سقوط آزاد تورم پیش نگر

تورم نقطه‌ای تولیدکننده از 94.7 درصد دربهار 1400 به 34 درصد در پاییز امسال کاهش یافت

دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت که بخش تولید کشور تورم سه رقمی را هم تجربه کرده بود. با این حال اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده به میزان چشمگیری کاهش یافته است. گزارش جدید مرکز آمار از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه و سالانه همچنان ادامه دارد به طوری که تورم سالانه که در تابستان سال گذشته حدود ۸۰ درصد بود به حدود ۳۴ درصد در پاییز سال‌جاری رسیده است.

تازه‌ترین آمارهای مرکزآمار ایران از تورم تولید یا همان تورم پیش نگر نشان دهنده افت شدید این شاخص است که با توجه به ارتباط مستقیم این شاخص با تورم مصرف کننده، طی ماه‌های آینده می‌توان انتظار روند نزولی شاخص بهای مصرف‌کننده را داشت.
دولت سیزدهم در شرایطی مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفت که بخش تولید کشور تورم سه رقمی را هم تجربه کرده بود. با این حال اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از شروع به کار دولت سیزدهم، تورم تولیدکننده به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
گزارش جدید مرکز آمار از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه و سالانه همچنان ادامه دارد به طوری که تورم سالانه که در تابستان سال گذشته حدود ۸۰ درصد بود به حدود ۳۴ درصد در پاییز سال‌جاری رسیده است.
در یک سال گذشته تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده بخش صنعت روندی کاملاً نزولی را طی کرده به گونه‌ای که از ۹۴.۷ درصد در بهار سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۴ درصد در پاییز امسال رسیده است.
مقایسه تورم نقطه‌ای پاییز با فصل قبل ازآن با رقم 30.1 درصد نیز نشان‌دهنده افت قابل توجهی است. تورم فصلی صنعت در بهار امسال بالغ بر ۱۲ درصد به ثبت رسیده بود که در پاییز به ۴.۳ درصد رسیده است.
این گزارش همچنین از کاهش تورم سالانه بخش صنعت از ۸۰.۴ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۳۴.۴ درصد در پاییز سال‌جاری خبر می‌دهد.
 
کاهش تورم سالانه تولیدکننده
تورم سالانه تولید‌کننده بخش صنعت در پاییز امسال ۳۴.۴ درصد به ثبت رسیده، در واقع میانگین قیمت اقلام صنعتی در مبدأ تولید آنها در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۱ نسبت به میانگین قیمت کالاهای صنعتی در درب کارخانه در چهار فصل منتهی به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم سالانه در این بخش در تابستان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۰ درصد بوده؛
بر این اساس می‌توان اظهار داشت که تورم سالانه تولید‌کننده با شیب بسیار زیادی در حال کاهش است.
 
کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده
تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده بخش صنعت در پاییز امسال ۲۳.۶ درصد برآورد شده است. در واقع میانگین قیمت اقلام صنعتی در مبدأ تولید آنها در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ درصد افزایش یافته است.
 این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد به ثبت رسیده بود. این اعداد نشان می‌دهد که شاخص نقطه به نقطه با شتابی فزاینده در حال کاهش است؛ البته با توجه به اینکه در تابستان شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، افزایش تورم فصلی در پاییز طبیعی به نظر می‌رسد.
این شاخص در تابستان حدود منفی ۲.۳ درصد بوده که با رشد ۶ واحدی به رقم ۴.۳ درصد رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی