«ایران» از جزئیات اختیارات تازه ارزی بانک مرکزی گزارش می‌دهد

پای سکه به مرکز مبادله ارز و طلا باز شد

اظهار نکردن ارز صادراتی مصداق قاچاق شد اگر بانک‌ها اطلاعات ارزهای دریافتی خود را در اختیار بانک مرکزی قرار ندهند، مجازات می‌شوند

طبق اختیاراتی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به بانک مرکزی داده شده است، چنانچه صادرکننده‌ای ارز خود را اظهار نکند و در اختیار بانک مرکزی قرار ندهد، مصداق قاچاق بوده و مطابق مجازات قاچاق با آن برخورد خواهد شد.
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیاراتی به بانک مرکزی داده شده است که بانک مرکزی بتواند برای مدیریت بازار ارز که هسته اصلی آن زیر کلید گرفتن ارزهای صادراتی است، بسته ارزی را به صورت جامع اجرا کند. بر اساس تصمیم جدید، همه صادرکنندگان باید ارزهای حاصل از صادرات خود را طبق ضوابطی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، اظهار کنند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا بانک آن را برای نیازهای وارداتی کشور تخصیص دهد. به گزارش فارس چنانچه صادرکننده‌ای ارز خود را اظهار نکند و در اختیار بانک مرکزی قرار ندهد، مصداق قاچاق بوده و مطابق مجازات قاچاق با آن برخورد خواهد شد. تصمیم دیگر سران قوا، تشدید مجازات نرخ‌سازها یعنی کسانی است که با دلالی و تبلیغ خرید و فروش ارز خارج از ضوابط بانک مرکزی، بازار ارز را ملتهب می‌کنند. در این بخش هم جریمه نقدی مجرمان نسبت به گذشته چند برابر شده و برای آنها مجازات حبس نیز در نظر گرفته شده است. همچنین اختیار محدود کردن حساب‌های بانکی که به وسیله آنها در مسائل پولی و مالی جرمی در حال انجام است، به بانک مرکزی داده شده است تا از گسترش جرم جلوگیری شود و پس از احراز موارد قطعی، به قوه قضائیه ارسال شود.
بانک‌ها هم موظف شده‌اند گزارشِ اطلاعات ارزهای دریافتی خود را به صورت منظم در اختیار بانک مرکزی قرار دهند و در غیر این صورت مطابق قوانین مبارزه با پولشویی با آنها برخورد خواهد شد.در تصمیم‌های شورای عالی هماهنگی، برای گمرک نیز وظایفی در نظر گرفته شده است تا جلوی بیش اظهاری واردات و صادرات گرفته شود.
 
آغاز فروش ربع سکه در مرکز مبادلات از امروز
مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا از آغاز فروش ربع سکه از امروز در این مرکز خبر داد.مسعود توکلی در گفت‌وگو با تسنیم درباره زمان فروش ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا، اعلام کرد: از امروز بناست عرضه ربع سکه در مرکز مبادلات آغاز شود.وی با بیان اینکه هر فرد می‌تواند 5 قطعه ربع سکه از مرکز مبادلات ارزی دریافت کند، گفت: تعیین قیمت نیز براساس مکانیزم حراج انجام خواهد شد. پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که به منظور کاهش حباب سکه، عرضه قطعات سکه در مرکز مبادلات را آغاز خواهد کرد. در گام نخست بناست 300 هزار قطعه ربع سکه در این مرکز فروخته شود و در ادامه سایر قطعات سکه نیز در این مرکز عرضه می‌شود.
 
هیچ فردی دغدغه ارز ندارد
مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: همه نیازهای ارزی در این مرکز تأمین می‌شود و دوشنبه ۱۴.۵ میلیون دلار ارز خدماتی تخصیص یافت.مسعود توکلی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: هرچه به روزهای بعد از افتتاح مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌گذرد، میزان تراکنش‌هایی که در مجموع تالار حواله و ارز خدماتی انجام شد رو به رشد بود. وی افزود: هشتم اسفندماه رکورد یک هفته را در تالار ارز خدماتی زدیم و ۱۴.۵ میلیون دلار تخصیص ارز برای شرکت‌های هوانوردی، دریانوردی، فدراسیون‌های ورزشی، دانشجویی و … داشتیم.مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا بیان کرد: حجم معاملات در تالار حواله نیز از روز افتتاح تا به امروز نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این معاملات و تخصیص ارزها در جهت وظیفه ذاتی بانک مرکزی است، گفت: دو طیف مخاطب ارز داریم، یکی بازرگانان هستند که نیاز ارزی حوزه بازرگانی دارند و دیگری کسانی هستند که نیاز ارز خدماتی مثل بیماری و دانشجویی دارند.توکلی افزود: تراکنش‌ها نشان می‌دهد هیچکس دغدغه ارز نداشته و هر کس مراجعه کرده ارز مورد نیاز را دریافت کرده است.وی در مورد تلاطمات بازار غیررسمی ارز، بیان کرد: واقعیت این است که تأمین ارز برای بازرگانان و افرادی که ارتباطات بین‌المللی دارند در حال انجام است.
مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز افزود: بخش سوداگری بازار فقط باقی می‌ماند و کسانی که دغدغه سرمایه‌گذاری دارند همین افراد با التهابات بازار مورد سوءاستفاده دلالان قرار می‌گیرند. توکلی گفت: توصیه اکید داریم که مردم از سرمایه‌گذاری در حوزه ارز که نوسانات شدیدی را در این فضاهای پرالتهاب ایجاد می‌کند دوری کنند و در فضاهای امن مثل بازار سرمایه، صندوق‌های درآمد ثابت و … سرمایه‌گذاری کنند.
 
عرضه دلار ۵۲ هزار تومانی در صرافی‌
دبیرکل کانون صرافان ایران گفت: عرضه دلار با کارت ملی به متقاضیان با نرخ ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در صرافی‌های معتبر انجام می‌شود. کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: صرافی‌های مجاز روزانه ۱۰۰ هزار دلار از بانک‌های عامل ارز دریافت می‌کنند و آن را به متقاضیان ارائه می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی