یادداشت

ایجاد بدبینی، محور عملیات روانی دشمن

حسام الدین برومند
روزنامه نگار

بیانات رهبر حکیم انقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان، حاوی نکات مهم و راهبردی بود که تأمل ویژه‌ای را در فهم ظرایف و دقایق آن می‌طلبد. در واقع چون حضرت آقا انتظار ویژه‌ای از دانشجویان و نخبگان جوان دارند؛ تأکیدشان بر تحلیل دقیق و عمیق آنها از شرایط کشور است تا فکر و خلاقیت و انرژی و جوانی دانشجو در مسیر تقویت همه نقاط کشور و پیشرفت جامعه باشد و هیچ نیرو و اراده‌ای نتواند این مسیر را به انحراف بکشاند.
برای همین رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان، کانون توجهات را به سمت وسوی تحرکات دشمنان جلب می‌کنند و اینجاست که از دانشجویان انتظار دارند تا از راهبرد دشمن غافل نشوند.
بعضی وقت‌ها شور جوانی و مطالبات و فعالیت‌های دانشجویان از یکسو خارج از واقع بینی‌ها و ارائه راه‌حل علمی و عملی است و از سوی دیگر؛ جامعه را به سمت دوقطبی گری می‌کشاند و از همین رو، «آقا» هشدار می‌دهند که دانشجویان باید به گونه‌ای عمل کنند که ناخواسته در مسیر دشمن حرکت نکنند و مراقب باشند که دوقطبی گری، خواست دشمن است.
اما نکته کلیدی که رهبر انقلاب در مورد راهبرد دشمن توجه دادند؛ این بود که فرمودند: «راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین شویم.» در این باره گفتنی‌هایی هست.
یکم. بدبین شدن به خودمان در واقع یک «عملیات روانی» است که امکان دارد به دست خودمان انجام بشود ولی مسیر آن را دشمن تدارک و طراحی کرده است. بدبینی سبب می‌شود هم انگیزه و اراده پیشرفت از بین برود و هم پیشاپیش در مواجهه با دشمن، دستان خود را بالا ببریم و ساز سازش و کرنش سر دهیم. متأسفانه یک جریان مرموز با ژست روشنفکری در دهه‌های اخیر این خط- نه خطا- را در پیش گرفته بود که همه چیز در تن دادن به سبک زندگی غربی محقق می‌شود و یک بدبینی بزرگی را نسبت به خودمان القا می‌کرد. بدبینی یعنی اینکه به این جمع‌بندی برسیم که «ما نمی‌توانیم!»
واقعاً این بدبینی بود که در دهه 90، اقتصاد کشور با رشد منفی ادامه داد و اعتقادی به اقتصاد درونزا و پیشرفت درونزا نداشت.
دوم. خب! تکلیف امروز دانشجویان و نخبگان جوان چیست؟ چگونه می‌شود راهبرد دشمن در بدبینی به خودمان را خنثی کنیم؟
بی شک قدم اول این است که دانشجو و جوان ما یک تحلیل درست از اوضاع و احوال کشور داشته باشد. نکته این است که باید برساخت‌های رسانه‌ای دشمن را شناخت. عملیات روانی  و رسانه‌ای دشمن را به درستی دید و مغلوب و اسیر فضاسازی‌ها نشد. جالب اینجاست که رهبر انقلاب دیروز در بخشی از سخنان‌شان تأکید کردند که دانشجو نباید در فضای مجازی غرق شود. متأسفانه بسیاری از انگاره‌ها و برساخت‌ها و عملیات روانی بر ذهن و فکر دانشجو در همین فضای مجازی ساخته می‌شود تا در نهایت دانشجو را به پیشرفت کشور و جامعه بدبین نماید.
و بالاخره باید گفت که خط بدبینی به خود، خطی است که دشمنان در اغتشاشات پاییز سال گذشته نیز دنبال کردند و همه توان رسانه‌ای خودشان و بوق‌های رسانه‌ای دنیا را به کار گرفتند تا تصویری از ایران بسازند که در وهله اول بدبینی خود ما نسبت به آن باشد ولی محاسبات آنها به شکست انجامید و امروز ربع پهلوی در آغوش رژیم نحسِ نجس صهیونیستی است!
در پساآشوب هم باید راهبرد دشمن در بدبینی به خودمان را به شکست بکشانیم.

جستجو
آرشیو تاریخی