رهبر معظم انقلاب تأکید کردند با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه بدون اغماض برخورد می‌شود

اشد مجازات در انتظار عاملان مسمومیت‌ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح روز گذشته همزمان با روز درختکاری، سه اصله نهال کاشتند. آنچه می‌خوانید، بیانات معظم‌له پس از کاشت این نهال‌ها است که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) منتشر شده است.
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
بحمدالله خدای متعال توفیق داد امسال هم مثل سال‌های گذشته در فصل نهال‌کاری وظیفه‌ خودمان را در این زمینه، در حدّاقلّی که برای من ممکن بود، انجام بدهم. امسال مسئولین این شعار را مطرح کردند که هر ایرانی سه نهال بکارد؛ ما هم امروز سه نهال کاشتیم، مثل بقیه‌ ایرانی‌ها. اگر چنانچه ان‌شاءالله به عدد ملّت ایران برای هر نفر سه نهال کاشته بشود، معنایش این است که در طول چهار سال، برنامه‌ دولت در مورد ایجاد یک میلیارد نهال تحقّق پیدا خواهد کرد؛ یعنی سالی ۲۵۰ میلیون در طول چهار سال، که ان‌شاءالله از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. این برنامه، برنامه‌ مهمّی است.

می‌توانیم در طول 4 سال یک میلیارد نهال بکاریم
مسأله نهال‌کاری، مسأله حفظ محیط‌زیست و فواید فراوانی که بر تکثیر نهال‌کاری و تکثیر درخت در جامعه و در کشور به وجود می‌آید، از مهم‌ترین مسائل کشور است. مخصوص ما هم نیست؛ کشورهای همسایه‌ ما بعضی تا یک مقطع معینی چهار میلیارد و بعضی 10 میلیارد برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ حالا چقدر بتوانند یا نتوانند بحث دیگری است، لکن ما می‌توانیم. ما به کمک مردم، در طول چهار سال، از ۱۴۰۲ تا چهار سال، ان‌شاءالله می‌توانیم یک میلیارد نهال را ایجاد کنیم؛ به توفیق الهی، ان‌شاءالله مردم در این زمینه همّت به خرج خواهند داد، دستگاه‌ها هم کمک کنند و هر دستگاهی وظیفه‌ای دارد انجام بدهد.

کاشت درخت‌های جنگلی در کنار درخت میوه‌دار
یک نکته این است که کاشتن نهال امر مهمّی است؛ هم برای محیط‌زیست مهم است، هم برای اقتصاد کشور مهم است. چند سال قبل از این، بعضی نامه نوشتند و توصیه کردند که نهال‌های درخت‌های میوه‌دار غرس بشود، ما هم درخت‌های میوه‌دار غرس کردیم. امسال بعضی از افراد متخصّص و وارد به من تذکر دادند که درخت‌های غیر میوه، درخت‌های جنگلی، درخت‌های گوناگون دیگری هم که چوب آنها میوه آنها محسوب می‌شود، برای کشور مهم است؛ کاملاً حرف درستی است و به مردم توصیه می‌کنم که در کنار درخت میوه‌دار، درخت‌های جنگلی [هم غرس کنند]؛ درخت‌هایی که چوب اینها مهم است، هم برای مصرف داخلی چوب در کشور و هم برای تجارت چوب که یکی از مسائل مهم است.
مسئولان از همه راه‌های اقتصادی برای حل مشکلات استفاده کنند
خب ما در کشورمان نیاز به این داریم که از همه‌ امکانات ممکن اقتصادی استفاده کنیم. وضع [آن] اقتصادی که وابسته‌ به یک محصول باشد، به همین جایی می‌رسد که امروز شما ملاحظه می‌کنید. ما امروز مشکل داریم؛ هم در زمینه‌ ارزش پول ملّی‌مان مشکل داریم، هم در زمینه‌ تورّم و گرانی مشکل داریم. از همه‌ راه‌های ممکن اقتصادی باید مسئولین استفاده کنند. البتّه مشغول کارند - من می‌بینم - و تلاش می‌کنند؛ ان‌شاءالله که این تلاش‌ها را با قوّت ادامه بدهند و برای این مشکلات اقتصادی مردم راه‌حل درستی را ان‌شاءالله پیدا کنند و اجرا کنند.

حفظ محیط‌زیست، امتیاز برجسته قانون اساسی
یکی از کارهای مهم همین مسأله درخت‌کاری است که می‌تواند برای اقتصاد کشور به معنای واقعی کلمه دارای اهمّیت باشد. ما جزو کشورهای معدودی هستیم که حفظ محیط‌زیست را در قانون اساسی‌مان داریم. در قانون اساسی ما، حفظ محیط‌زیست تصریح شده و این چیز مهمّی است؛ هیچ کس نباید این قانون را نقض کند و این جزو امتیازات برجسته‌ قانون اساسی ما است. امیدواریم ان‌شاءالله در این قضیه مردم توفیق پیدا کنند، مسئولین توفیق پیدا کنند و کارهای لازمی را که بر عهده‌ همه است، ان‌شاءالله به توفیق الهی انجام بدهند.

مسئولان در حال تلاش در زمینه مسمومیت دانش‌آموزان هستند
من می‌خواهم یک اشاره‌ای هم بکنم به مسأله رایج این روزها که گفته می‌شود مسأله مسمومیت دانش‌آموزان.در این زمینه، اطّلاع دارم که مسئولین نشسته‌اند بحث کرد‌ه‌اند و تلاش می‌کنند، وظایف را مشخّص کرده‌اند. من می‌خواهم تأکید کنم که این مسأله را بِجِد باید تعقیب کنند. مسأله، مسأله مهمّی است.

مسمومیت دانش‌آموزان جنایت غیرقابل اغماض است
اگر واقعاً دست‌هایی در کار باشد و افرادی، گروه‌هایی، در این زمینه دخالت داشته باشند، این جنایت بزرگ و غیر قابل اغماضی است. اگر کسانی در این کار دست دارند - که بلاشک لابد کسانی دست دارند؛ به یک نحوی حتماً کسانی دست دارند - باید دستگاه‌های مسئول، دستگاه‌های اطّلاعاتی، دستگاه‌های انتظامی دنبال کنند و سررشته‌ این جنایت را پیدا کنند - هم عاملین را، هم مسبّبین را - و اینها باید به اشدّ مجازات محکوم بشوند و درباره اینها اشدّ مجازات باید اجرا بشود. چون این یک جنایت کوچکی نیست؛ این جنایتی است هم در حقّ معصوم‌ترین عناصر یک جامعه - یعنی کودکان - و هم موجب رعب و موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها است؛ اینها چیزهای کوچکی نیست. اینها را باید با جدّیت دنبال بکنند و این را همه بدانند که اگر چنانچه کسانی محکوم شدند، عفوی هم در مورد اینها وجود نخواهد داشت و حتماً باید مجازات بشوند و مجازات اینها موجب عبرت بشود.
 امیدواریم خداوند متعال برای ملّت ما، کشور ما، مردم ما، آحاد جامعه ما ان‌شاءالله خیر مقدّر بفرماید و الطاف الهی شامل حال ما باشد - همچنان که بحمدالله تا امروز هم چنین بوده - و مسئولین هم بتوانند کارهایی را که در نظر دارند انجام بدهند، با جدّیت ان‌شاءالله دنبال کنند و پیش بروند.

جستجو
آرشیو تاریخی