صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

اعجاز بی‌شمار قرآن، کتاب آسمانی

علی‌الله سلیمی
نویسنده و منتقد

امسال در آغازین روزهای سال نو، تقارن دو بهار دل‌انگیز؛ بهار طبیعت و بهار قرآن، فرصتی فراهم کرد تا در هوای دلپذیر و شورانگیز فروردین، دل‌ها بیشتر با معنویت نهفته در کتاب آسمانی، قرآن کریم مأنوس شود و اثراث معنوی آن ذخیره‌‌ای برای روزها و ماه‌های پیش‌ رو در سال جدید باشد. تلاوت آیاتی از قرآن کریم در این روزها و شب‌های نورانی ماه مبارک رمضان، حلاوت مضاعفی دارد که هر فرد مسلمان و روزه‌داری دوست دارد به‌کرات تجربه کند، چرا که با هر بار خواندن هر یک از سوره‌های قرآن کریم، آرامشی وصف‌ناپذیر دل و جان انسان را فرامی‌گیرد و این هم از اعجاز کتاب آسمانی ما مسلمان‎هاست که همواره آرامش‌بخش دل‌ها و جان‌هاست. اما به‌راستی هر یک از ما تا چه اندازه با اعجاز فراوان قرآن کریم آشنا هستیم. در این باره، گفتنی‌ها بسیار است و در منابع معتبر متعدد در این خصوص عبارات دلنشین بسیاری آمده که در این مجال کوتاه، فرصتی برای اشاره به همه آنها نیست. 
با این حال، آنچه مسلم است و در اغلب این منابع به آن اشاره و تأکید شده اینکه، خداوند برای اتمام حجت با بندگان خویش، مکتوبی را در بین آنها به ودیعه گذاشت که این مکتوب، نه مانند کتاب‌های گذشتگان تحریف شدنی است و نه مانند کتاب‌های بشری، مختص به عصر خاصی است. این کتاب همچون خورشید فروزان در حرکت است و انسان‌های تشنه، هر یک بر اساس قابلیت‌ها و استعدادها و نیازهای عصر خود، از این منبع نامتناهی بهره می‌برند. قرآن دارای حرکتی است که سکون‌بردار نیست و چراغی است که خاموش شدنی نیست. اگر قرآن برای زمان خاصی نازل شده بود، یا تحریف‌پذیر بود، با اعجاز و جاودانگی همخوانی نداشت و نمی‌توانست باشد. 
در مورد اعجاز قرآن همین بس که چهارده قرن از آن گذشته، ولی کسی نتوانسته است یک سوره مانند آن را به رشته تحریر درآورد. از دیگر امتیازات اعجاز قرآن جاودانی و جهانی بودن آن است. کتاب آسمانی ما مسلمان‌ها مرز زمان و مکان را در هم شکسته و مافوق زمان و مکان قرار گرفته است. همچنین در قرآن اعجاز فراوان دیگری نهفته است، مانند فصاحت و بلاغت. از دیگر اعجاز قرآن کریم می‌توان به بیان معارف الهی اشاره کرد. 
در معارف قرآن هیچ مبالغه‌ای وجود ندارد و همه مطابق با عقل سلیم و فطرت بشر است. در متون و منابع متعدد به اعجاز بی‌شمار دیگری از قرآن کریم اشاره شده که همگی بر یگانگی و کامل بودن این کتاب آسمانی تأکید دارد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی