آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ برگزار شد

همزبانی مردم و اهالی هنر درضیافت موسیقی

روزنامه ایران به عنوان رسانه برتر در اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار و رویدادهای جشنواره سی و هشتم معرفی شد

نداسیجانی
روزنامه نگار

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید؛ جشنواره‌ای که توانست با وجود اما و اگرهای قبل از آن و تعطیلی کنسرت‌های موسیقی، میزبان خوبی برای اهالی هنر و بویژه مردم باشد و حضور گرم مخاطبان و همدلی و همراهی آنان در سالن‌های پایتخت و دیگر شهرهای ایران در کنار نغمه‌های موسیقایی هنرمندان در ژانرهای مختلف گواه این موضوع است.         
درآیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجرکه شامگاه پنجشنبه 4 اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

اهدای جایزه گوهرشاد به علیرضا افتخاری
اولین بخش اهدای جوایز به جایزه «ترانه» اختصاص داشت و در این بخش از میلاد عرفان‌پور تجلیل ویژه به عمل آمد و در بخش تقدیرها نیز این جوایز به محمدمهدی سیار، جواد اسلامی، سعید بیابانکی، قاسم ساجدی و نغمه مستشار نظامی رسید.
دربخش جایزه «موسیقی و رسانه» از فاطمه رفاهتی برای مطلب «خیامی نوای حکیم نیشابوری از نای بوشهری‌ها» تقدیر شد.
در بخش آثار دیداری و شنیداری عبدالله طرفی مدهوش(مستند یادگار خوزستان)، آزاده شاهرخ مهر(مستند نغمه در نغمه) و محمد منسوجیان (مستند ترانه صلوات بر محمد «ص») به ترتیب اول تا سوم شدند. علی نامجو(همزمان با شهرت در خوانندگی گزینه وزارت شدم)، رضا نامجو(دل پرویز یاحقی را شکستند) و سیدمهدی موسوی تبار (آهنگ رسوایی) در بخش مطبوعات به ترتیب اول تا سوم شدند.
در بخش آیین بزرگداشت از استادان محسن نفر (آهنگساز، پژوهشگر و مدرس موسیقی) و خالو قنبر راستگو (موسیقیدان جنوبی و نوازنده جفتی) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.
بخش دیگر از برنامه نوبت به اهدای جایزه هنری «گوهرشاد» رسید که جایزه این بخش از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علیرضا افتخاری اهدا شد.
همچنین در این مراسم از 3 استاد برجسته غلامرضا صوفی (آوازخوان مقامی تربت جام)، غلامحسین غفاری(نوازنده و مقام خوان تربت جام) و وحید اسدالهی (نوازنده ناقاره) تقدیر شد.

تقدیر از رسانه ها
در بخش دیگر این مراسم ضمن تقدیر از همراهی و همدلی تمامی رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار و رویدادهای جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر، از روزنامه ایران، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری آنا، خبرگزاری برنا، خبرگزاری صبا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران وخبرگزاری تسنیم بواسطه بیشترین میزان پوشش رسانه‌ای تقدیر به عمل آمد.

معرفی برگزیدگان باربد
بخش آخر اعلام برندگان جایزه باربد بود:

برگزیده مردمی بخش سرود
گروه سرود «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی
برگزیدگان بخش رقابتی (جایزه باربد)
برگزیدگان مسابقه ملی موسیقی ایران
دیپلم افتخار بهترین گروه نوازی به دو گروه «هور» از تهران به سرپرستی حسین روزبهانی و گروه «کوبان شمس» از همدان به سرپرستی مهدی حبیب وند اهدا شد.

بخش کتاب موسیقی
هوتن شرف بیانی برای کتاب «ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های یوسفی فروتن» برگزیده شد.
در بخش کتاب‌های تئوری هم مجموعه آثار امیر انجیری با کتاب «تئوری موسیقی رساله ریتم» به‌عنوان برگزیده معرفی شد. در حوزه کتاب‌های پژوهشی (تاریخی و فنی) هم محسن شریفیان برای کتاب «باب الهوا» درباره موسیقی مردم شناسی جزیره کیش برگزیده شد.

بخش موسیقی نواحی
در این بخش دیپلم افتخار به احسان جوکار برای آلبوم «حرا» رسید و محسن شریفیان برای آلبوم «لوکا» جایزه باربد را از آن خود کرد.
بخش موسیقی دستگاهی
آهنگسازی موسیقی بی‌کلام
در این بخش دیپلم افتخار به محمدعلی نجف‌پور برای آلبوم «اوراد» رسید.
در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی، دیپلم افتخار را سیدمحمد حسینی برای آلبوم «جز عشق ندارم هنری» دریافت کرد.
در بخش آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام امیرحسین سمیعی برای آلبوم «اروند» جایزه باربد را از آن خود کرد.
بخش موسیقی پاپ
دیپلم افتخار خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیق به غلامرضا صنعتگر و عارف علیزاده برای آلبوم «تهران جان» و جایزه باربد به وهاب ابراهیمی برای آلبوم «باید ستاره شد» رسید.

 

بــــرش

درخشش جوانان آینده دار در کنار حضور دلگرم کننده بزرگان موسیقی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی دوره سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر را اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور دانست و گفت: این دوره از جشنواره با حضور پرشور هنرمندان بخش‌های مختلف حوزه موسیقی به دوره‌ای خاطره‌انگیز و به یادماندنی ادوار مختلف جشنواره بدل شد.او در ادامه با قدردانی از هنرمندانی که با حضور پرشور خود، نقشی مانا در تاریخ فرهنگ و هنر ایفا کردند، گفت: خوشبختانه این دوره از جشنواره به موج بلندی برای پاسداشت هنر متعالی موسیقی اصیل ایران عزیز تبدیل شد. نقاط مختلف ایران عزیز دارای‌ شأن و رتبه‌ای اختصاصی در حوزه موسیقی است و هنرمندان موسیقی در سراسر کشور با نجابت کامل و حداقل توقعات می‌درخشند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: درخشش جوانان آینده دار در کنار حضور دلگرم کننده پیشکسوتان و بزرگان موسیقی، موضوع امیدبخش جشنواره امسال بود، همچنین بخش موسیقی نواحی جشنواره نیز از سال آینده همانند جشنواره تئاتر فجر در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی