افزایش تعداد گشت‌های ویژه در اطراف مدارس کشور

مواد سمی در آزمایش دانش‌آموزان یافت نشد

وزارت کشور در دومین بیانیه خود در گزارشی به نتایج پیگیری‌های مجدانه درباره التهابات ایجاد شده در برخی از مدارس و بروز ناراحتی برای تعدادی از دانش‌آموزان اشاره و تأکید کرده است: «بنا بر گزارش‌های واصله تاکنون در ۲۵۰ کلاس از مدارس سراسر کشور، تعداد محدودی از دانش آموزان ابراز احساس عوارض و ناراحتی کرده‌اند. براساس بررسی نمونه‌های مشکوک در معتبرترین آزمایشگا‌ه‌های کشور و جمع‌بندی نتایج حاصله در کمیته علمی وزارت بهداشت که از متخصصین ارشد حوزه‌های مختلف درمانی و بهداشتی تشکیل شده است و همچنین سازمان پدافند غیرعامل و...  خوشبختانه تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است. در آزمایش‌های انجام شده درکمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرکی یافت شده که منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائمی شده است که خوشبختانه هیچ‌کدام منجر به مخاطرات و عوارض پایدار برای فرزندان‌مان نشده است، این
می تواند یک اقدام عامدانه و جنایتکارانه باشد و تحقیقات در این زمینه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی ادامه دارد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «در نشست مشترک کمیته علمی وزارت بهداشت و درمان، بنا به اطلاعات ارائه شده استانداران مرتبط با موضوع و سایر بخش‌های مربوطه، معلوم شد که بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش‌آموزان ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای کلاس و مدرسه بوده است.
برابر بررسی‌های به عمل آمده بخشی از مواردی که منجر به ایجاد التهاب در برخی از مدارس شده است، ناشی از اقدامات ماجراجویانه است که مسأله مورد رسیدگی قرار گرفته است. تعدادی از عناصر مخل روان و سلامت جامعه، که با نشر اکاذیب و تشویش اذهان در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند، توسط مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند که رسیدگی فوری و قاطع مورد انتظار است.»
در پایان این بیانیه خطاب به اولیا و والدین دانش آموزان آمده است: «از اولیاء و والدین محترم دانش‌آموزان در سراسر کشور که تاکنون با خویشتنداری و همراهی خود، مانع از اخلال در امر آموزش فرزندان شده‌اند، خواهشمند است با رفع نگرانی از این عزیزان، در صورت مشاهده هرگونه عوامل برهم‌زننده آرامش و سلامت دانش‌آموزان موارد را به سرعت به دستگا‌ه‌های مسئول گزارش کنند.»

اولین گزارش وزارت بهداشت
از نتایج بررسی مسمومیت ها
روز گذشته همچنین اولین گزارش وزارت بهداشت از نتایج بررسی مسمومیت دانش‌آموزان اعلام شد.
به نقل از ایسنا، سعید کریمی درباره بررسی‌های وزارت بهداشت در خصوص بروز مسمومیت‌هایی در برخی مدارس، گفت: به دنبال دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی مسمومیت‌هایی که در مدارس ایجاد شد، بلافاصله کمیته‌ای با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و… تشکیل دادیم و این کمیته چند جلسه برگزار کرده است. گزارش‌های استان‌های مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا حضور میدانی پیدا کردند و به استان‌های مختلف رفتند و بیماران را شخصاً ویزیت و مدارک را بررسی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه نتایجی که اعلام می‌کنم، نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی است، گفت: این قضیه دارای چند بخش است؛ بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک که عمدتاً استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. این مربوط به قسمتی از مجموعه بچه‌هایی است که به اورژانس فرستاده شده‌اند.
وی ادامه داد: یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلاً در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، نبودند، اما در اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌شان ناشی از آثار روحی روانی بوده است.
وی افزود: برخی از گازها گازهای خطرناک، جنگی و کشنده هستند، اما موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند، اصلاً از این نوع گازها نبوده است و تا به امروز خدا را شکر موردی از فوت نداشته‌ایم. همچنین علائم جسمی جدی و پایدار که نیاز به بستری طولانی در بیمارستان داشته باشد، نداشتیم. عمده این بچه‌ها، بعد از مراجعه به مراکز درمانی، زیر شش ساعت درمان و مرخص شدند. البته تعدادی از بچه‌ها که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم مبتلا بودند یا سابقه تشنج داشتند، به بستری بیشتری نیاز داشتند، اما هیچ موردی از فوت نداشتیم و بیماران هم وقتی مراجعه کرده‌اند، بعد از طی دوره درمانی و اطمینان از اینکه مشکل جدی ندارند، مرخص می‌شوند.
کریمی گفت: ماده محرک که استنشاقی است، خودش حالت گازی دارد، اما لزوماً آن ماده اصلی ممکن است گاز نباشد، بلکه می‌تواند یک ماده جامد باشد؛ به صورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت محیط می‌تواند تبخیر شود و بعد علائم تحریکی را ایجاد کند.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: این مواد محرک، لزوماً یک ماده هم نیست که اسمش را بگوییم و انواع مختلف دارد. عمدتاً هم مواد دم دستی هستند و برخلاف آنچه برخی اظهار کردند، مواد دم‌دستی هستند که می‌توانند تحریک ایجاد کنند. در عین حال به تیم‌های اورژانس اعلام کردیم که تریاژ را از همان محیط آغاز کنند و نیاز نیست همه این بچه‌ها را که برخی مضطربند و… به بیمارستان منتقل کنند.  
وی گفت: از نظر پزشکی این مواد محرک معمولاً با آب شسته می‌شوند. بنابراین اگر بچه‌ای علائم را داشت، بهتر است شست‌وشو انجام شود، همچنین افرادی که نزدیک به عامل محرک باشند، ممکن است لباس‌هایشان آلوده شود و دوباره بر اثر تماس با لباس، همان علایم تشدید شود.  
کریمی در پاسخ به سؤال ایسنا، درباره نوع این مواد محرک، گفت: این مواد از دسته گازهای جنگی، اعصاب، تاول‌زا و خطرناک نیستند. همچنین معمولاً مواد محرک عوارض طولانی مدت ندارند و زودگذر بوده و به قصد ایجاد آسیب‌های پایدار استفاده نمی‌شوند.

افزایش تعداد گشت‌های ویژه در اطراف مدارس کشور
علاوه بر این موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: پیرو فرمایشات رهبری موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در صورت اثبات، بدیهی و روشن است که یک جنایت است و قطعاً باید با عاملان و مسببان آن بشدت برخورد شود. در فرمایشات رهبری آمده است که در صورت اثبات، این بدان معناست که باید حتماً موضوعی وجود داشته باشد و پس از انجام بررسی‌ها در صورتی که وجود این موضوع به اثبات رسید، حتماً باید با عوامل آن برخورد شود. در ادامه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در متنی به نقل از منتظرالمهدی سخنگوی فراجا در پی دستور رهبری اعلام کرد: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است.
سخنگوی پلیس اعلام کرد: شناسایی و دستگیری عوامل مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان خواهد رسید. فرماندهی کل انتظامی کشور ضمن ابراز تأسف از مسموم شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر، به اطلاع می‌رساند بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های مربوط به این موضوع، بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. محمدحسن آصفری، یک عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان نیز به ایسنا گفت: کمیته حقیقت یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان روز گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی برگزار کرد.
وی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده متأسفانه تعداد زیادی از مدارس ما درگیر مسمومیت شده‌اند که آمار ارائه شده تا دیروز درگیری ۲۵ استان کشور شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه می‌شود که به دنبال آن بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند از این آمار بیشترین مسمومیت مربوط به دختران و کمترین مربوط به پسران بوده است.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی نوع مسمومیت در حال انجام است تا علت مسمومیت مشخص شود؛ تاکنون اطلاعات خاصی به دست نیامده که براساس آن مشخص شود که نوع سم چه بوده است یا اینکه این اقدامات از چه ناحیه‌ای صورت گرفته است. البته بخشی هم به استرس دانش آموزان برمی‌گردد که وقتی اتفاقی بین آنها رخ می‌دهد دیگران هم دچار استرس می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی