صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

مدیرعامل ایران خودرو:

قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش نمی‌یابد

300 هزار خودرو افزایش تولید ایران خودرو در 1402


اتفاقات مثبتی در حوزه تولید ایران خودرو طی بهمن 1401-1400 رخ داده است، به طوری که در خصوص تیراژ تولید نسبت به سال گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین از ابتدای سال تا کنون 578 هزار دستگاه تولید داشته‌ایم. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو با بیان این مطلب به خبرنگار «ایران» گفت: در سال جاری 120 هزار دستگاه بیشتر تولید کردیم که نسبت به سال گذشته با افزایش 38 درصدی مواجه بوده است.
خطیبی کامل بودن تولیدات، افزایش تیراژ، ثبات در تولید و افزایش 50 درصدی کیفیت را از جمله اقدامات مثبت ایران‌خودرو طی یک سال گذشته برشمرد و افزود:‌ پس از صدور فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه صنعت خودرو، ‌برنامه‌ریزی‌ها در ایران خودرو را بر مبنای همین دستورات انجام دادیم به گونه‌ای که ایران خودرو در اجرای منویات رئیس جمهور کارنامه بسیار موفقی دارد. وی ادامه داد: موضوع افزایش تولید یکی از دستورات صریح رئیس جمهور بود که در سال آتی هم این روند ادامه خواهد داشت. خطیبی افزود: در خصوص تولید خودروهای برقی که مورد تأکید آقای رئیس جمهور بود نیز باید بگویم در این زمینه در ماه‌های قبل، از تارای برقی رونمایی کرده‌ایم. همچنین از سوی دیگر، تفاهمنامه‌ای با مپنا داریم که بر اساس آن در ماه‌های ابتدایی سال آینده 50 دستگاه تولید خودروی برقی خواهیم داشت که قرار است به عنوان تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.

پیشتازی در صادرات
مدیرعامل ایران خودرو بیان داشت: در حوزه خدمات پس از فروش، گارانتی محصولات را سه ساله کردیم و در این زمینه نیز سرمایه گذاری‌هایی انجام داده‌ایم. همچنین در خصوص صادرات نیز بزرگ‌ترین پک صادراتی خودرویی کشور از نظر ارزشی را ایران خودرو داشته که چند روز گذشته به سمت ونزوئلا ارسال شد. این پک ارسالی با ارزشی معادل 28 میلیون دلار بوده که شامل دو هزار و یک دستگاه تارا و دنا می‌شود. همچنین برای افزایش صادرات در سایر بازارها از جمله روسیه نیز اقدامات مهمی انجام داده‌ایم.

 رونمایی «هایما 7 ایکس»
وی درباره توسعه محصولات ایران خودرو تصریح کرد: در این حوزه بر اساس قولی که اردیبهشت ماه داده شد، تا کنون هر ماه یک رویکرد و رونمایی داشته‌ایم. اسفند ماه هم خودروی «هایما 7 ایکس» را رونمایی می‌کنیم که در حال حاضر تولید انبوه می‌شود. در زمینه واگذاری و خصوصی‌سازی، اقدامات مقدماتی لازم را انجام داده‌ایم. در واقع درصد بالایی از وعده‌های آقای رئیسی محقق شده است.
تداوم رکوردزنی در تولید
خطیبی درباره برخی اخبار رسانه‌ها در خصوص واگذاری خارج از ضابطه خودرو به اشخاص توسط ایران خودرو گفت: حتی یک دستگاه خودرو هم خارج از  قرعه کشی به شخص حقیقی واگذار نکرده‌ایم، بلکه همه خودروها را به نهادهای نظامی، امنیتی، قوه مجریه، قوه مقننه و... واگذار کرده‌ایم. بنابراین اخباری که برخی از رسانه‌ها در این خصوص منتشر کرده‌اند اصلاً صحت ندارد و تنها اقدامات تخریبی است.    مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد: بر اساس برنامه‌های وزارت صمت سال آینده 900 هزار دستگاه خودرو تولید خواهیم داشت که در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن هستیم. در واقع سال آینده نسبت به امسال 200 تا 300 هزار دستگاه بیشتر تولید خواهیم داشت که با توجه به همین موضوع رکورددار تولید خودرو خواهیم شد. زیرا از ابتدای سال تا کنون 578 هزار دستگاه تولید داشته‌ایم.
قیمت کارخانه ای خودرو افزایش نمی‌یابد
خطیبی افزود: حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در سال های گذشته  به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است،همچنین قیمت گذاری دستوری  یکی از مهمترین مشکلات گریبانگیر صنعت خودرو به شمار می آید. مهدی خطیبی، مدیر عامل ایران خودرو همچنین روز گذشته در نشست خبری گفت : در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد، بر این اساس برنامه ای برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه  محصولات در بورس کالا هستیم. همچنین با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران خواهد شد .

افزایش مشارکت با خودروسازان چینی
خطیبی افزود :چندی پیش  تیمی از گروه صنعتی ایران خودرو راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایران خودرو دیزل و چینی ها منعقد شد و مدیرعامل ایران خودرو دیزل در این سفر حضور داشت. البته هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس، افزایش همکاری با خودروسازان چینی در دست پیگیری است.وی بیان‌داشت: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده غالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد؛ بر این اساس همکاری ما با چینی ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود و ما باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی