صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

عبور محصولات کشاورزی ایران از دیوار چین

مجوز صادرات زعفران، محصولات لبنی، شیلاتی، مرکبات و پای مرغ به چین نهایی شد

امین محمودی
خبرنگار

درهای بازار چین همواره طی سالیان گذشته روی تجار ایرانی باز بوده است، لکن محصولات کشاورزی سهم کمی از این بازار داشتند، با این حال دولت سیزدهم صادرات محصولات کشاورزی به این کشور را طی ماه‌های اخیر در دستور کار قرار داد.  
با وجود چندین ماه دیپلماسی تجاری و توافقات صورت گرفته، هفته گذشته رسماً با اجرایی شدن سند 25 ساله همکاری بین ایران و چین، صادرات محصولات کشاورزی نیز آغاز شد و با توافق‌های صورت‌ گرفته و مجوزهای صادر شده رسماً پای محصولات کشاورزی ایرانی به بازار بزرگ چین باز شده است. بنابراین از این پس شاهد باز شدن دروازه‌های چین به روی محصولات کشاورزی، لبنی و شیلاتی ایران خواهیم بود.

فراهم شدن بستر صادرات گسترده محصولات کشاورزی ایران به چین
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین  اظهار کرد: در حوزه صادرات عسل، مرکبات، کیوی، سیب، زعفران و گیاهان دارویی مذاکرات خوبی با چینی‌ها انجام شد و راه صادرات این محصولات از لحاظ قانونی باز شده و از این به بعد لازم است بازرگانان با طرف‌های تجاری مذاکره کنند. از طرف دیگر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در چهارچوب طرح جامع، مجوز صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین آماده شده و در سفر اخیر رئیس‌جمهور به این کشور به امضا رسیده است. وی افزود: خوشبختانه مجوز محصولات کشاورزی از جمله زعفران، سیب، کیوی، محصولات لبنی، مرکبات و پای مرغ به چین نهایی شده است و بزودی این محصولات کشاورزی به این کشور صادر خواهند شد. صفری با بیان اینکه چین دارای فناوری‌های کشاورزی بالایی است که باید در قالب همین طرح جامع به ایران منتقل شود، گفت: چینی‌ها در هر هکتار 5 تا 20 برابر ایران برنج برداشت می‌کنند، در زمینه محصولات گلخانه‌ای نیز همین‌طور است. وی در پایان گفت: این کشور تجربه موفقی در کشت شورورزی دارد و از کویرهای بی‌آب خود گیلاس برداشت می‌کند به همین دلیل توافقاتی در این زمینه برای انتقال تجربیات صورت گرفته است.

علاقه چینی‌ها به واردات محصولات کشاورزی ایران
پیش‌تر سید‌ جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی گفته بود که در نخستین روز ورود به چین، سه سند در بخش کشاورزی امضا شد که دو سند آن در خصوص صادرات محصولات لبنی ایران به چین و یک سند نیز مربوط به صادرات سیب بود. وی همچنین به صادرات مرکبات، عسل و آبزیان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: با توافق‌های صورت‌ گرفته و مجوزهای صادرشده، پای محصولات کشاورزی ایرانی به بازار بزرگ چین باز شده است. ساداتی‌نژاد آبزی‌پروری را از موضوعات مهم کشور دانست و گفت: علاقه‌مندی از سوی کشور چین در حوزه شیلات و میگو وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی