در تازه‌ترین موضع‌گیری رسانه‌های غربی

نیویورک تایمز: علیرضا اکبری جاسوس انگلیس بود

 یک روزنامه امریکایی در گزارشی درباره علیرضا اکبری، جاسوسی که چندی پیش در ایران اعدام شد، نوشت: وی فردی بود که اطلاعات مربوط به تأسیسات فردو را به انگلیس لو داد و این اطلاعات بسرعت در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی غربی قرار گرفت. «نیویورک تایمز» تصریح کرده: «در آوریل ۲۰۰۸ یک مقام ارشد سرویس اطلاعاتی انگلیس برای انتقال اخبار محرمانه و جنجالی به همتایان اسرائیلی خود به تل‌آویو سفر کرد؛ انگلیس در ایران جاسوسی با سطح بالای دسترسی به اسرار هسته‌ای و دفاعی کشور دارد.» بر اساس این گزارش، «هویت این جاسوس تا مدت‌ها پنهان بود، اما اعدام علیرضا اکبری در ایران در روز ۱۱ ژانویه به جرم جاسوسی، رازی را آشکار کرد که ۱۵ سال پنهان مانده بود؛ اکبری همان جاسوس انگلیس بود.»
این گزارش می‎افزاید: «علیرضا اکبری، افشای اسرار هسته‌ای ایران به مقامات اطلاعاتی انگلیس را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده است؛ اکبری ظاهراً تا سال ۲۰۱۹ با مشکلی مواجه نمی‌شود، اما به گفته دو منبع ایرانی، ایران با کمک روسیه کشف می‌کند جاسوسی که وجود سایت هسته‌ای زیرزمینی مخفی ایران(فردو) در دل کوه‌های اطراف تهران را افشا کرده، اکبری بوده است.» به گزارش ایسنا، لندن هرگز به‌طور علنی به جاسوس بودن علیرضا اکبری که در سال ۲۰۱۲ شهروند این کشور شد، اذعان نکرد. تنها ویلیام آرچر، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: سیاست دیرینه ما این است که در مورد مسائل اطلاعاتی اظهار نظر نکنیم.

فردو و علیرضا اکبری
نیویورک تایمز پیشتر در سپتامبر ۲۰۱۹ گزارش داد منبع اطلاعاتی که سایت هسته‌ای فُردو را لو داد، جاسوس انگلیس است. به گفته سه مقام اطلاعاتی و امنیت ملی غربی، اطلاعات مربوط به سایت فردو تنها یکی از افشاگری‌های علیرضا اکبری بود که مقام‌های اطلاعاتی انگلیس در آوریل ۲۰۰۸ به همتایان اسرائیلی و غربی خود منتقل کردند.
وزارت خارجه و شورای امنیت ملی امریکا نیز گفتند که در مورد سؤالات مربوط به علیرضا اکبری نمی‌توانند اظهار نظر کنند.

نقش سفارت انگلیس در پروژه‌های جاسوسی
این روزنامه در بخش دیگری از این گزارش به ماجرای استخدام علیرضا اکبری برای جاسوسی طی یک ضیافت در سفارت انگلیس در تهران پرداخت و نوشت که انگیزه اکبری از جاسوسی مشخص نیست اما او در ویدئوهای مربوط به اعترافاتش ضمن انکارِ داشتن مشکلات مالی، «طمع و قدرت» را محرک خود برای این کار عنوان کرد.

بازخوانی اظهارات مقامات لندن
این اذعان نیویورک تایمز در حالی منتشر شده که مقامات دولت انگلیس از جمله ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اعدام علیرضا اکبری را محکوم کرد‌ه بودند.
ریشی سوناک در اظهاراتی ضدایرانی و خلاف عرف دیپلماتیک درباره دستگیری، محاکمه و مجازات این جاسوس دوتابعیتی گفته بود:«این یک اقدام بی رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد.»
 اظهاراتی که نشان از عمق ضربه راهبردی ایران به سرویس جاسوسی انگلستان طی دهه‌های اخیر بود.
قابل ذکر است، علیرضا اکبری در دهه هفتاد و در دوران وزارت علی شمخانی از مدیران ارشد وزارت دفاع بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی