فدراسیون از گزینه‌های عجیبی برنامه خواست

نام‌های کوچک برای نیمکت بزرگ

لیستی منتشر شده که اسامی نسبتاً عجیبی هم در آن به چشم می‌خورد. اما در شرایطی که احتمال انتخاب سرمربی ایرانی همچنان در دستور کار فدراسیون قرار دارد، نامه‌ ارائه‌ برنامه به امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی، مهدی تارتار، جواد نکونام و حسین فرکی ارائه شده و از آنها خواسته شده تا امروز برنامه‌های خود را ارائه کنند

سردرد. این وضعیتی است که همه مخاطبان و علاقه‌مندان به تیم ملی فوتبال ایران دچار آن شده‌اند. چرا که سرمربی این تیم هنوز مشخص نشده و هر بار، نام جدیدی به لیست گزینه‌های جانشینی کارلوس کی‌روش اضافه می‌شود. در حالی که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در چند وقت اخیر بارها عنوان کرده «برای انتخاب سرمربی تیم ملی عجله نداریم»، لیستی منتشر شده که اسامی نسبتاً عجیبی هم در آن به چشم می‌خورد. اما در شرایطی که احتمال انتخاب سرمربی ایرانی همچنان در دستور کار فدراسیون قرار دارد، نامه‌ ارائه‌ برنامه به امیر قلعه‌نویی (سرمربی گل‌گهر)، فرهاد مجیدی (سرمربی الاتحاد کلبا)، مهدی تارتار (سرمربی ذوب‌آهن)، جواد نکونام (سرمربی مستعفی فولاد) و حسین فرکی (مربی سابق تیم ملی) ارائه شده و از آنها خواسته شده تا 6 اسفند (امروز) برنامه‌های خود را برای هدایت تیم ملی ارائه کنند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که میل به استخدام سرمربی داخلی، در بین اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال افزایش پیدا کرده، این پنج نفر با ارائه برنامه‌ عملیاتی خود به فدراسیون و بررسی آن در جمع اعضای هیأت رئیسه از 7 تا 10 اسفند، آخرین مرحله از کنکور انتخابی طولانی برای هدایت تیم ملی را پشت‌سر خواهند گذاشت. پس از آن، گزینه نهایی با گزینه‌های خارجی به رقابت خواهد پرداخت و نفر نهایی احتمالاً قبل از فیفادی فروردین ماه انتخاب خواهد شد.
نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که با وجود دریافت برنامه از نامزدها، به نظر می‌رسد که نظر تاج هم‌چنان روی استخدام سرمربی خارجی است. چرا که فدراسیون فوتبال به موازات این موضوع، بررسی شرایط گزینه‌های خارجی را نیز پیش برده است. چرا که به غیر از چهره‌هایی مثل ژوزه مورایس و پاکو خمز، یک مربی اسپانیایی دیگر هم به لیست مربیان مدنظر فدراسیون فوتبال اضافه شده است. فلیکس سانچز سرمربی سابق قطر که در جام جهانی 2022 هم هدایت تیم میزبان این رقابت‌ها را برعهده داشت. ظاهراً فدراسیون برای انتخاب سرمربی خارجی، مشغول بررسی آخرین شرایط انتقال پول به حساب آنها است.

 

نگاه

آقای تاج! شعور مردم را نادیده نگیرید
مهدی تاج در پایان رقابتی برنده مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شد که هیچ حریف قابلی رودرروی او قرار نداشت. دو نام در آن مجمع به عنوان رقیب در کنار نام مهدی تاج قرار گرفت تا فقط فهرست کاندیداها از عدد «یکـ» بیشتر شود وگرنه همه می‌دانند آن فهرست آن گونه تنظیم شده بود تا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شود.
حالا مهدی تاج از همین تئوری تبعیت کرد تا نامی که مد نظر اوست از جعبه سیاه بیرون بیاید.نام‌هایی به عنوان گزینه اعلام شد که خود نیز بختی برای خودشان قائل نبودند. مربیانی که حتی تیم شان را در نیمه بالایی جدول هم قرار نداده بودند یا افرادی که حتی در لیگ مربیگری هم نکرده اند. مربیانی که مدت‌ها پیش اعلام کردند نیمکت تیم ملی را قبول نمی کنند یا نفراتی که دوستانشان هم آنها را در حد تیم ملی ایران نمی‌دانند.
مهدی تاج پیشتر گفته بود فردی که سرمربی تیم ملی شود ازخودگذشتگی کرده. او با این جمله شأن نیمکت تیم ملی را تا حد یک تیم محلی پایین آورد؛ اما هیچ کس باور نمی کرد رئیس فدراسیون فوتبال قرار است چنین بازی ناخوشایندی با منزلت تیم ملی انجام دهد.
چنین لیستی به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی در حقیقت توهین به شعور فوتبالدوستان ایرانی و مردمی است که از تمام دلخوشی های دنیا همین یک فوتبال را دارند.
تیم ملی در ذات خود دارای احترام و جایگاهی خاص است و پسندیده نیست چنین رفتاری با آن شود. مهدی تاج می داند نام او در مجمع سال 1403 از فوتبال ایران پاک خواهد شد؛ اما کاش تاج آن زمان ویرانه فوتبال را به رئیس بعدی تحویل ندهد.

جستجو
آرشیو تاریخی