صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

گرامیداشت یاد پرویز شهدی به مناسب زادروزش، انتخاب مرضیه برومند به عنوان مدیرعامل خانه سینمای ایران و همچنین اشاره‌ای به ماجرای یک دوستی دردسر‌ساز برای دی‌کاپریو از جمله خبرهایی هستند که در مجازی امروز درباره آنها می‌خوانید.

چهره روز
برای آنهایی که علاقه‌مند ادبیات جهان هستند پرویز شهدی یکی از نام‌های آشنا و البته محبوب به شمار می‌آید؛ مترجم پیشکسوتی که مدت‌هاست برای ترجمه آثاری خواندنی از زبان فرانسوی می‌کوشد. شهدی چهاردهم اسفندماه سال 1315 در مشهد متولد و سال‌های مدرسه‌اش در همان شهر سپری شده و بعد از آن برای تحصیل راهی دانشگاه تهران و پایتخت می‌شود. او بعد از کسب کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه موفق به کسب کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی از دانشگاه سوربن هم می‌شود. شهدی بعد  از یک دهه زندگی در فرانسه تصمیم به بازگشت می‌گیرد وهم‌زمان با بازنشستگی زودهنگام خود کار ترجمه را به طور جدی پیگیر می‌شود.  به همت این مترجم کشورمان تا به امروز آثار متعددی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که تعداد آنها به بیش از یکصد عنوان کتاب ‌می‌رسد. « ادگار آلن پو»، «آنتوان دو سنت اگزوپری» و «مارگریت دوراس» از جمله نویسندگانی هستند که کتاب‌هایی از آنها به همت این مترجم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتخابی تازه در سینما
سرانجام پس از حدود ۶ ماه از برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، سیزدهمین مدیرعامل این نهاد صنفی معرفی شد تا مدیریت آن برای نخستین بار به یکی از سینماگران زن سپرده شود.  مرضیه برومند، بازیگر و کارگردان شناخته‌ای است که برای قبول این مسئولیت انتخاب شده است.این هنرمند کشورمان سال‌هاست در عرصه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، شاعری، عروسک‌گردانی و حتی صداپیشگی فعالیت داشته است. «شهر موش‌ها» 1 و 2 از جمله کارهای ماندگاری است که به همت وی ساخته شده و ازدریچه تلویزیون و سینما در برابر دیدگان علاقه‌مندان قرار گرفته است. در متن خانه سینما برای این انتخاب آمده : «مرضیه برومند با بیش از چهل سال سابقه فعالیت ، در تئاتر ، تلویزیون و سینمای ایران یکی از مهمترین زنان تأثیر گذار ایرانی است . هیأت مدیره خانه سینمای ایران به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی با ابراز خشنودی از پذیرش این پیشنهاد از سوی خانم مرضیه برومند، امیدوار است این انتخاب زمینه  بهبود وضعیت جامعه سینماگران ایران را فراهم سازد.»

رفاقت دردسرساز برای دی‌کاپریو!
جزئیات جدیدی از روابط «لئوناردو دی کاپریو» بازیگر ۴۸ ساله امریکایی با «جو لو» سرمایه‌دار مالزیایی که در حال حاضر به دلیل ارتباطش با یکی از بزرگترین رسوایی‌های فساد در جهان تحت تعقیب مقامات بین‌المللی قرار گرفته است، آشکار شده است.نشریه بلومبرگ برای نخستین بار جزئیاتی از اسناد پلیس اف بی آی فاش کرد که در آن مقامات در سال ۲۰۱۸ با «دی کاپریو» در مورد رابطه او با «جو لو» که متهم به مشارکت در یک طرح پولشویی بیش از ۴.۵ میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری دولتی مالزی است، مصاحبه کردند.«دی کاپریو» در سال ۲۰۱۰ با «لو» در یک کلوپ شبانه آشنا شد و در ادامه رابطه نزدیکی برقرار کردند. این بازیگر و تهیه‌کننده هالیوودی در این رابطه توضیح داده است: «من برای لو کار می کردم ... و این تجارت به روابط اجتماعی نیز تبدیل شد.بنابراین ما یکدیگر را بیشتر دیدیم و تعامل بیشتری وجود داشت». «جو لو» علاوه بر تأمین مالی فیلم نامزد اسکار «گرگ وال استریت» محصول ۲۰۱۳ که «دی‌کاپریو» در آن بازی کرد، هدایای لوکس مختلفی را به دی کاپریو داد که از آن جمله می‌توان به مجسمه اسکار ۶۰۰ هزار دلاری «مارلون براندو» و همچنین نقاشی ۹ میلیون دلاری «ژان میشل باسکیا» اشاره کرد.در سال ۲۰۱۸، «دی کاپریو» پس از تحقیقات در مورد اتهام کلاهبرداری میلیارد دلاری «لو»، این هدایا را به مقامات بازگردانده است.

یک اجرا برای زلزله‌زدگان
«لیبرو»، نمایشی که این شب‌ها میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد اجرای جمعه‌شب خود را به مردم زلزله‌زده خوی، ترکیه و سوریه تقدیم کردند.فاطمه مسعودی‌فر، امیر ‌گل‌محمدی، نسترن حسینی، امیر ‌میرزایی، آیلین موسیوند، محمدجواد کهن، مهدی ‌عبدی و علی ارضی بازیگران جوانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. داستان نمایش «لیبرو» درباره جوانانی در کشور است که دچار مشکلاتی شده‌اند و به دنبال راه حلی برای رفع آنها هستند.نمایش «لیبرو» هرشب ساعت ۱۹:۱۹ در سالن شماره یک عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود. مخاطبان و علاقه‌مندان به این اثر نمایشی می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی