صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

درگذشت کارگردان فیلم مشهور «ارابه‌های آتش»، ایفای نقش «اوون ویلسون» به جای «باب راس» نقاش معروف و همچنین بازنشر کتاب «برخیزید» دربردارنده خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از جمله مطالبی هستند که درباره‌شان در فضای مجازی امروز می‌خوانید.

یاد
«هیو هادسن» فیلمساز بریتانیایی که با اولین تجربه کارگردانی خود در فیلم «ارابه‌های آتش» موفق به کسب اسکار بهترین فیلم شد و در ادامه فیلم‌هایی چون «زندگی من تاکنون» و «گریستوک: افسانه تارزان» را ساخت، پس از یک دوره کوتاه بیماری در سن ۸۶ سالگی درگذشت. «هادسن» که اهل لندن بود، کار خود را به‌عنوان تدوینگر و تهیه‌کننده مستند آغاز کرد و قبل از اینکه در اواخر دهه ۱۹۷۰ وارد عرصه فیلم‌های بلند به‌عنوان کارگردان شود در فیلم «قطار سریع نیمه‌شب» ساخته «آلن پارکر»به‌عنوان دستیار فعالیت کرد. در سال ۱۹۸۱، «دیوید پوتنام که یک تهیه‌کننده بود از «هادسن» خواست تا فیلم «ارابه‌های آتش» را کارگردانی کند، فیلمی که «بن کراس» و «نایجل هاورز» در آن در نقش ورزشکاران بریتانیایی در بازی‌های المپیک ۱۹۲۴، مقابل دوربین رفتند. «ارابه‌های آتش» با طرح داستان الهام بخش و موسیقی متن احساساتی از آهنگساز معروف یونانی «ونجلیس»، یک موفقیت تجاری خوب بود و چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و موسیقی را به دست آورد. «هادسن» که برای این فیلم نامزد اسکار کارگردانی شده بود، بعدها یک اقتباس نمایشی از «ارابه‌های آتش» را تهیه‌کنندگی کرد که همزمان با بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن به روی صحنه رفت. از دیگر آثار این سینماگر می‌توان به «زندگی من تا کنون»، «فرشتگان گمشده» و «آلتامیرا» اشاره کرد.


«ویلسون» در نقش «باب راس»
با انتشار اولین تریلر فیلم نقاشی «اوون ویلسون» در نقشی مشابه باب رأس دیده شد. در این فیلم ویلسون در نقش نقاشی تلویزیونی به نام «کارل ناگیل» بازی می‌کند که همه چیز در اختیار دارد؛ از طرفدار فراوان تا یک ون و برنامه‌اش در ورمانت محبوبیت زیادی به دست آورده ولی پیدا شدن یک نقاش بهتر و جوان‌تر همه چیز را به هم می‌زند. ناگیل یادآور باب راس، نقاشی است که از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۴ برنامه آموزشی «لذت نقاشی» را برای تلویزیون می‌ساخت و سال ۱۹۹۵ در حالی که ۵۲ ساله بود، درگذشت. با وجود گریم ویلسون برای یادآوری باب راس، داستان فیلم به کلی تصویر متفاوتی از نقاش و زندگی وی ارائه می‌کند. بریت مک‌آدامز کارگردانی و نویسندگی این فیلم را برعهده داشته است. ویلسون که نقش اصلی فیلم را برعهده دارد بازیگر فیلم‌هایی چون «زولاندر» و «گزارش فرانسوی» است.

برنامه‌های تازه شبکه نسیم
با پایان دهه فجر برنامه‌های «جورچین»، سریال «پنچری» و «نجات خودرو» به کنداکتور شبکه نسیم اضافه می‌شوند. مجموعه «جورچین» (طنزستان) به کارگردانی یزدان فتوحی در قالب طنز آیتمی و با بهره‌مندی از استعدادهای جدید طنز در کنار طنزپردازان باسابقه تلویزیون سه‌شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۰ به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. همچنین مجموعه نمایشی اجتماعی «از این به بعد» به کارگردانی آرمین قاسم‌زاده از شنبه تا دوشنبه ساعت ۲۰ از این شبکه پخش خواهد شد. سریال «پنچری» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد در ژانر طنز، اجتماعی است. سریال «پنچری» شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۸ پخش خواهد شد. این مجموعه روایت فردی است به نام حمید که به‌دنبال ازدواج با دختری به نام نگار جهانی است که شرط‌های زیادی پیش پایش قرار می‌گیرد. مستند «نجات خودرو» برنامه‌ای است که به نوسازی خودروهای کلاسیک می‌پردازد که روزهای فرد ساعت 30 و 21 دقیقه از شبکه نسیم پخش می‌شود. برنامه طنز ادبی«قندون» نیز از این هفته به بعد روزهای فرد ساعت 30 و 20دقیقه روی آنتن خواهد رفت.


باز نشر کتاب «برخیزید»
کتاب «برخیزید»، خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان، آهنگساز ترانه‌ها و سرودهای انقلاب به قلم روح‌الله رشیدی با تحقیق محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی توسط انتشارات راه یار به چاپ چهارم رسید. سیدحمید شاهنگیان ازجمله هنرمندانی بود که در واقعه خونین ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ حضور داشت و از همان زمان، معتقد بود که نباید اجازه داد این اتفاق مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. با همین انگیزه بود که به تنهایی و در خفقان آن دوران، سرود ۱۷ شهریور را به یاد شهدای این واقعه تولید کرد. به همین ترتیب، او تنظیم و آهنگسازی بسیاری از سرودها یا نقل بی‌نظیر «برخیزید ای شهیدان راه خدا»، «خمینی ای امام» و… را نیز برعهده داشته است. پس از انقلاب نیز تا سال ۱۳۶۰ از سوی رئیس وقت سازمان صداوسیما، مسئولیت امور موسیقی این نهاد را برعهده گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی