همزمان با چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی؛ روز قدس در ایران، فلسطین و برخی کشورهای دیگر باشکوه برگزار شد

آزادی قدس؛ نزدیک‌تر از همیشه

رئیس جمهور درپیام تصویری به اجتماع مردم و رهبران گروه‌های مقاومت در غزه بر حمایت ایران از آرمان فلسطین تأکید کرد

جهان یک بار دیگر شاهد همصدایی مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای مقابله با دولت غاصب صهیونیستی بود. راهپیمایی روز جهانی قدس، میراث بنیانگذار انقلاب اسلامی در همبستگی با ملت فلسطین روز گذشته با حضور گسترده و حق‌طلبانه مردم در شهرهای مختلف در حالی برگزار شد که دور جدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان بیش از هر زمان فلسطین را به موضوع محوری وحدت جهان اسلام تبدیل ساخته و بحران‌های داخلی این رژیم وعده «آزادی قدس» و «نابودی اسرائیل» را قریب‌الوقوع‌تر ساخته است. راهپیمایی روز قدس امسال که شعار محوری آن «فلسطین محور وحدت جهان اسلام؛ قدس در آستانه آزادی» انتخاب شده بود از حیث تنوع جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی راهپیمایان نیز مصداق وحدت مردم با سلایق و عقاید مختلف در مسیر حمایت از آرمان آزادی مردم فلسطین بود.  در قطعنامه راهپیمایی سراسری انتفاضه و روز جهانی قدس سال 1402 که در تهران قرائت شد راهپیمایان  با بیان اینکه تسریع در زوال و فروپاشی رژیم موقت صهیونیستی و رسیدن به نقطه بی‌بازگشت، اولویت اول جهان اسلام و کشورهای اسلامی است، تأکید کردند: هرگونه حماقتی درباره مسجدالاقصی، بهای سنگینی برای صهیونیست‌ها دارد و اگر جنگی شعله‌ور شود فروپاشی و نابودی رژیم نژادپرست و غاصب را تسریع خواهد کرد. آنها همچنین با محکومیت سکوت و بی‌توجهی مجامع جهانی و نهادهای حقوق بشری در قبال جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها، تعلیق عضویت و اخراج رژیم غاصب، نژادپرست و کودک‌کش صهیونیستی را از سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی خواستار شدند.
 روز قدس پشتوانه مردم فلسطین
از نخستین ساعات آغاز راهپیمایی روز قدس، مسئولان و مقامات لشکری و کشوری، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و محسن رضایی معاون اقتصادی، سرلشکر اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و بسیاری از نمایندگان مجلس و اعضای کابینه از جمله مسئولانی بودند که پابه‌پای مردم در راهپیمایی حمایت از مظلومیت فلسطین حضور یافتند.  رئیسی پس از حضور در مسیر راهپیمایی تهرانی‌ها در مسیر خیابان کارگر به میدان انقلاب، مورد استقبال مردم  واقع شد و خوش و بش و عکس‌ یادگاری دهه نودی‌ها با او بیش از همه مورد توجه خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت.
رئیسی با حضور در راهپیمایی روز قدس در تهران این راهپیمایی را نماد همبستگی و انسجام امت اسلامی دانست و با تأکید بر نزدیک بودن موعد آزادی قدس شریف و اضمحلال رژیم صهیونیستی، گفت: عادی‌سازی روابط با دولت‌های منطقه به هیچ عنوان برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود. 
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در جریان این راهپیمایی گفت: همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان باید علیه رژیم جنایت‌پیشه و جعلی صهیونیستی دست به افشاگری و اقدامات بازدارنده بزنند و ان‌شاءالله در این امر تسریع صورت گیرد تا اضمحلال و نابودی این رژیم غاصب هر چه زودتر تحقق یابد.رئیس مجلس شورای اسلامی هم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه که میعادگاه پایانی راهپیمایان بود، روز قدس را روزی مؤید مقاومت و تکیه بر سنت‌های الهی به عنوان تنها راه موفقیت و پیشرفت کشورهای اسلامی توصیف کرد.
 پیام رئیسی به اجتماع مردم و فرماندهان گروه‌های فلسطینی در غزه
آیت‌الله رئیسی در پیامی تصویری که عصر روز گذشته، در اجتماع رهبران و فرماندهان گروه‌های فلسطینی و مردم غزه به مناسبت روز جهانی قدس در این شهر برگزار شد، با آرزوی قبولی طاعات روزه‌داران در لیالی پربرکت قدر، ماه رمضان را موسم دوری و بیزاری از ظالمان و ستمگران توصیف کرد و گفت: ملت ایران به فرموده و به تبعیت از شهید بزرگ این ماه، حضرت علی(ع)، همواره با ظالمان و غاصبان در ستیز و حامی مظلومان و از جمله مردم مظلوم سرزمین غصب شده فلسطین بوده و خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت فلسطین در عین مظلومیت قهرمان مقاومت بوده و ایستادگی مثال‌زدنی از خود به نمایش گذاشته‌اند، افزود: سال‌ها ایستادگی مردم استوار فلسطین پای آرمان آزادی فلسطین و قدس نزد بشریت شایسته تقدیر و نزد پروردگار عالم شایسته اجر عظیم است. رئیسی با تمجید از حماسه‌آفرینی‌های آحاد فلسطینیان اظهارکرد: بر همه شهدای بزرگ آرمان قدس شریف و از جمله حاج قاسم سلیمانی و همه مردان، زنان و جوانان و نوجوانان عزیزی که برای دفاع از فلسطین تمام زندگی و جان شیرین خودشان را در طبق اخلاص نهادند و بر همه مادران، همسران، خواهران و زنان غیرتمند، صبور و مقاوم فلسطینی درود می‌فرستیم. رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی امام خمینی تصریح کرد: امام عظیم‌الشأن ما مسأله فلسطین و آزادی قدس را به عنوان بزرگ‌ترین و مسأله محوری جهان اسلام اعلام کردند تا توجه همه جهانیان به قدس شریف، مظلومیت مردم فلسطین و ظلم و ستم و استکباری که رژیم صهیونیستی و حامیان او در دنیا دارند، جلب شود. رئیسی با بیان اینکه ملت فلسطین با توجه به ۷۰ سال مقاومت، حقیقتاً قهرمان این میدان هستند، خاطرنشان کرد: اگر تا دیروز عده‌ای دور میزهای سیاسی می‌نشستند تا برای ملت فلسطین تصمیم بگیرند، امروز این گروه‌های جهادی هستند که ابتکار عمل و خلاقیت را در دست دارند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون در حمایت از فلسطین هیچ تغییری نکرده است، گفت: امروز امام خامنه‌ای مسأله فلسطین را مهم‌ترین مسأله جهان اسلام می‌دانند و معتقدند موضوع مقاومت، موضوع امروز ماست و باید جبهه مقاومت را تقویت کرد. رئیسی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از جبهه مقاومت استوار است، افزود: همگان بدانند ما در حمایت از جبهه مقاومت هیچ تردیدی نداریم؛ جمهوری اسلامی برای حمایت از جبهه مقاومت مصمم است. رئیس‌جمهور اظهارکرد: امروز نظم جدیدی در جهان در حال رقم خوردن است که در این نظم جدید جبهه مقاومت تقویت می‌شود و جبهه دشمنان مقاومت در حال افول هستند. هر کس شرایط و وضعیت امروز امریکا را ببیند و با گذشته مقایسه کند حتماً نشانه‌های افول امریکایی‌ها و قدرت آنها را چه در منطقه و چه در سطح جهانی می‌بیند. رئیسی همچنین با اشاره به وضعیت رژیم صهیونیستی اضافه کرد: شاخص‌ها کاملاً نشانگر آن است که شرایط و وضعیت رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها بدتر و این رژیم رو به افول است.رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز این جریان مقاومت است که در مقابل جریان سازش، سربلند است؛ جریان سازش، همواره در جریان مبارزات مردم فلسطین به دنبال منحرف و کند کردن مقاومت بوده است. قراردادهای اسلو، شرم‌الشیخ، کمپ‌دیوید و قراردادهای دیگری را که دشمن به هیچ‌کدام از آنها پایبند نبود فراموش نکرده‌ایم. دشمن کوچک‌ترین توجهی به این قراردادها نکرد و ثابت شد همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید آنها میثاق‌‌شکن هستند و به میثاق آنان نباید توجه کرد. وی با اشاره به اینکه امروز رژیم صهیونیستی دنبال روابط با کشورهای اسلامی است تا خود را تطهیر و امنیتش را افزایش دهد، اضافه کرد: از همین تریبون می‌گویم که عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی، خیانت به فلسطینی‌ها و جبهه مقاومت محسوب می‌شود و این خنجری است که از پشت بر جبهه مقاومت و فلسطین عزیز فرود می‌آید.رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت‌ها بدانند اگر بخواهند همراه با ملت‌هایشان حرکت کنند، باید خواست ملت‌ها را که دوری از رژیم صهیونیستی است، درک کنند، گفت: سخن آخر اینکه عادی‌سازی روابط نه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز است و نه برای کشورهایی که با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار می‌کنند.
 رئیسی ابراز امیدواری کرد که رزمندگان فلسطینی در میدان مبارزه روز به روز پیروزی‌های بیشتری کسب و بزودی همه مسلمانان نماز را در کنار ملت قهرمان و مقاوم فلسطین در قدس شریف اقامه کنند.

صفحه 4 و 14 راهم بخوانید

جستجو
آرشیو تاریخی