صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

ساخت یک فیلم سینمایی درباره شهید مهدی‌ زین‌الدین و برپایی بزرگداشتی برای یکی از چهره‌های شاخص حوزه هنرهای تجسمی از جمله خبرهایی بود که دیروز مورد توجه خبرگزاری‌ها قرار گرفت و بیشترین بازدیدها را داشت. مروری بر بخشی از خبرهای حوزه مجازی داشته باشیم.

تجسمی
فرهنگستان هنر، در راستای سلسله‌ برنامه‌های بزرگداشت فرهیختگان نام‌آشنای هنر، این بار به سراغ محمدمهدی هراتی، استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی رفت و دیروز بزرگداشت این استاد برجسته به دبیری علمی مهدی مکی‌نژاد و دبیری اجرایی مجید جعفری، در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از ۱۰۰ اثر از خاندان هراتی، شامل آثار استاد محمدمهدی هراتی، حاج محمد هراتی (پدر محمدمهدی هراتی)، الهام هراتی (دبیر هنری نمایشگاه) و شیرین هراتی، در حوزه‌هایی چون نگارگری، نقاشی، لایه‌چینی و تصویرسازی پوستر پیش نگاه مخاطبان و حاضران در این مراسم قرار گرفت.

سینما
ساخت فیلم سینمایی «مجنون» به‌عنوان تازه‌ترین محصول سازمان اوج با روایتی از زندگی شهید مهدی زین‌الدین به کارگردانی مهدی شامحمدی به‌زودی کلید می‌خورد. شامحمدی از کارگردانان شناخته‌شده سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند و عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد هم در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده و این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود. نادران با انتشار تصویری از عزیمت تیم همراه خود در صفحه اینستاگرامش به‌صورت تلویحی از آغاز فرایند تولید این پروژه خبر داده که به گفته‌ او طی روزهای آینده در آبادان کلید می‌خورد. شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.


مستند
در خبرها آمده که مراسم رونمایی از مستند «سلاح ایرانی» با حضور داوود مرادیان کارگردان این مستند و مدیرگروه مستند روایت فتح، کریم خوش مرام قائم‌مقام و علیرضا استرابی دستیار ویژه رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و جمعی از هنرمندان مستندساز در تالار شهید آوینی این بنیاد برگزار شد. در این مراسم مرادیان مدیر گروه مستند روایت فتح با اشاره به اینکه «این مجموعه ۵ قسمتی، مرحله نخست از مجموعه مستند «سلاح ایرانی» است، ادامه داد: این ۵ قسمت به توانمندی‌های دفاعی نیروهای مسلح در دهه گذشته پرداخته و مرحله دوم، مستندهایی با تصاویر جدید و دیده نشده درباره دستاوردهای جدیدتر دفاعی ایران خواهد بود.» همچنین در این جلسه اعلام شد با همکاری مشترک شبکه مستند سیما و گروه مستند روایت فتح، مجموعه مستند «جزایر ایرانی» از هفته جاری کلید خواهد خورد. این مستند در فاز نخست به مجموعه جزایر نازعات (جزیره ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و سیری) خواهد پرداخت.

 

تئاتر
یک خبر خوب هم برای بچه‌ها داریم؛ آن‌طور که در خبرها آمده نمایش موزیکال «شی شین باشین» به کارگردانی سمانه حبیب‌پور در راستای آموزش کودکان در برنامه‌ریزی اوقات فراغت و استفاده صحیح از ابزارهای دیجیتال در فرهنگسرای انقلاب اسلامی روی صحنه رفته و اجرای این نمایش تا 6 اسفند در سینما فجر فرهنگسرای انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت. این نمایش به موضوع تنهایی کودک می‌پردازد و داستان کودکی را روایت می‌کند که مجبور است تنها خانه بماند تا پدر و مادرش از سر کار برگردند و به جای انجام تکالیف خود فقط تلویزیون می‌بیند که در این فاصله اتفاقاتی می‌افتد. پارسا قربانی، عرشیا سبزعلی، شیما ملکی منصور، فاطمه نیکنام، سارینا میرطیبی، فردین رضایی، علی‌اصغر حسینی، امیر مهری و شهرزاد جدیدی بازیگران این اثر نمایشی هستند. علاقه‌مندان می‌توانند به فرهنگسرای انقلاب اسلامی واقع در بزرگراه نواب صفوی، ابتدای خیابان کمیل شرقی مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن 55408470 تماس بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی