رئیس جمهور روز گذشته در پکن با مدیران شرکت‌های بزرگ تجاری چین دیدار کرد

ابتکار «کمربند-راه»، محور شراکت راهبردی

رئیس جمهور روز گذشته نماز را در مسجد اسلامی «دونگ سی» که یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر پکن است، اقامه کرد. این مسجد در سال ۱۳۵۶ میلادی در زمان سلسله یوان ساخته شده و هم‌اکنون مقر انجمن اسلامی پکن است.

تبیین ابعاد روابط رو به پیشرفت ایران و چین و الزامات شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده‌ای امیدبخش برای دو کشور از محورهای مهم سخنان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دیدار با مسئولان، نخبگان و چهره‌های علمی چین بود.
رئیس جمهور روز گذشته و در دومین روز از سفر خود به پکن در چندین برنامه جداگانه در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن و همچنین اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین و مدیران شرکت‌های بزرگ تجاری حضور یافت و مواضع اصولی جمهوری اسلامی را پیرامون سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خود بویژه در حوزه آسیایی تشریح کرد.
استقبال از ابتکار «کمربند- راه» از محورهای مهم سخنان رئیسی در جمع اساتید دانشگاهی بود که به اجرا درآمدن این طرح را برای تعمیق شراکت راهبردی تهران و پکن ضروری دانست.  طرح «کمربند- راه» در سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین ارائه شد. مقیاس جغرافیایی این طرح که فراتر از اوراسیا را در بر می‌گیرد، به بیش از یکصد کشور از جمله آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوبی و امریکای لاتین گسترش یافته‌ است. ابتکار کمربند- راه که نیازمند شرکای مطمئنی در مسیر است تا تداوم حرکت به سمت غرب تضمین شود، بدون همراهی ایران راه دشواری برای پیشروی دارد. مشارکت ایران در این طرح، راه افزایش اثرگذاری سیاسی کشور را در جغرافیای این طرح تقویت می‌کند. علاوه بر آن، راه‌های عبورمسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از ایران باعث اهمیت افزایش امنیت کشور خواهد شد.  رئیس جمهور روز گذشته در دیدار چهره‌های دانشگاهی این مهم را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد که با احیای ابتکار کمربند- راه در جهان جدید، عزم راسخ دو ملت ایران و چین برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده شده است.
جاده ابریشم؛ پیونده دهنده ملت‌ها
دومین روز سفر رئیس جمهور به چین با برگزاری دیدارهایی با مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین همراه شد. رئیسی در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه پکن با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است. «هائو پینگ»، رئیس دانشگاه پکن نیز طی مراسمی به پاس خدمات و اقدامات رئیس جمهور در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به وی اعطا کرد.
برنامه توسعه روابط با چین
رئیس جمهور در برنامه‌ای دیگر در جمع اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین حضور یافت و بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در بررسی وضع موجود جهان و آسیب شناسی آن و همچنین ارائه راهکار آینده پژوهانه برای بهبود وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جوامع تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر ۲ دستاورد مهم تبادل ظرفیت و خنثی‌سازی تهدید و تحریم‌ها را به همراه دارد، افزود: ملت ایران از تهدید و تحریم‌های ظالمانه برای خود فرصت‌های زیادی ساخته و در مسیر پیشرفت خود به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. رئیسی اضافه کرد: بطور مثال امروز بیش از ۹۰ درصد از داروهای مورد نیاز مردم ایران در داخل کشور و به دست محققان و متخصصان ایرانی تولید می‌شود، ایران در تولید علم در جمع ۱۵ قدرت علمی اول جهان قرار گرفته و در صنایع گوناگون نیز به توانمندی‌هایی دست یافته است که بسیاری از کشورها متقاضی آن هستند.
رئیس جمهور تنها راه مقابله با تهدید امریکا و هم‌پیمانانش را ایستادگی و مقاومت دانست و افزود: مقاومت علاوه بر دفع خطر، تهدید را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد در حالی که عقب‌نشینی در برابر تهدید جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت.
رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با چین گفت: ما با کشور چین روابط دیرینه‌ای داریم که در حال توسعه است و زمینه‌های زیادی از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، تعامل بیشتر پژوهشگران و تبادل دانشجو در دانشگاه‌های دو کشور و اجرای طرح کمربند-راه برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد. رئیسی از اندیشمندان، فرهیختگان برتر و دانشجویان چینی برای سفر به ایران و مشاهده پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران دعوت کرد.

دیدار با مدیران شرکت های بزرگ چینی
رئیس جمهور همچنین در جمع شماری از مدیران شرکت‌های بزرگ تجاری حضور یافت. این نشست در راستای توافقات اقتصادی با مدیران ارشد ده‌ها شرکت چینی در زمینه‌های صنعت و معدن، انرژی و حمل و نقل برای تجارت با ایران، سرمایه‌گذاری و پیشبرد پروژه‌های کلان برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در دیدار نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی چین با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی و ژئواستراتژیک ایران و نقش بسیار مهمی که ایران در تجارت کالا با آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا دارد، افزود: «شرکت‌های چینی می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای تبادل کالا و همچنین سرمایه‌گذاری استفاده کنند.»  
رئیس‌جمهور با استقبال از فعالیت شرکت‌های چینی در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی تصریح کرد: پیشرفت‌های چین در فناوری‌های نوین و توسعه و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد.  رئیسی همچنین بر ضرورت تسهیل فعالیت شرکت‌های دو کشور و رفع موانع موجود در این زمینه تأکید کرد.
 
اعطای عنوان استاد افتخاری به رئیسی
دانشگاه پکن به عنوان اولین دانشگاه جامع ملی چین در سال ۱۸۹۸ تأسیس شده است که در بین دانشگاه‌های برتر دنیا رتبه ۲۳ و در بین دانشگاه‌های برتر آسیایی رتبه ۲ را در اختیار دارد. این دانشگاه با نزدیک به ۴۰۰ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی در بیش از ۶۰ کشور، برنامه‌های تبادلی برقرار کرده است.

سخنرانی رئیس‌جمهور در مسجد تاریخی «دونگ سی» پکن
آیت الله رئیسی روز گذشته نماز را در مسجد اسلامی «دونگ سی» که یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر پکن است، اقامه کرد. این مسجد در سال ۱۳۵۶ در زمان سلسله یوان ساخته شده و هم‌اکنون مقر انجمن اسلامی پکن است.
رئیس جمهور طی سخنانی در جمع نمازگزاران این مسجد از سابقه بیش از هزار ساله اسلام در چین گفت و با اشاره به اهانت به مقدسات دینی در کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: غربی‌ها به نام آزادی بیان به مقدسات قریب به ۲ میلیارد مسلمان اهانت می‌کنند که این اهانت به همه انسانیت و اقدامی علیه آزادی بیان است، اما یقین داریم که این توطئه‌ها و فتنه‌ها ره به جایی نخواهد برد و سلطه‌گران و امریکایی‌ها در آینده جهان جایگاهی نخواهند داشت. آیت‌الله رئیسی همچنین استقلال‌خواهی ایران را دلیل دشمنی‌های امریکا و نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: با وجود همه دشمنی‌های امریکا امروز انقلاب اسلامی ایران توانسته است، قوی‌تر از قبل به حرکت خود در مسیر پیشرفت و توسعه ادامه دهد. رئیس جمهور همچنین شب گذشته با ایرانیان مقیم چین نیز دیدار کرد.

 

بــــرش

تماس تلفنی رئیس‌جمهور برای بسیج امکانات چهارمحال و بختیاری
آیت‌الله رئیسی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی و در تماس‌های تلفنی جداگانه از چین، با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار چهارمحال و بختیاری، در جریان آخرین وضعیت مناطق محاصره شده در برف در این استان قرار گرفت. رئیسی در این تماس‌ها دستورات لازم  را جهت بسیج همه امکانات استان
چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار برای حل مشکلات و امدادرسانی به مردم این مناطق صادر کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی