم از سرمایه‌گذاری خارجی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال استقبال خواهد کرد و حتماً سازکار اجرایی شدن این پیشنهاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی بررسی خواهد شد.
 دست دلالان از مایحتاج مردم قطع شود
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، جریان دلالی در کشور را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بسیار مضر دانست و به همه تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان کالاهای مردم و همچنین نهادهای نظارتی پیشنهاد کرد با استفاده از ظرفیت سامانه‌های رصد و پایش در کشور، آنچنان بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت کنند که دست دلالان از مایحتاج مردم قطع شود.
 ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید چند باره در حمایت از تولیدات داخلی گفت: برای بار چندم تأکید می‌کنم واردات مشابه خارجی هر کالای تولید داخلی که استانداردهای لازم را دارا باشد، مصداق واردات بی‌رویه و غیرمجاز است چراکه این مسأله به تولید و اشتغال کشور لطمه می‌زند.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به اجرایی کردن فرامین رهبری برای رفع مشکلات جامعه کارگری مکلف کرد.
وعده وزیر کار برای ساماندهی بازار نیروی کار
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی ضمن قدردانی از حمایت‌های ویژه رئیس‌جمهور از جامعه کارگری، ایجاد اشتغال پایدار، دفاع از فرهنگ کار و صیانت از حقوق کارگران، به تشریح اقدامات ۱۸ ماه گذشته و همچنین برنامه‌های آتی این وزارتخانه پرداخت و گفت: علاوه بر اضافه شدن یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید در ۱۸ ماه گذشته، از سوی این وزارتخانه چند سامانه رصد و پایش از جمله رفاه ایرانیان و نیازسنجی نیروی کار متصل به تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها راه‌اندازی شده است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از طراحی سامانه‌ دیگری در این وزارتخانه خبر داد که با راه‌اندازی آن تا ۶ ماه آینده تمام نیروهای جویای کار و بیکار در کل کشور به صورت برخط ساماندهی خواهند شد.
در این مراسم همچنین علیرضا محجوب، رئیس خانه کارگر و ۶ نفر از نمایندگان تشکل‌های کارگری به بیان مشکلات و مطالبات کارگری در حوزه معیشت، مسکن، بهداشت و درمان و بازنشستگی پرداختند.
 آزمایش موفق موتور هواپیما
 با حضور آیت‌الله رئیسی
آیت‌الله رئیسی روز گذشته از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه گروه مپنا در بخش نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، نفت‌وگاز، حمل‌ونقل ریلی، سرویس و تعمیرات اساسی، موتورهای هوایی، برقی‌سازی خودرو، هوشمندسازی، صنایع انرژی‌بر، بهداشت، آب و... بازدید کرد. در جریان این بازدید، موتور هواپیما با قطعات و بستر آزمایش ایرانی و نیز سیستم کنترل موتور هوایی که به روش مهندسی معکوس از سوی متخصصان گروه صنعتی مپنا ساخته شده است، با موفقیت آزمایش شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین از مرکز پایش وضعیت نیروگاهی مپنا، راهکار دانش‌بنیان گروه مپنا در حوزه انقلاب صنعتی چهارم با نام مپنامایند که از سوی مسئولان این گروه صنعتی ارائه و تشریح شد، بازدید کرد.
مپنامایند راهکاری در جهت جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و مدیریت برخط داده‌ها است. با اتصال نیروگاه‌ها و سایر صنایع به این پلتفرم و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و با پردازش کلان داده، افزایش بهره‌وری و راندمان در صنایع اتفاق خواهد افتاد. توربین گازی پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و هایتک آن در شرکت مپنا و زنجیره تأمین قطعات در داخل کشور ساخته شده، لکوموتیو MAP۲۴ که محصول طراحی و ساخت متخصصان گروه مپنا است و نیز سیستم محرکه خودروهای برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری که تمام اجزای آن از سوی گروه مپنا طراحی و تولید شده است، از دیگر محصولاتی بود که آیت‌الله رئیسی از آنها بازدید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی