در سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی بزرگ‌ترین طرح محیط زیستی غرب آسیا افتتاح شد

بازگشت نبض دریاچه ارومیه

نیاز سالیانه آب دریاچه ارومیه 3 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب بوده که با بهره‌برداری از این طرح 20 درصد آب مورد نیاز تأمین می‌شود. وزیر نیرو با اشاره به دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، اذعان داشته که انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه، از دیگر اقدامات در این بخش بوده که امیدواریم حداکثر تا خرداد ‌ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در حالی روز گذشته میهمان مردم شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان‌غربی بود که سفر او به این استان مرزی با افتتاح دو پروژه مهم ملی همراه شد. احداث سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه زیست‌محیطی منطقه خاورمیانه از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. افتتاح این سامانه سرآغازی برای احیای دریاچه فیروزه‌ای شمال‌غرب است که دومین دریاچه شور دنیا به شمار می‌آید. در پی دستور رئیس‌جمهور، عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد و با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.
آغاز بهره‌برداری از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه که یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید برق در غرب کشور است، از دیگر طرح‌هایی بود که با حضور رئیس‌جمهور در ارومیه کلید خورد. با بهره‌برداری از این طرح، سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به صورت رسمی به شبکه سراسری برق متصل شد.
رئیس‌جمهور در سخنانی افتتاح طرح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را یک طرح ملی دانست که به اعتقاد او منافع حاصل از آن فراتر از استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی را شامل می‌شود و سراسر کشور و منطقه را دربر می‌گیرد؛ موضوعی که به گفته رئیس‌جمهور نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌‌زیست قائل است. چه آنکه این مهم یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولان، نخبگان و ائمه‌جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی با اشاره به این واقعیت که کشورهای غربی در زمینه محیط‌‌زیست صرفاً ادعا دارند، تصریح کرد که« امروز یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی در منطقه غرب‌آسیا در جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.» رئیس‌جمهور در توضیحات خود پیرامون این موضوع همچنین یادآور شد که در اجرای این پروژه مهم ملی، حقابه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق هیچ فردی ضایع نخواهد شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین در جریان بهره‌برداری از سومین واحد بخار این نیروگاه با شماری از کارگران شاغل در این مجتمع عظیم صنعتی صمیمانه به گفت‌و‌گو نشست و از نزدیک در جریان وضعیت کاری و معیشتی آنها قرار گرفت.
حضور در جمع سبزپوشان ولایت‌علوی به مناسبت روز پاسدار از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در جریان سفر روز گذشته به استان آذربایجان‌غربی بود. آیت‌الله رئیسی در سخنانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پرچمدار دفاع از ارزش‌های الهی دانست و تصور دشمنان را برای هراس‌افکنی در دل مردم ایران از طریق ترور سرداران و فرماندهان، اندیشه‌ای باطل توصیف کرد. رئیس‌جمهور این واقعیت را چنین تصریح کرد: «دشمنان همان‌طور که با اشتباهات محاسباتی مکرر در جنگ نظامی شکست خوردند در جنگ اقتصادی و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای نیز به شکل مفتضحانه‌ای با شکست مواجه شدند.»

 

صفحه 2 و 14

جستجو
آرشیو تاریخی