رؤسای سازمان غذا و دارو و بیمه سلامت در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کردند

کسری 36 هزار میلیارد تومانی دارویار در 1402

فریبا خان‌احمدی / دولت سیزدهم همان‌طور که دکتر ابراهیم رئیسی در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی به صراحت تأکید کرد به دنبال کاهش هزینه‌های مردم در حوزه‌های بهداشت، درمان و سلامت است. این در حالی است که در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور فقط 69 هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح دارویار لحاظ شده است، در حالی‌که طبق اعلام رئیس سازمان غذا و دارو بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح دست‌کم 105 هزار میلیارد تومان است و این یعنی کسری بیش از 30 هزار میلیارد تومانی در منابع اجرای طرح دارویار که در صورت عدم تأمین آن افزایش قیمت دارو، کمبود دارو و افزایش پرداختی از جیب مردم قطعی خواهد بود. در روزهای گذشته میزان یارانه دارو در لایحه بودجه 1402 با حواشی زیادی روبه‌رو شده است. بر اساس اعلام رئیس سازمان غذا و دارو، بودجه 1402 بخش سلامت با 29 درصد رشد، حدود 273 هزار میلیارد تومان تعیین شده و در کنار آن برای اجرای طرح دارویار، 69 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ بودجه‌ای که گفته می‌شود باید به 105 هزار میلیارد تومان برسد.
قاچاق معکوس دارو نزدیک به صفر است
تیرماه امسال وزارت بهداشت در شرایطی این طرح را به‌عنوان یک اقدام اساسی در بخش سلامت به اجرا گذاشت که هم اینک طبق گفته دکتر سید حیدر محمدی، قاچاق معکوس دارو نزدیک به صفر رسیده و مشکلی با عنوان ارز ترجیحی دارو مطرح نیست. در شرایط فعلی تنها چالش پیش رو مشکل تأمین نقدینگی دارو است که با دستور رئیس جمهوری در زمینه تخصیص مقرر شده است ۴۰۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی کشور و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل صادرات گاز مایع و ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی وزارت بهداشت که در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود به حوزه سلامت تخصیص یابد تا بخش زیادی از مشکلات پیش روی صنعت تولید دارو حل ‌شود. با همه اینها موضوع تأمین اعتبار برای تداوم طرح دارویار در سال جدید از جمله مهم‌ترین مسائل پیش روی سازمان غذا و دارو است به‌طوری‌که برخی فعالان حوزه دارو معتقدند چنانچه بودجه دارویاری افزایش پیدا نکند باید سال آینده را سال سخت صنعت دارویی کشور در نظر گرفت. بر همین اساس و با توجه به کاهش ردیف‌های بودجه‌ای طرح دارویار در لایحه بودجه 1402 روز گذشته رؤسای سازمان بیمه سلامت و غذا و دارو در نشست خبری جداگانه به سؤال خبرنگار« ایران» پیرامون چگونگی تأمین اعتبار برای خرید خدمات دارویی در بخش سرپایی و بستری از سوی سازمان بیمه سلامت و نیز مدیریت اوضاع بازار دارویی کشور توسط سازمان غذا و دارو پاسخ دادند.
قول مساعد کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اصلاح یارانه دارو
دکتر محمد ناصحی، رئیس سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه آیا سازمان بیمه سلامت به‌عنوان یکی از حلقه‌های اصلی کاهش پرداختی از جیب مردم برای داروهای مشمول ارز ترجیحی چه مدت زمانی می‌تواند نسبت به پوشش بیمه‌ای داروهای مشمول ارز با بودجه 69 هزار میلیارد تومانی دوام بیاورد، گفت: اگر پوشش بیمه‌ای تجهیزات پزشکی از سوی سازمان بیمه سلامت به این بودجه اضافه شود قطعاً این مبلغ تا پایان سال کفایت لازم را نخواهد داشت و باید منابع دیگری هم تزریق شود.
او در ادامه افزود: ما امیدواریم با رایزنی و پیگیری‌های وزارت بهداشت رقم 69 هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند البته چنانچه اتفاقات نابهنگام از جمله شیوع بیماری‌های واگیر و اپیدمی‌ها که مصرف دارو را بالا می‌برند، رخ دهد به دلیل آنکه هزینه منابع بیمه‌ای پاسخگوی هزینه‌های افزایش مصرف دارو یا بستری بیماران نخواهد بود بنابراین پرداختی از جیب مردم بالا می‌رود.
دکتر ناصحی درباره هزینه‌کرد سازمان بیمه سلامت برای پوشش بیمه‌ای داروهای مشمول طرح دارویار نیز گفت: تاکنون 6 همت در بخش داروخانه‌های سرپایی هزینه شده است که البته این رقم به‌طور کامل از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است. همچنین اسناد هزینه کرد بیمارستان‌ها هنوز به دست ما نرسیده است اما تخمین می‌زنیم به‌طور کلی نزدیک به 30 همت برای اجرای طرح دارویاری در بخش سرپایی و بستری هزینه شده است.
دکتر ناصحی در این نشست خبری به بیمه رایگان دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و افزود: ما ۶ میلیون و ۲۵۵ هزار نفر را بیمه کرده‌ایم. دهک‌های بالاتر حتماً باید برای تمدید بیمه خود اقدام کنند تا از چرخه بیمه‌ای خارج نشوند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بودجه صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج در سال آینده چقدر است، گفت: پیش‌بینی شده ۷ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد که پاسخگوی هزینه‌های صندوق نخواهد بود. درخواست ما ۱۸ هزار میلیارد تومان است که حداقل ۲ برابر بودجه پیش‌بینی شده یعنی ۷ هزار میلیارد به ۱۴ هزار میلیارد تومان باید برسد، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.
تخصیص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای تداوم اجرای طرح دارویاری
همچنین روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری جداگانه در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه آیا بودجه 69 هزار میلیارد تومانی سال 1402 ادامه مسیر اجرای طرح دارویاری را با چالش مواجه خواهد ساخت یا خیر، عنوان کرد: 69 هزار میلیارد تومان پاسخگوی نیاز ما نیست. نیاز ما طبق کار کارشناسی 105 هزار میلیارد تومان اعتبار بود که به 69 همت کاهش یافت.
دکتر سید حیدر محمدی در ادامه افزود: طبق مذاکراتی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون تلفیق داشته‌ایم قول داده‌اند این عدد را اصلاح کنند. ما خوش بین هستیم که عدد 69 همت اصلاح شود اگر اصلاح نشود شرایط را سخت می‌کند امیدواریم تعدیل بودجه دارویار حداقل تا 10 درصد رقم پیشنهادی ما یعنی 105 همت تعدیل شود.
دکتر محمدی در ادامه این سؤال با اشاره به کمبود مقطعی برخی داروها نیز گفت: امسال مشکلات زیادی در تأمین دارو پیش آمد و مجبور شدیم واردات دارو را افزایش دهیم.
احتکارکننده‌های آنتی‌بیوتیک به دستگاه قضایی معرفی شدند
او در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره تغییرات قیمت‌گذاری دارو در طرح دارویار و نیز ادعاهای مطرح شده درباره سال سخت صنعت دارو نیز اظهار داشت: بگذارید شفاف بگویم وقتی قیمت دارو مشمول ارز است یعنی دارویی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد امروز این ارز به 27 هزار تومان رسیده است. در فرایند اصلاح قیمت و قیمت‌گذاری دارو این قیمت شامل مواد بسته‌بندی، ضایعات و تولید بعلاوه قیمت ریالی مواد اولیه دارو است بنابراین با لحاظ تورم، 20 درصد به هزینه‌های تولید اضافه شده است ضمن اینکه با سندیکای تولیدکنندگان دارو توافق کردیم قیمت دارو همان قیمتی باشد که در 23 تیر امسال اعلام شد. با این حال برخی از تولیدکننده‌ها اعتراض کردند و ما در مقام رگولاتوری باید منطقی برخورد می‌کردیم بنابراین برخی شرکت‌ها اعلام کردند از سال 95 تغییر قیمت نداشته‌اند که پس از بررسی حسابرسی این شرکت‌ها قیمت جدید دادیم.
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت‌گذاری دارو منطقی است، در ادامه افزود: برخی شرکت‌های تولید دارو حرف زور می‌زدند مثل همین آنتی‌بیوتیک‌سازها که اعلام کردند با قیمت قبلی آنتی‌بیوتیک تولید نمی‌کنند و تولید را متوقف کردند در حالی‌که چندین مرحله با این شرکت‌ها مذاکره انجام شد و در نهایت با توقف تولید آنتی‌بیوتیک مجبور به واردات این داروها شدیم در نهایت به دلیل قصور، بی‌انصافی و کوتاهی و احتکار و برخی سوداگری‌ها این شرکت‌ها را به قوه قضائیه معرفی کردیم.
به گفته دکتر محمدی، سیاست افزایش قیمت‌گذاری دارو ارائه ادله منطقی از سوی تولیدکننده‌ها و نیز زیانده بودن فرایند تولید است.
دکتر محمدی درباره برخی شائبه‌های مبنی بر سال سخت صنعت دارو نیز گفت: اگر اعتبار دارویی بویژه طرح دارویار درست و ارز بموقع تأمین شود، مشکلی در حوزه دارو در سال آینده نخواهیم داشت از سوی دیگر چنانچه در حوزه تأمین نقدینگی به مشکل نخوریم چشم‌انداز و افق ما روشن است فقط استدعا داریم با حوزه سلامت شوخی نکنند. ما نمی‌خواهیم تهدید کنیم، اما نمی‌توان با سلامت جامعه شوخی کرد.
به گفته او، مصوب طرح دارویار در سال‌جاری، دو میلیارد دلار ارز ترجیحی بود که هنوز به‌طور کامل تخصیص‌نیافته است. حدود ۶ هزار میلیارد تومان از طرح دارویار به بیمه‌ها پرداخت شده و امیدواریم بتوانیم اعتبارات مابقی را تأمین کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی