دلار در یک هفته 12هزار تومان ارزان شد

 روز گذشته همانند روزهای پیش روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا ادامه داشت به طوری که در این روز قیمت دلار با کاهش 2200 تومانی به 48000 تومان رسید. در بازار ارز پایتخت، دلار توافقی صرافی به قیمت 48 هزار تومان خریداری شده ‌و 48 هزار و 400 تومان به فروش رسیده است. روزگذشته همچنین ‌یورو در صرافی‌ها با متوسط قیمت توافقی با کاهش 3 هزار تومانی به قیمت 50 هزار و 500 تومان معامله شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند بخشنامه بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز پتروشیمی‌ها و صادراتی‌ها به صرافی‌های تضامنی، علت اصلی ریزش قیمت دلار طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بوده است. همچنین قیمت هر اسکناس دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به ۴۳ هزار و ۴۴۲ تومان و نرخ حواله دلار به ۳۸ هزار و ۷۸۷ تومان رسید. هر اسکناس یورو ۴۶ هزار و ۱۸۶ تومان و بهای حواله یورو ۴۱ هزار و ۲۳۷ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و۸۲۹ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۵۶۱ تومان کشف شد.
 
ضرر خریداران هیجانی دلار
قیمت ارز در یک هفته گذشته روزهای پرنوسانی را پشت سرگذاشت و پس از لمس رکورد ۶۰ هزار تومان با افت ۱۰ هزار تومانی مواجه شده و روز دوشنبه به زیر ۵۰ هزار تومان رسید.
هفته دوم اسفندماه هفته پرنوسانی برای دلار بود و هفتم اسفندماه قیمت دلار در بازارهای غیررسمی وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد اما این وضعیت، دوام نداشت و با ورود بانک مرکزی برای کنترل بازار و شروع فعالیت مرکز مبادله ارزی شاهد کاهش قیمت دلار در بازار بودیم.
پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان دولتی قیمت ارز را غیرواقعی و ناپایدار اعلام کرده بودند و تأکید داشتند که قیمت‌ها در روزهای آتی ریزشی خواهد بود و توصیه می‌کردند که افراد در شرایط هیجانی وارد بازار نشوند چرا که حتماً متضرر خواهند شد. در این مدت افرادی که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید دلار کرده بودند چنانچه در شرایط هیجانی دلار ۶۰ هزار تومانی خریده باشند اکنون که دلار به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده به ازای خرید هر یک دلار، ۱۰ هزار تومان متضرر شده‌اند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دلار دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان بازمی‌گردد.
بنابر اظهارات کارشناسان، تصمیم بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی و افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار نرخ ارز نقش مؤثری در کنترل بازار و کاهش قیمت دلار دارد و در فضای مجازی زمزمه کاهش دلار تا قیمت ۴۵ هزار تومان به گوش می‌رسد. در روز گذشته قیمت هر اسکناس دلار در صرافی‌ها ۴۸ هزار و ۴۸۰ تومان، بازار آزاد ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان و در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳ هزار و ۴۴۲ تومان بود.

جستجو
آرشیو تاریخی