صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

موسیقی مردم وار؛ باران چه با تو چه بی‌تو!

رضا مهدوی
منتقد هنری، معلم سنتور و موسیقی پژوه


در لابه لای زندگی بشر، موسیقی از مفاهیم متفاوت و گاه متضادی برخوردار است. عنصر صدا به تنهایی جزء لاینفک زندگانی است، اما وقتی در چهارچوب نغمه و موسیقی قرار می‌گیرد، هوش و حواس آدمیان را دگرگونه و متوجه موضوعی می‌کند. اگر این جنس صدا که دارای ریتم و ملودی و اصطلاحاً آهنگین و موسیقایی شد، بازهم نتواند تأثیر مؤثری روی شنونده گذارد، سرو صدایی بیش نیست هرچند که ملایم هم باشد..!
ایران سرزمین شعر و موسیقی است و از دیرباز گونه‌های متنوعی از موسیقی‌های شهری و روستایی توسط هنرمندان زیادی خلق اثر شده و به تحقیق تعداد کمتری در حافظه شنیداری مردمان باقی می‌ماند. موسیقی‌های ساده‌تر و روان‌تر به لحاظ لفظ بیانی و ساختار فنِّ موسیقا، همیشه پرطرفدار بوده و باعث گردیده موسیقیدانان کلاسیک هم از هر نوع شرقی و غربی نیز به تولید و اجرای موسیقی پاپ یا بهتر بگویم « مردم وار» گرایش پیدا کنند.
 مجموعه «باران بی‌تو» به آهنگسازی و خوانندگی امیرحسین سمیعی و تنظیم آرمان مهربان از آن دسته تولیدات موسیقایی است که توأمان با فکر خواسته‌اند در حد توان به تمامی جوانب هنری - فرهنگی - اجتماعی، پاسخگویی کنند به خمیرمایه بستر آماده پذیرش نوع فرهنگ شنیداری جمعیت زیادی از مردم ایران. امیر حسین سمیعی با دانش موسیقایی قابل قبول از آکادمی ارمنستان در خوانندگی و کرال با صدای تِنور دراماتیک در کنار ملودی‌پردازی و رسیدن به مؤلفه‌های آهنگسازی در ساحت ارکسترال، تاکنون ثابت کرده طلبه‌ای است همیشه فراگیر که می‌تواند در گذر زمان از توانایی‌های خود بهره‌مندی‌هایی به نفع گوشِ هوش مردمان سرزمین‌اش، داشته باشد.
در آلبوم«بی تو باران» آرمان مهربان نیز، مهربانانه دست به تنظیم‌های هوشمندانه سلیس و روان زده تا مخاطب راحت‌تر بتواند ارتباط عمودی و افقی‌ای را که منتج به دریافت درست حسی و منطقی خواهد شد، آماده‌سازی کند. از نظر نباید دور داشت که ترانه سَرایان نامی این روزگار نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری مجموعه «بی تو باران» داشته‌اند. از جمله: میلاد عرفان‌پور، محمد مهدی سیار، علی محمد مؤدب، امیرحسام و امیر شفیعی. به ترتیب چینش شیارها(تراک) در این لوح فشرده شنوای این آهنگ ترانه‌ها هستیم: «باور مکن»، «پشت شیشه‌های دنیا»، «باران بی‌تو»، «بی خبر»، «کنار یاد تو»، «بازی نده مرا»، «عطرنفس‌های تو»، «ردپا»، با نوازندگی هنرمندان مطرحی چون: دانیال جورابچی، امین عطایی، حسین پارسافر، علیرضا دریایی، کریم قربانی و فردین لاهور‌پور، شروین شهبازی و آرمان مهربان.
باران بی‌تو
آهنگساز و خواننده: امیرحسین سمیعی
ناشر: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
سال: 1401
 

جستجو
آرشیو تاریخی