کارشناسان از مزیت‌های مرکز مبادله ارز و طلا برای ساماندهی بازار می‌گویند

پایان دلال‌بازی در ارز

بانک مرکزی قرار است بزودی مرکز مبادله ارز و طلا را راه‌اندازی کند. با توجه به اهداف تعیین شده برای این مرکز و پوشش تمام نیازهای ارزی، کارشناسان اعتقاد دارند سیاست جدید بانک مرکزی می‌تواند مانع فعالیت دلالان بازار ارز و جلوگیری از فضاسازی‌های کاذب برای افزایش نرخ ارز شود.
به گزارش وب سایت «ایران اقتصادی»، نوسانات نرخ بازار ارز و طلا جزو معضلاتی است که به صورت جدی اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است. از این‌رو سیاستگذاران اقتصادی کشور در تلاشند با بررسی نقاط قوت و ضعف و بررسی‌های کارشناسانه مانع التهابات شوند.
نرخ‌سازی‌های کاذب در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی، ایجاد اختلال در مدیریت ارزی و سیاستگذاری‌های اشتباه دولت قبل در مدیریت بازار ارز، باعث رشد حباب‌گونه نرخ ارز در بازار شد، با این حال دولت سیزدهم مصمم است در این زمینه گام‌های درستی بردارد و در جدیدترین سیاستگذاری تصمیم به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا گرفته است.
 جای خالی مرکز مبادله ارز و طلا در بازار
آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با وب سایت «ایران اقتصادی» درباره راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و کالا اظهار داشت: جای تعجب دارد که در تمام این سال‌ها چنین مرکزی راه‌اندازی نشده، زیرا تمام سازکار آن فراهم بوده است. وی افزود: تشکیل چنین مرکزی در نظام پولی اقدامی مثبت است، زیرا موجب حذف منافع برهم‌زننده بازار شده و باعث می‌شود سیاستگذار دچار تزلزل در فعالیت خود نشود.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه باید تنها بانک مرکزی مدیریت مرکز مبادله ارز و طلا را برعهده داشته باشد، گفت: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، عدم دخالت دیگر نهادها در مدیریت این مرکز است.
بغزیان در ادامه تصریح کرد: امیدوارم این مرکز دچار سوءاستفاده نشود، زیرا بانک مرکزی با پایش و پیگیری دقیق می‌تواند به سیاست پولی و ارزی کشور کمک کند.
 
حذف دلالان با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا
بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس مسائل اقتصادی و از مدیران اسبق نظام بانکی نیز در این‌باره گفت: راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تأثیر شایانی در حذف واسطه‌گران و کمک به معاملات متقاضیان خواهد کرد.
وی در گفت‌و‌گو با وب سایت «ایران اقتصادی» افزود: مدیریت صحیح این مرکز می‌تواند به معاملات پولی سامان دهد و تشویقی برای پایداری بازار باشد. این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع راهبرد چنین مراکزی باید بر اساس منافع مردم متمرکز شود و از طرف دیگر نظام تک‌نرخی ارز را اجرا و مشکلات موجود در بازار ارز و طلا را مرتفع کند.
 
جلوگیری از جولان دلالان
ولی‌الله فرزانه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» ضمن حمایت از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، گفت: هر مرکزی که بتواند در جهت تعادل قیمت در عرضه و تقاضا در بازار قدم بردارد و به‌ نفع مصرف‌کننده باشد، مفید است.
وی با اشاره به تعداد جلسات مسئولان بانک مرکزی با نمایندگان، تصریح کرد: این مرکز با سیاستگذاری درست در مدیریت می‌تواند ضمن جلوگیری از التهاب در بازار، مانع جولان دلالان شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی باید چهارچوب‌های مدونی را وضع کند تا اسیر نوسانات نشده و تعادل بازار ارز و طلا را حفظ کند.
 
مرکز مبادله ارز می‌تواند مانع قیمت‌های غیر واقعی شود
عباس معمارنژاد، کارشناس مسائل اقتصادی و معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گفت‌و‌گو با وب سایت «ایران اقتصادی» گفت: اگر مرکز مبادله ارز و طلا بتواند نیازهای متنوع ارزی را که مردم کشور برای تهیه کالا و دریافت خدمات دارند تأمین کند به‌ طور حتم مراجعه مردم را به بازار غیررسمی کاهش خواهد داد.
وی افزود: در صورت عدم مراجعه مردم به بازار غیررسمی، به‌ طور حتم نرخ‌های ملتهبی که وجود دارند دستخوش تغییر خواهند شد و عملاً نبض بازار ارز به دست بانک مرکزی خواهد افتاد.
معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: منتها نیاز است که سیاست‌های اجرایی این مرکز به درستی کارشناسی و تعریف شود؛ از طرف دیگر باید توانایی تأمین نیازهای ارزی را داشته باشد، زیرا بازار دارای دو طرف عرضه‌کننده و تقاضاکننده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر مرکز مبادله ارز و طلا بتواند رابطه شفافی را بین عرضه‌کننده و متقاضیان برقرار کند به‌ طور حتم از تأثیر بازار غیررسمی بر قیمت واقعی ارز جلوگیری خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی