گفت و گوی «ایران» با کاظم آل صادق سفیر کشورمان در بغداد

آماده گفت‌وگوهای منطقه‌ای از طریق عراق هستیم

تجارت ایران و عراق 17 درصد رشد پیدا کرده است

مختار حداد
روزنامه نگار


 در سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق که توجه ویژه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، مسائل متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در همین خصوص روزنامه‌های ایران و الوفاق با محمد‌کاظم آل‌صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین چندین نفر از مقامات عراقی از جمله مشاور امنیت ملی عراق، رئیس کمیسیون اقتصاد و صنایع مجلس عراق، دبیر کل جنبش بابلیون عراق، وزیر کار عراق و دبیر کل حزب اسلامی عراق به گفت‌و‌گو نشسته تا در مورد روابط تهران و بغداد در شرایط کنونی و مسائل فی‌مابین اطلاعات جدیدی به دست آورد.
سفیر کشورمان درباره موضوع وساطت عراق بین ایران وعربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه گفت: این سفر به دعوت آقای فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و در شرایط بسیار مناسبی برای گفت‌و‌گو در مورد روابط دوجانبه و توسعه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی صورت پذیرفت. وی افزود: شرایط عراق  به آرامی در حال بهبود است و می‌تواند نقش مهمی در روابط ایران و عربستان بازی کند. پنج دور مذاکره بین دو کشور در عراق برگزار شده است و ما منتظر دور ششم این مذاکرات برای دیدار وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه سعودی هستیم.
 
بهبود روابط با عربستان، ‌مصر و اردن
سفیر کشورمان در خصوص رابطه با مصر و اردن گفت: با توجه به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس بغداد 2 در اردن، در این زمینه نیز گفت‌و‌گو شد و شاهد استقبال شاه اردن از وزیر امور خارجه کشورمان بودیم. براساس آنچه شنیدم، وزیر امور خارجه دعوتنامه‌ای رسمی از طرف جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور به پادشاه اردن ارائه کرد و البته پادشاه اردن نیز اعلام آمادگی کرد به ایران سفر کند.
آل‌صادق افزود:  نخست‌وزیر عراق نقش مهمی در این کنفرانس (بغداد 2) برای تحکیم روابط با مصر، اردن و عربستان داشت و مطلع هستیم وزیر خارجه عربستان در سفر خود به بغداد نیز از عراق برای دور جدید گفت‌و‌گوها با تهران درخواست داده است و ما آماده دور جدیدی از روابط و گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی و کشورهای عربی از طریق عراق هستیم. سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا وزیر خارجه عراق حامل پیامی از واشنگتن به ایران بود، گفت: یکی از موارد مورد اهتمام وزیر خارجه عراق در سفر به واشنگتن، جنبه مالی داشته و متعلق به مبالغ مربوط به فروش گاز و برق به عراق بوده است و در این زمینه پاسخ‌هایی داشتند.
 آل‌صادق درباره همکاری اقتصادی ایران وعراق بخصوص در حوزه ترانزیت گفت: عراق بر اجرای معاهده «تیر» برای ترانزیت بین کشورهای منطقه اصرار دارد و ما سخنان نخست‌وزیر عراق را شنیدیم که می‌خواهد خط ترانزیت کالا از شمال به جنوب و شرق به غرب توسعه یابد و این عاملی است که به عراق کمک می‌کند در این زمینه ایفای نقش داشته باشد. وی در پایان گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق رو به گسترش است و بر اساس آماری که دارم طی 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشته و این خبر خوبی است.
 
امنیت عراق، امنیت ایران است
از سوی دیگر قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه‌های ایران و الوفاق گفت: مطمئناً روابط ایران و عراق متمایز و استراتژیک است و همکاری‌های امنیتی در سطح بالایی قرار دارد و ایران در مقابل افراط‌‌گرایی و گروه‌های انحرافی و تروریستی مثل القاعده و داعش در کنار عراق ایستاد و شهدای بسیاری را تقدیم کرد، همچنین  روزانه بین ایران، عراق، سوریه و روسیه در مرکز تبادل اطلاعات، در خصوص سازمان‌های تروریستی که ایجاد شده است همکاری و تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.
وی همچنین درباره همکاری دو کشور در زمینه مقابله با گروهک‌های تروریستی که از شمال عراق علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: ما کمیته‌های مشترکی برای کنترل مرزهای بین دو کشور داریم و حتی منطقه کردستان عراق نیز تمایل دارد همکاری مشترکی در این زمینه داشته باشد و همه به دنبال کنترل و نظارت بر مرزها هستیم زیرا معتقدیم امنیت ایران، امنیت عراق است و امنیت عراق، امنیت ایران است.
یاسر‌الحسینی نایب رئیس کمیسیون اقتصاد و صنایع مجلس عراق هم در گفت‌و‌گویی با الوفاق و «ایران» درباره همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: در خصوص مبادله اقتصادی و تجاری بین دو کشور برادر ایران وعراق، هیچ کسی در منطقه یا در سطح بین‌المللی و امریکایی یا غیرامریکایی نمی‌تواند مانع روابط تجاری ایران و عراق شود.
وی افزود: این یک بازار تجاری باز و برای ارتباط نزدیک بین بازرگانان عراق و ایران و مبادله اقتصادی است و نیروهای شر خصوصاً امریکا نمی‌توانند مانع این روابط شوند و درست است که برخی از موانع به طور موقت وجود دارد اما به طور دائم نمی‌توانند روابط اقتصادی دو کشور را قطع کنند.
 
لزوم پایان حضور اشغالگرانه امریکا در عراق
 ریان کلدانی دبیر کل جنبش بابلیون عراق نیز در گفت‌و‌گو با الوفاق و «ایران» درباره پرونده ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و یاران شهیدشان گفت: در مورد ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی در کشور عراق، پارلمان عراق به‌عنوان نماینده مردم عراق هر تصمیمی که توسط پارلمان گرفته شده باشد، تصمیم مردم عراق است. مردم عراق از طریق نمایندگان خود در پارلمان تصمیم به اخراج نیروهای بیگانه گرفته‌اند. اکنون برادر عزیز محمد شیاع السودانی، متوجه اهمیت این تصمیم شده است و برای خروج تمامی نیروهای بیگانه بخصوص امریکایی‌‌ها از عراق، روی یک بازه زمانی مشخص و تعیین‌شده توافق شده است.
وی افزود: معتقدیم اگر نیروهای خارجی بیرون نروند، این یک عمل اشغالگرانه خواهد بود و طبق قوانین سازمان ملل می‌توان در برابر اشغالگر مقاومت کرد، اما اعتقاد داریم به این مرحله نخواهیم رسید و یک سقف زمانی برای پیگیری این موضوع تعیین خواهد شد.
وی درباره ترور فرماندهان شهید مقاومت گفت: در مورد ترور شهید حاج قاسم سلیمانی معتقدیم این اقدام یک تجاوز آشکار به حاکمیت عراق و نقض سیستم سیاسی در عراق است و دیدیم که شورای قضایی عراق برای اولین‌بار برای دستگیری ترامپ تروریست حکم صادر کرد و این یک تصمیم جسورانه برای عراق بود و همچنان پیگیر این جنایت و سرنخ‌های آن هستیم.
از سوی دیگر رشید العزاوی دبیر کل حزب اسلامی عراق، به الوفاق و «ایران» درباره موضوع وساطت عراق در گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای گفت: همواره در تلاشیم عراق یک نقطه واحد و مرکز ملاقات، همگرایی و گفت‌و‌گو باشد.
 
توسعه روابط تجاری ایران و بغداد
وزیر کار عراق، احمد الاسدی نیز درباره مسائل روابط اقتصادی دو کشور گفت: یقیناً دولت عراق و آقای السودانی می‌خواهند با کشورهای منطقه و جهان بویژه در زمینه‌های اقتصادی گشایش ایجاد کنند. مشارکت اقتصادی بسیار خوبی بین ایران و عراق وجود دارد و سطح مبادلات تجاری سالانه به بالاترین حد خود و تبادلات تجاری بین دو کشور به حدود 10 تا 12 میلیارد دلار رسیده است  که این سطح از تبادل تجاری باید فعالانه باقی بماند. تفاهمنامه‌هایی داریم که بین دو کشور امضا خواهد شد و معتقدم سفر نخست‌وزیر السودانی به ایران و همچنین  سفر وزیر امور خارجه ایران نیز موفقیت‌آمیز بود و هدف آن تقویت روابط بویژه در زمینه اقتصادی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی