مدیرعامل سازمان انتقال خون خبر داد

تولید داروی ایرانی از پلاسما


مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه یک شرکت پالایشگر داخلی به فناوری تولید داخلی داروهای مشتق از پلاسما دست یافته و در فاز اول موفق به تولید آلبومین و IVIG با پلاسمای ایرانی شده است، گفت: توسعه پالایشگاه‌های پلاسما و دستیابی به فناوری تولید داخلی تمامی داروهای مشتق از پلاسما، در دستور کار نظام سلامت کشور است.
دکتر مصطفی جمالی در اولین اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه ۵ حوزه سلامت (افغانستان، عراق، پاکستان، ایران، تاجیکستان) افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، ۱۰۰ درصد خون‌های اهدایی در راستای پیشگیری از انتقال عفونت‌های منتقله از طریق خون، غربالگری می‌شوند و عفونت‌های هپاتیت B ، C و HIV در میان اهداکنندگان خون کشورمان، در بین کشورهای شرق مدیترانه کمترین میزان شیوع را دارد.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات و ملزومات مورد نیاز انتقال خون توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور تأمین می‌شود، اظهار کرد: از این میان می‌توان به یخچال و فریزهای مخصوص بانک خون، شیکر انکوباتور و آژیتوتاتور پالکت، بالست فریزر، سانتریفیوژ یخچالدار، دستگاه اشعه (گاماسل) و تخت‌های مخصوص خونگیری اشاره کرد.
او ادامه داد: در طول بیش از ۱۶ سال گذشته و پس از تأیید مراکز انتقال خون ایران توسط مؤسسه پل ارلیخ، پلاسمای ایران جهت تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما از طریق پالایش قراردادی پذیرفته شد. مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت، اجرای پروژه پالایش قراردادی پلاسما منجر به صرفه‌جویی بیش از ۱۱ میلیون یورویی برای سیستم بهداشتی کشور شده است.

پیشرفت چشمگیر سیستم بهداشت در ایران
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز ضمن اشاره به دستاوردهای بهداشتی و درمانی و همچنین ظرفیت‌های نهادی و سازمانی کشورمان در عین حال بر لزوم گسترش تعاملات بهداشتی کشورهای گروه ۵ جهت کنترل بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو و... تأکید کرد.
دکتر جعفر حسین گفت: در موضوع کرونا حتی کشورهایی که بیشترین پیشرفت‌های حوزه پزشکی را داشتند هم تلفات بالایی از خود به جا گذاشتند که این نشان می‌دهد ما باید به همکاری‌ها توجه کنیم چون هر چقدر هم قدرتمند باشیم در حوزه بهداشت نمی‌توانیم به تنهایی کار کنیم.
جعفر حسین با تأکید بر اینکه از همکاری با جمهوری اسلامی ایران مفتخر است، اظهار کرد: سیستم بهداشتی ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و کارشناسان خبره‌ای دارد که این یکی از مزایای نظام بهداشت ایرانی است. ظرفیت نهادی و سازمانی ایران معرکه است. در وزارت بهداشت ایران همه‌گونه همکاری صورت می‌گیرد بنابراین نیاز نیست که دیگر خیلی از کارها را از اول انجام دهیم و می‌توان با کمک وزارت بهداشت ایران پژوهش کرد و با این سازکارها پیش رفت و پژوهش مشاهده محور انجام داد. باید به استحکام نظام بهداشتی ایران توجه کنیم تا کشورهای عضو گروه ۵ از این فرصت استفاده کنند.

نگرانی از برخی بیماری‌ها با افزایش کشته‌های زلزله ترکیه
دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: منطقه ما بحران‌خیز است و به همین دلیل نیاز به آمادگی‌های بیشتری داریم و توجه به انتقال خون همان توجه به بحران است که اهمیت بالایی دارد.
وزیر بهداشت، تصریح کرد: خوشبختانه سازمان انتقال خون ایران طی سال‌های اخیر با ادامه روند دائمی رو به جلوی خود به موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است. در زمان همه‌گیری بیماری کرونا، سازمان انتقال خون توانست ذخایر خونی خود را با حمایت اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مالی تا حد زیادی پایدار نگاه دارد. طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت میانگین نرخ کاهش ذخایر خونی در جهان حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد گزارش شده، درصورتی که خوشبختانه این کاهش در کشور ما در مقایسه با سال قبل از شروع پاندمی در حدود ۸ درصد بوده است.
وزیر بهداشت همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای مدیریت بیماری‌های واگیردار منطقه و جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها بین کشورها، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای میان کشورهایی قرار گرفته است که ممکن است بیماری‌هایی داشته باشند. ترکیه کشوری بود که شاخص‌های سلامت نسبتاً خوبی داشت اما  این زلزله اخیر و وضعیت فعلی اندکی ما را نگران کرده است؛ چون با افزایش مرگ و میر امکان ایجاد برخی بیماری‌ها وجود دارد. برای اینکه بتوانیم سلامت مردم را تأمین کنیم، پایگاه‌های مرزی ایجاد کردیم و کارشناسان بهداشت ما در آنجا مستقر هستند. در درجه اول در مورد کرونا با توجه به اینکه ایران توانست موفق عمل کند، با دقت زیادی مراقبت این بخش را دنبال می‌کنند. در بعضی بیماری‌ها مانند فلج اطفال، وبا و... نیز این دقت وجود دارد و ما نظام شبکه سراسری خوبی برای پایش بیماری‌ها داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی