رسول صدرعاملی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم 100:

می‌مانیم و می‌سازیم

از ویژگی‌های این دوره از جشنواره حضور حرفه‌ای‌های سینما در ترکیب هیأت داوران بود. کمال تبریزی، محمدحسین لطیفی، پوران درخشنده، هادی مقدم‌دوست و...

هیچ چیزی را ممیزی نکنیم
در بخش دیگر این آیین که شامگاه جمعه ۱۲ اسفندماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، کمال تبریزی که برای اهدای جایزه بخش پویانمایی روی سن آمده بود در سخنانی کوتاه گفت: «دلم می‌خواهد از جشنواره بگویم. در سال‌های قبلی یک الی دو دوره داور جشنواره بودم و با امسال که مقایسه می‌کنیم می بینیم که خیلی از بچه‌ها رشد کردند. امیدوارم روز‌به‌روز بچه‌ها رشد کنند؛ فیلم‌هایی که انتخاب شدند درجه یک بودند. فیلم‌هایی که در واقع نامزد شدند هم برنده شدند و فکر نکنیم کسانی که دیپلم افتخار گرفتند، تنها برنده این جشنواره هستند.» او در پایان گفت: «در سینمای بلند ممکن است فیلمی حس ناامیدی به وجود بیاورد. هیچ چیزی را ممیزی نکنیم تا آنچه را که در ذهنشان است باور کنند و به جامعه انتقال دهند. امیدوار هستم در آینده فیلم‌های زیبا، شکوفا و پرباری از این جوانان در سینمای ایران ببینیم‌.»

سرو ایرانی نماد ایران است
از ویژگی‌های این دوره از جشنواره حضور حرفه‌ای‌های سینما در ترکیب هیأت داوران بود. کمال تبریزی، محمدحسین لطیفی، پوران درخشنده، هادی مقدم‌دوست، سیدمحمدرضا خردمندان، بهرام عظیمی، هادی محمدیان، حسین دارابی و... از جمله سینماگرانی بودند که آثار نسل جوان را در این دوره از جشنواره داوری کردند. در مراسم اختتامیه نیز جوایز برگزیدگان با حضور این سینماگران اهدا شد. از اتفاقات جالب این آیین پخش کلیپ‌های طنزی بود که با این ایده ساخته شده‌ بودند که اگر کارگردان‌های بزرگ سینما از جمله مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی و... فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای می‌ساختند، چگونه فیلمی بود. از بخش‌های جذاب آیین‌های اختتامیه واکنش منتخبان بعد از دریافت جایزه است. اغلب برگزیده‌ها از ایده ساخت فیلمشان و اهدای جایزه گفتند و میلاد محمدی برنده تندیس اول بخش پویانمایی ملی برای «پیچ تاریخی» گفت: «وقتی می‌خواستیم این فیلم را بسازیم کمی اوضاع کشور خوب نبود، آن زمان فقط به یک واژه فکر می‌کردم و آن چیزی نبود جز ایران. به نظرم رسید حالا که فصل گفتن دلایل و «برای‌ها» است، ما هنرمندان وظیفه داریم برای استقلال، برای بودن و برای جمهوری اسلامی کار کنیم. نمی‌دانم ما هنرمندان در این معادله مهم هستیم یا نه اما می‌خواهم بگویم روزی که می‌خواستیم این فیلم را بسازیم دلار سی‌وچند تومان بود اما الان نمی‌دانم دلار چند است! امیدوارم روزی همه کنار هم باشیم و از همه چیز لذت ببریم.» جواد قارایی از هیأت داوران بخش ملی نیز هنگام اهدای جوایز این بخش در سخنانی از فیلمسازان جوان خواست سرو ایرانی را سرلوحه کار خود قرار دهند: «سرو ایرانی نماد ایران و ایرانی است، از این‌رو که ایرانی‌ها انسان‌های مقاومی هستند. روستایی در خراسان‌رضوی به نام «ریش‌خار» وجود دارد که نام، عمق و فرهنگ بسیار زیادی دارد و در زمان حمله مغول‌ها، آنها نتوانستند این روستا را بگیرند. مردم ریشه خوردند ولی تسلیم مغول‌ها نشدند و در نهایت مغول‌ها عقب‌نشینی کردند. می‌خواهم به فیلمسازان جوان بگویم که سرو ایرانی را سرلوحه خود قرار دهید، تسلیم و خسته نشوید و مانند سرو ایرانی به راه خود ادامه دهید.» در بخش پایانی مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی از آماده بودن فضا برای فعالیت فیلمسازان جوان و پوست‌اندازی سینما گفت و محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری هم جشنواره فیلم ۱۰۰ را نویدبخش استعدادهای نو عنوان کرد. اجرای گروه «آکاپلا نیاوران» از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

جستجو
آرشیو تاریخی