رشد 304 هزار واحدی شاخص کل بورس در 7 روز کاری

بازدهی شاخص کل بورس در اسفند ماه به حدود 20 درصد رسید

 روز سه‌شنبه شاخص کل بورس در پایان معاملات خود، برای چهارمین روز متوالی در روند صعودی باقی ماند و بازدهی حدود 20 درصد را برای اسفند ماه رقم زد.
 در جریان داد و ستد روز سه‌شنبه 9 اسفند، شاخص کل بورس 29 هزار واحد قد کشید تا با 1،61 درصد رشد روزانه در ارتفاع یک میلیون و 838 هزار واحد قرار گیرد. شاخص کل هم‌وزن نیز در این روز با افزایش ارتفاع 4 هزار و 300 واحدی در تراز 538 هزار و 800 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز در این روز با ثبت بازدهی 1،45 درصدی، 328 واحد رشد کرد و در سطح 23 هزار و 43 واحد به معاملات خود پایان داد.
مطابق آمار، ارزش معاملات خرد روز سه‌شنبه، به 10 هزار و 369 میلیارد تومان رسید.
خالص ورود پول حقیقی نیز تا میانه معاملات این روز در تراز مثبت 170 میلیارد تومان قرار داشت اما در پایان معاملات در تراز منفی 112 میلیارد تومان قرار گرفت. این در حالی بود که صفوف خرید در این روز 3 برابر صفوف فروش بودند.
 
ترسناک بودن خرید دلار به نفع بازار سرمایه
در روزهای اخیر شاهد قیمت‌هایی از نرخ دلار در بازار غیررسمی بودیم که با منطق اقتصادی همخوانی نداشتند، همچنین در پی راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا توسط بانک مرکزی، نرخ دلاری که بر اساس عرضه و تقاضای مصرفی واقعی افراد کشف شده است، تفاوت معناداری با نرخ غیررسمی آن دارد. دولت نیز با عرضه ارز به افراد در صرافی‌ها با ارائه کارت ملی، توانست فشار تقاضای سوداگرانه را در بازار ارز کاهش دهد. افزایش عرضه‌های دولتی و دخالت بانک مرکزی در بازارهای غیر رسمی منجر شده تا کارشناسان معاملات ارز در قیمت‌های جدید را ترسناک تلقی کنند.
 در مقابل، بازار سهام به عنوان یکی از رقبای بازار ارز برای سرمایه‌گذاری با استقبال بسیار مناسبی در همین بازه زمانی روبه‌رو شده است. مطابق گزارش‌ها، شاخص کل بورس از ابتدای اسفند ماه بیش از 304 هزار واحد رشد کرده و حدود 20 درصد بازدهی داشته است.
درحالی بازار سرمایه اسفند ماه را صعودی طی کرده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، نوسانی و ضعیف بودن بازار در این ماه انتظار می‌رفت. از این رو با توجه به ترسناک بودن سرمایه‌گذاری در نرخ‌های کنونی دلار، بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر داشتن احتمال ریزش آن، به بازار سرمایه رو آورده و رشد جهشی بازار سهام را رقم زدند.  یکی دیگر از مواردی که در این راستا باید مد نظر قرار گیرد تصویب افزایش اختیارات بانک مرکزی توسط سران قوا است. بر این اساس بانک مرکزی با اختیارات جدید خود برای افزایش عرضه ارز بخش‌های خصوصی می‌تواند تأثیر بسزایی در مهار نرخ ارز داشته باشد. بدین ترتیب به عقیده کارشناسان، فرار سرمایه‌گذاران از بازار ارز به بازار سرمایه کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی