صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هفت - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

درگذشت کمال اجتماعی جندقی، شاعر و طنزپرداز کشورمان، درنظر گرفتن مجازات پنجاه‌وپنج ساله حبس برای تهیه‌کننده متجاوز هالیوودی و همچنین آغاز پخش مجموعه مستند «سال‌های سرخ» به کارگردانی میلاد محمدی از جمله مطالبی هستند که در مجازی امروز درباره‌شان می‌خوانید.

یاد
اهالی فرهنگ و ادبیات جمعه‌ای که گذشت داغدار فقدان یکی از چهره‌های سرشناس خود شدند، کمال اجتماعی جندقی، شاعر و طنزپرداز که در ۹۳ سالگی و به علت کهولت سن با زندگی وداع گفت. کمال اجتماعی جندقی علاوه بر سرودن شعر، سرویراستار بوده و آثار شاعرانی چون محمدرضا شفیعی کدکنی را ویراستاری کرده بود. آن‌طور که نزدیکان کمال اجتماعی جندقی به ایرنا گفته‌اند به احتمال بسیار مراسم تشییع و خاکسپاری‌ وی روز سه‌شنبه (نهم اسفندماه) در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا تهران برگزار می‌شود. کمال اجتماعی جندقی، متولد سال ۱۳۰۸ در شیراز، شاعر و طنزپرداز بود. تحصیلاتش را در دانشسرای مقدماتی تهران ادامه داد و پس از آن به دانشکده ادبیات راه یافت، اما آن را ناتمام گذاشت. سال ۱۳۵۳، پس از بازنشستگی، در دانشنامه ایران و اسلام به‌ کار پرداخت و پس از انقلاب نیز با انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش همکاری کرد. گلبانگ، اسم گل و لطایف گلبانگ از آثار بجا مانده از کمال اجتماعی جندقی است.

مجازات سنگین برای رسوایی یک هالیوودی
سال‌های حبس تهیه‌کننده متجاوز به ۵۵ سال رسید.«هاروی واینستین» تهیه‌کننده امریکایی که به اتهام تجاوز جنسی به چندین زن به ۳۹ سال حبس محکوم شده بود، از سوی یک قاضی در لس‌آنجلس به ۱۶ سال دیگر زندان محکوم شد. این چهره هالیوودی، برنده جایزه اسکار برای تولید فیلم «شکسپیر عاشق» و هفت جایزه تونی برای بازی‌ها و موزیکال‌های گوناگون از جمله «آگوست: اوسیج کانتی» است. اتهامات جنسی واینستین ۷۰ ساله عمدتاً به ۵ زن از جمله یک مدل و بازیگر سابق مربوط می‌شود. حکم ۱۶ سال دیگر به مدت زمان محکومیت این تهیه‌کننده امریکایی روز پنجشنبه در دادگاهی در لس‌آنجلس صادر شد. واینستین مدعی است که هیچ گونه تجاوزی از سوی او صورت نگرفته است. اما ماجرای رسوایی «هاروی واینستین» تنها اتهامی نیست که سبب بدنامی سینمای هالیوود شده، پیش‌تر هم خبر رسوایی‌های دیگری گریبان سینمای امریکا را گرفته و حواشی متعددی را سبب شده است.

گشتی حوالی سینمای مستند
پخش مجموعه مستند «سال‌های سرخ» به تهیه‌کنندگی آزیتا رصافی و کارگردانی میلاد محمدی تولید جدید شبکه مستند با نگاهی به سال‌های پرآشوب ابتدای دهه شصت تولید شده و از شامگاه گذشته آغاز شد. میلاد محمدی درباره مجموعه مستند «سال‌های سرخ» به فارس گفته که «سال‌های سرخ» در 5 قسمت 45 دقیقه‌ای به بررسی 5 واقعه‌ تروریستی در ابعاد وسیع در ابتدای دهه 60 می‌پردازد. این پنج بمب‌گذاری در معابر عمومی و با تلفات بالای مردم عادی و غیرنظامی انجام شده و به ترتیب توالی زمانی و قسمت‌های مستند بمب‌گذاری میدان عشرت آباد تهران در اسفندماه سال ۶۰، بمب‌گذاری خیابان خیام در شهریور سال ۶۱، بمب‌گذاری میدان توپخانه در مهرماه سال ۶۱، بمب‌گذاری میدان راه‌آهن در شهریور سال ۶۳ و بمب‌گذاری خیابان ناصرخسرو در اردیبهشت سال ۶۴ را شامل می‌شود. در این مستند مخاطب با راوی که پژوهشگری جست‌و‌جوگر است همراه می‌شود و به کشف جزئیات ماجرا می‌پردازد.«سال‌های سرخ» هر شب ساعت 20 از این شبکه پخش می‌شود.

پخش جهانی سریال‌های نمایش خانگی ایران
هفت سریال شبکه نمایش خانگی هم اکنون در شبکه‌های تلویزیونی و پلتفرم‌های ۱۵ کشور از قاره‌های چهارگانه جهان در حال پخش است که می‌توان آن را صادرات فرهنگی بخش خصوصی کشور برای مردم مناطق مختلف جهان به شمار آورد؛ محتوایی که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف به علت رعایت اصول اخلاقی و خانوادگی آن را انتخاب و مشاهده می‌کنند. «جیران» به کارگردانی حسن فتحی، «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «هم گناه» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی از جمله این سریال‌ها هستند که برخی از این سریال‌ها در کشورهایی همچون بنگلادش، قزاقستان، عراق، پاکستان، ژاپن، روسیه، عراق، بوسنی و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل قطر، عمان، امارات متحده عربی و شمال آفریقا از جمله تونس، مراکش، الجزیره و لیبی در حال پخش هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی