مردم روسیه در سالگرد جنگ اوکراین از پوتین حمایت کردند

جشن یکسالگی ایستادگی در برابر ناتو

زهره صفاری
خبرنگار

 یک سال پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، روس‌ها با حضور در مراسمی پرشور در استادیوم بزرگ مسکو، با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان و سردادن شعارهایی در حمایت از ولادیمیر پوتین، حمایت کامل خود را از اقدامات کرملین ابراز داشتند. همزمان در منطقه الحاق شده لوهانسک نیز مردم، یک‌ساله شدن استقلال خود را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس جمهور روسیه پس از این تجدید پیمان باشکوه با مردم کشورش، روز پنجشنبه نیز در جمع نظامیان روس حضور یافت و در سخنرانی امیدبخش گفت: «من مردان جوانی را می‌بینم که پشت ما ایستاده‌اند. وقتی چند روز قبل طرح خود را به کمیته فدرال دادم، شک نداشتم که حقیقت متعلق به ما است. اما حالا با دیدن این جوانان معتقدم بدون شک آینده از آن ماست. این وظیفه مقدس دولت است که از مدافعان ملت حفاظت کند.»
این چشم‌انداز روشن در حالی است که میخاییل مامونوف، رئیس مرکز تحقیقات روسیه، در آخرین گزارش نتایج نظرسنجی اعلام کرد اقبال عمومی نسبت به رئیس جمهور این کشور با 15 درصد افزایش به 75 درصد در سال 2022 رسیده است و بسیاری از مردم روسیه به سیاست‌های کرملین رأی مثبت داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: «اعلام اتحاد با رئیس‌جمهور همچنان پابرجا است. در سالی که گذشت نتایج نظرسنجی رشدی قابل توجه را در مقبولیت رئیس‌جمهور در همه ابعاد نشان می‌دهد. در این راستا در پایان سال 2022، شاخص اعتماد با رشدی 13 درصدی به 78 درصد رسید که قابل توجه است. در همین حال شاخص مشروعیت‌بخشی به اقدامات دولتی نیز نشان می‌دهد حدود 73 درصد مشارکت‌کنندگان معتقدند اقدامات رئیس‌جمهور در راستای منافع اکثریت روسیه است و همین رضایت این رقم را نسبت به سال 2021 با 20 پله صعود روبه‌رو کرده است.»
به گزارش فرانس‌پرس، آنچه در استادیوم بزرگ مسکو دیده می‌شد، نمادی از این آمارها بود. در همین ارتباط ولادیمیر زیابلیتسکی، یکی از 10 هزار نفری که برای حمایت از پوتین به مسکو سفر کرده بود، گفت: «رئیس‌جمهور در برهه فعلی به حمایت ما نیاز دارد ... او در مسیر درستی حرکت می‌کند.»
امتناع چین از همراهی طرح ضدروسی سازمان ملل
141 کشور عضو سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای خواستار توقف سریع عملیات نظامی روسیه و خروج فوری نیروهای این کشور از اوکراین شدند اما در این میان چین و 31 عضو دیگر رأی ممتنع دادند و 7 کشور بلاروس، مالی، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، کره شمالی و اریتره با آن مخالفت کردند. به گزارش گاردین، چشم‌بادامی‌ها در حالی اقبالی به این قطعنامه نشان ندادند که در سفر اخیر هیأت عالیرتبه خود به روسیه، بر همکاری‌های استراتژیک دو کشور تأکید کرده و خواستار آتش‌بس در اوکراین و آغاز هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح شده بودند. به باور کارشناسان با ورود عملیات نظامی اوکراین به دومین سال، اهتمام پکن برای از سرگیری مذاکرات برای پایان جنگ در شرق اروپا جدی‌تر شده است. به طوری که به نوشته ان‌پی‌آر، در سند 12 صفحه‌ای طرح صلح اخیر چین نیز گفت‌و‌گو و مذاکره به عنوان تنها راهکار ممکن برای حل بحران اوکراین تأکید شده است.
با وجود این به نوشته اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به طرح صلح چین ابراز بی‌اعتمادی کرد و گفت: «در رابطه با پیشنهادهای چین باید بگویم که نمی‌توان اعتماد زیادی به پکن داشت چراکه تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده‌اند و چند روز قبل از این تهاجم، پیمان مشارکت بیکران با روسیه را امضا کرده‌اند.»

تلاش امریکا برای انزوای روسیه
صف‌آرایی همه‌جانبه غرب علیه روسیه در نشست وزرای اقتصادی جی‌20 نیز ادامه داشت. به نوشته رویترز، ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا به عنوان پیشتاز این جنگ ضد‌روسی در این نشست حتی در غیاب وزیر دارایی روسیه با نمایندگان این کشور، درگیری لفظی پیدا کرد و پایان جنگ اوکراین را الزام‌آور خواند.
به نوشته نیویورک تایمز، این نخستین‌بار بود که نمایندگان امریکا، روس‌ها را در این باره مستقیم محکوم می‌کردند اما این اتفاق در نشست جی 20 و همزمان با یک‌ساله شدن نبرد روسیه و اوکراین اتفاق افتاد. در همین حال امریکایی‌ها وعده کمک‌های بیشتر به اوکراین و افزایش تحریم‌ها علیه روسیه را دادند. یلن در این باره گفت: «از همتایانم می‌خواهم تلاش‌هایشان برای حمایت از اوکراین را دو برابر کنند و ظرفیت‌های روسیه برای ادامه این جنگ را تا حد ممکن محدود سازند.» برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه نیز با تأکید بر اینکه اروپا در حال تهیه لیست جدید تحریم‌ها علیه روسیه است، گفت: «وزرای اقتصادی جی 20 باید تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کنند.»

ابزار بی‌خطر
غربی‌ها در حالی برای انزوای روسیه بر فهرست تحریم‌هایشان می‌افزایند که به‌رغم فشارهای کی‌یف برای دریافت تسلیحات سنگین، همچنان برای فرستادن محموله‌های نظامی به این کشور امروز و فردا می‌کنند. انگلیس یکی از همین متحدان بدقول اوکراین است. مقامات لندنی که در تحریم‌های جدید خود 92 شخصیت حقیقی و حقوقی روس را به سیاهه قبلی افزوده‌اند، در آخرین اظهارات ارسال جنگنده به کی‌یف در آینده نزدیک را غیرممکن خوانده‌اند. چراکه این امر مستلزم اعزام مهندسان و خلبانان انگلیسی به اوکراین است و لندن برای این امر آمادگی ندارد.» اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد هنوز زمان گفت‌و‌گو درباره پایان بحران اوکراین نشده است. اما به باور کارشناسان تلاش همه‌جانبه غرب در یک سال گذشته برای تحریم روسیه تأثیر چندانی در روند حرکت روسیه نداشته است و بنا به اذعان کارشناسان اروپایی با تمام توطئه‌چینی‌های غربی، شاخص اقتصاد روسیه در سال گذشته تنها 2.5 درصد سقوط را تجربه کرده که این رقم نسبت به رکود اقتصادی 7.9 درصدی سال 2008 اروپا به هیچ‌وجه قابل توجه نیست.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی