طرح مالیات بر سفته‌بازی در مجلس به مرحله نهایی نزدیک شد

پایان سه سال بلاتکلیفی برای مقابله با سوداگری

رئیس مجلس: رئیس جمهور با اظهارات شفاف خود اجازه نداد استیضاح و عمل به وظایف نمایندگی بهانه‌ای برای تصویرسازی اختلاف میان قوا شود


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به دستور کار مهم بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی و پایان دادن به بلاتکلیفی سه ساله آن اختصاص یافت.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستورخود با اشاره به جلسه استیضاح وزیر صمت در روز یکشنبه، از حضور آیت‌الله رئیسی در جلسه‌ و اظهارات شفاف و همدلانه‌ او قدردانی کرد و اظهار داشت: رئیس جمهور با اظهارات شفاف خود اجازه نداد استیضاح و عمل به وظایف نمایندگی بهانه‌ای برای تصویرسازی اختلاف میان قوا شود و فرصت سوءاستفاده را از دشمن گرفت. او در عین حال از نمایندگان خواست در تصویب لوایح مورد تقاضای دولت مخصوصاً لوایح دو فوریتی با رعایت دقت نظر کارشناسی و تا حد امکان نگاه مثبت داشته باشند.
قول صیانت از آبروی مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به تذکر نماینده تهران درخصوص حاشیه‌های ایجاد شده برای مجلس گفت: من مکلف هستم از مجلس صیانت کنم و با هر متخلفی که بخواهد آبروی مجلس را ببرد و با تهمت این بحث را پیگیری کند، برخورد و به این موضوع رسیدگی می‌کنم.
این موضع رئیس مجلس در پاسخ به تذکر مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس مطرح شد که در جریان مخالفت با اصلاح طرح مالیات بر سوادگری و سفته بازی تذکر داد: روز گذشته مجلس و دولت موضوع استیضاح را با متانت بررسی کردند اما حاشیه‌ای که پیش از آن ایجاد شده بود و مجلس و دولت به آن ورود کردند، خوب بررسی نشد و خواهش می‌کنم گزارش جزئیات دهید تا مجلس و نمایندگان متهم نشوند. اشاره این نماینده به ادعای احمد علیرضابیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان بود که کذب بودن آن پس از انجام بررسی از سوی حراست مجلس و برگزاری جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام شد.
تصویب مالیات سوداگری پس از سه سال بلاتکلیفی
طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی سه سال پس از اعلام وصول در مسیر تعیین تکلیف نهایی قرار گرفت. تصویب مواد اصلاحی این طرح که تیر ماه سال 1399 توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شده و دی ماه و بهمن ماه سال گذشته بررسی آن به صحن رسیده بود در حالی انجام شد که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد شهریور 1401 در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در تصویب این قانون شده و آمادگی این وزارتخانه را برای اجرای آن اعلام کرده بود. قانونی که بر اساس آن ابزار مالیات به مثابه مانعی بر راه ترک‌تازی و یغماگری دلالان در بازارهای مهمی همچون مسکن، خودرو و ارز عمل خواهد کرد و بی‌شک سهم مهمی در کنترل تورم و رشد بی‌رویه قیمت‌ها خواهد داشت و بر همین اساس بررسی و تعیین تکلیف آن با پیگیری و اصرار دولت همراه بود.
جزئیات طرح مجلس
بر اساس تصویب نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛ انواع خودروی سواری دارای پلاک شخصی؛ انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛ انواع ارز و انواع رمز پول دارایی‌هایی هستند که عواید حاصل از نقل و انتقال آنها مقید به شرایطی مشمول مالیات خواهد شد. نمایندگان همچنین در ماده 5 این طرح عایدی سرمایه معاف از مالیات را نیز مشخص کردند. ملک مسکونی و خودروی شخصی متعلق به «شخص غیرتجاری بالای 18 سال» در صورتی که دوره تملک آن بیش از سه سال باشد و فرد ملک یا خودرو دیگری نداشته باشد و مجموع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات به میزان معادل صد و پنجاه گرم طلای 18 عیار در هر پنج سال، دارایی ناشی از انتقال قهری، انتقال بلاعوض دارایی و درآمدهای حاصل ارثیه، تراکنش‌های عادی بانکی بین مردم بدون انجام فعالیت تجاری، همچنین پرداخت‌های مربوط به اجاره مسکن از جمله مواردی هستند که از پرداخت مالیات بر سوداگری معاف شده‌اند.
قانونی برای گرفتن مالیات از دلالان
با وجود تأثیرات مثبت و قابل اعتنای این قانون بر شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم برخی جوسازی‌های رسانه‌ای انجام شده علیه آن و ادعای اینکه با تصویب این طرح مردم دیگر قادر به خرید و فروش طلا، ارز و مسکن و خودرو نخواهند بود، از سوی نماینده دولت در جریان بررسی این طرح و نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پاسخ داده شد. هادی قوامی به نمایندگی از دولت و در دفاع از طرح با بیان اینکه «قانون مالیات برسوداگری برای نگرفتن مالیات است»، گفت: اگر کسی دلالی نکرد و در بازار سکه و ارز و خودرو با هدف سوداگری وارد نشد، مالیاتی پرداخت نمی‌کند.
وی در این باره افزود: علاوه بر معافیت‌های اعمال شده، آن معافیتی که در طول عمر به هر فردی داده شده که صد برابر حداقل مالیاتی است که امسال در بودجه در سقف 12 میلیون تومان در نظر گرفته شده، یک میلیارد و دویست میلیون تومان می‌شود، یعنی یک خانوار 5 نفره حدود 6 میلیارد تومان معافیت می‌گیرد. وی ادامه داد: اگر یک فرد درآمد خود را به سمت تولید هدایت کرد که این امر باعث افزایش اشتغال و کاهش تورم و شفافیت در اقتصاد شد، این قانون شامل وی نمی‌شود. ولی این قانون راه را برای کسانی که می‌خواهند در کوتاه مدت به ثروت‌های افسانه‌ای و بادآورده دست یابند، سد می‌کند.محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در رفع برخی ابهامات ایجاد شده برای افکار عمومی، با بیان اینکه سوداگران می‌کوشند با ایجاد جنگ روانی دل مردم را خالی کنند، توضیح داد: اخذ مالیات در قالب طرح مالیات بر سوداگری شامل ۹۹ درصد مردم نمی‌شود. به‌عنوان مثال یک خانواده ۴ نفره می‌تواند ۴ خانه و ۴ خودرو داشته باشد و شامل مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی نشود.

 

برش

تقدیر رئیس مجلس از شهید الداغی، شهید آمر به معروف
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اشاره به حادثه پیش آمده در سبزوار و شهادت «شهید حمیدرضا الداغی» شهید آمر به معروف که در درگیری با اشرار جان خود را از دست داد، گفت: وظیفه خود می‌دانم در برابر شهید دیار سربداران سبزوار، شهید الداغی سر تعظیم فرود بیاورم که در زمانه طعنه‌ها و تخریب‌ها، واجب امر به معروف و نهی از منکر را در چشم مردم ایران جلوه داد و نشان داد در این کشور غیرت جوان متدین ایرانی در دفاع از نوامیس مردم چنان جوشنده است که هر نقشه دشمن را نقش بر آب می‌کند.
محمدباقر قالیباف همچنین با تسلیت شهادت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی و فرمانده پلیس آگاهی شهرستان سراوان و همسرشان بر اثر تیراندازی و در حین انجام خدمت، افزود: دلاوران و حافظان امنیت کشور و آسایش مردم همواره با اقتدار و قاطعیت در مقابل اشرار و عوامل ناامنی ایستاده‌اند و هیچ‌گاه اجازه تعدی و اخلال در آرامش و نظم جامعه را نخواهند داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی