آغاز ساخت 12 هزار مسکن در پایتخت

سازمان ملی زمین و مسکن، زمین را برای تولید مسکن واگذار می‌کند که در مرحله نخست این طرح در منطقه 21 تهران، 55 هکتار زمین آماده واگذاری شده است

سهم استان تهران از برنامه 4 میلیون واحدی نهضت ملی مسکن 490 هزار واحد است که در شهرهای استان بجز تهران ساخته می‌شود. تولید مسکن در شهر تهران با توجه به شرایطی که تأمین زمین در این شهر دارد، در برنامه‌ای جدا در مرحله نخست، ساخت 12 هزار واحد مسکونی پیش می‌رود. برای تولید مسکن در شهر تهران مهم‌ترین برنامه‌ها، تأمین زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن و ساخت مشارکتی با ارگان‌های مختلف مانند شهرداری یا نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد است. با هدف اجرای این برنامه، روز گذشته تفاهمنامه ای مشترک میان سازمان ملی زمین و مسکن، شهرداری تهران و کمیته امداد امام خمینی(ره) در اراضی ۵۵ هکتاری تهرانسر با ظرفیت حدود ۱۲ هزار واحد امضا شد.
ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، در گفت‌و‌گو با «ایران» درخصوص این برنامه گفت: تولید این واحدها جدا از ساخت مسکن حمایتی است. سازمان ملی زمین و مسکن زمین‌های در اختیار را برای ساخت مسکن آماده می‌کند و به‌صورت مشارکتی تولید مسکن صورت می‌گیرد.
مالکی افزود: در نخستین برنامه ساخت مسکن مشارکتی، سازمان ملی زمین تفاهمنامه‌ای با شهرداری امضا کرده است که بر اساس آن شهرداری متعهد شده تا برای تسهیل و ساخت در زمان کمتر، هزینه‌هایی مانند هزینه صدور مجوزها یا انشعابات را بعد از آماده شدن واحدها اخذ کند. به این ترتیب در ابتدای کار هزینه ساخت کاهش می‌یابد و این موضوع موجب مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده و تأمین نقدینگی برای سرمایه‌گذار و بخش خصوصی تسهیل می‌شود.
به گفته مالکی، پروژه‌های مسکن در شهر تهران با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی اجرا می‌شود.در این برنامه هدف تولید مسکن است سپس واحدهای ساخته شده به اقشار متقاضی واگذار می‌شود.
وی افزود: در مرحله نخست 12 هزار واحد در منطقه 21 ساخته می‌شود و سپس زمین‌های موجود در مناطق دیگر برای ساخت‌وساز آماده خواهد شد.
مالکی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که روز گذشته میان این سازمان و شهرداری برای ساخت 12 هزار واحد در تهرانسر صورت گرفت، گفت: براساس این تفاهم کلیه عوارض مربوط به صدور پروانه ساختمانی براساس ضوابط و مقررات شهرداری به‌عنوان آورده شهرداری تهران و زمین، ساخت و سرمایه‌گذاری روی آن به‌عنوان آورده سازمان ملی زمین و مسکن و کمیته امداد امام خمینی(ره) مطرح شده است.
وی افزود: همچنین طرح و برنامه اقدام تعیین کاربری این اراضی برای تنظیم توافقنامه و کاربری‌های آن از سوی سازمان نوسازی شهر تهران تهیه خواهد شد.
مالکی بیان کرد، پس از تهیه طرح توسط شهرداری تهران، در مرحله بعد طرح به کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سهم ساخت انبوه مسکن توسط شهرداری تهران و سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از بررسی طرح محله الگو متوجه شدیم که این طرح به دیدگاه‌های ما بسیار نزدیک است.
مالکی با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد بیشترین کمبود در بخش مسکن متعلق به کلانشهرها است، اضافه کرد: کمترین دخالت دولت‌ها هم در همین مناطق صورت گرفته است. سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با تأکید بر اراده دولت در رفع مشکلات مسکن در کشور ادامه داد: به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود در مجموعه دولت می‌تواند رفع این مشکل بزرگ را سرعت بخشد. علیرضا زاکانی،  شهردار تهران نیز در مراسم امضای قرارداد با سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه رویکرد شهرداری تهران مبتنی بر اجرای مشارکتی امور است، گفت: علاوه بر مشارکت، رویکرد دیگر ما در شهرداری تهران ارزان‌سازی شهر و قبول مسئولیت در مقابل مردم است. وی با تأکید بر صنعتی‌سازی و ساخت سریع‌تر، محکم‌تر و اقتصادی‌تر پروژه‌ها اعلام کرد: این کار می‌تواند گره از مشکلات اقتصادی مردم باز کند.
وی فروش متری و مسکن استیجاری را از دیگر راهکارهایی خواند که می‌تواند به مردم در حل مشکل مسکن کمک کند.
سازمان ملی زمین و مسکن در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن برای تفاهم با تمامی دستگاه‌ها و نهادها برای ساخت مسکن اعلام آمادگی کرده است.
23 پروژه نهضت ملی مسکن 
در استان تهران
علاوه بر ساخت مسکن در شهر تهران، تولید مسکن در شهرهای استان در برنامه نهضت ملی مسکن قرار دارد. در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن در استان تهران، خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از۲۳ پروژه در دست اجرای نهضت ملی مسکن توسط این اداره کل خبر داد.
وی گفت: از 400 هزار متقاضی مرتبط با اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن ۲۷۰۴۸ نفر تأیید نهایی شده و ۸۹۸۶ مورد افتتاح حساب توسط مردم انجام شده است.
وی از متقاضیان خواست برای تسریع در اقدامات طرح نهضت ملی مسکن بلافاصله پس از دریافت پیامک‌ها نسبت به واریز وجه اقدام نمایند.
محبت خواه گفت: پیامک‌های واریزی بر اساس میزان پیشرفت پروژه‌ها برای متقاضیان ارسال می‌شود. وی میزان خانوار‌های تأیید صلاحیت شده در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید استان شامل پردیس، اندیشه، پرند، هشتگرد و ایوانکی را ۱۰۵۴۱۱ خانوار و میزان افتتاح حساب‌ها را ۶۰۶۲۰ مورد اعلام کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی