وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست امضای تفاهمنامه همکاری‌ فرهنگی تهران- مسکو خبر داد

تأسیس دو مرکز فرهنگی در ایران و روسیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی دو مرکز فرهنگی در تهران و مسکو برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور خبر داد.
محمدمهدی اسماعیلی عصر دیروز دوشنبه ۱۷ بهمن در نشست امضای تفاهمنامه همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه گفت: رؤسای‌جمهور دو کشور در ملاقات‌هایی که با هم داشتند بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور تأکید کردند و در کنار همه فعالیت‌های صورت گرفته، دو مرکز فرهنگی در تهران و روسیه ایجاد می‌شود. اسماعیلی ادامه داد: ما دورنمای ارتباطات رسانه‌ای دو کشور را روشن می‌بینیم و از مسئولان روسیه درخواست دارم این تفاهمنامه و کارگروه را دنبال کنند تا شاهد گسترش این روابط باشیم. چرک سوا معاون وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی فدراسیون روسیه، پس از نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری های رسانه‌ای ایران و روسیه در پاسخ به ایرنا درباره چشم‌انداز همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه بعد از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به روسیه گفت: دو رئیس جمهور در ملاقات‌های متعدد تاکید کردند روابط بین دو کشور ویژگی راهبردی و عمیقی دارد. من فکر می‌کنم رسانه به شکلی آینه روح و جسم همکاری‌های دو کشور است. با توجه به ابزارهایی که در اختیارمان است وظیفه داریم همکاری‌های رسانه‌ای را بیش از پیش ارتقا دهیم. امروز طرح‌های مشترک رسانه‌ای تعریف شده است و امیدوارم با اجرای این طرح‌ها به توسعه روابط کمک کنیم.
مسأله مهم امروز حوزه فرهنگ، توسعه  شگفت‌انگیز فضای مجازی است
محمدمهدی اسماعیلی شامگاه یکشنبه شانزدهم بهمن ماه در آیین گشایش نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: مسأله مهم امروز در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه شگفت‌انگیز فضای مجازی است؛ به‌گونه‌ای که تمامی عرصه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و عملاً به فضای حقیقی تبدیل شده است.
وزیر فرهنگ با تأکید بر نگاه فرصت‌محور وزارت فرهنگ در دوره جدید به فضای مجازی گفت: معمولاً در برابر فناوری‌های تازه، در ابتدا شاهد واکنش‌های منفی هستیم اما با گذر زمان این نگرش‌ها تعدیل می‌شود. در خصوص فضای مجازی اما به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های جامعه امروز ایران، از همین ابتدا می‌توان به دیده فرصت نگریست.
اسماعیلی با اشاره به مؤلفه‌های حضور قدرتمند جامعه ایران در فضای مجازی گفت: امروز از نیروی انسانی متبحر و متخصص در حوزه فضای مجازی بهره‌مندیم که اگر بستر کنشگری آنها فراهم شود، شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود. از سوی دیگر فرهنگ غنی و دیرینه ایرانی اسلامی ظرفیت عظیمی برای تولید محتوا به شمار می‌رود. او با بیان اینکه فضای مجازی فناوری نوظهور به حساب می‌آید، گفت: برخلاف برخی حوزه‌های علم و دانش که از قدمت فراوانی برخوردارند، فضای مجازی جدید است و در این حوزه در مرز دانش قرار داریم، بنابراین می‌توانیم بدون واهمه و انفعال، صحنه بازی را به نفع خود تغییر دهیم.
اسماعیلی با تأکید بر رویکرد توسعه‌ای وزارت فرهنگ به همه بخش‌های فضای مجازی گفت: تجربه نشان می‌دهد کشور ما در زمینه فناوری‌های نوین به استعداد و بلوغ رسیده و هر جا بستر فراهم شده، شرکت‌های دانش بنیان فعالانه وارد میدان شده‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «تنظیم‌گری»، «تولید محتوا»و «توسعه سواد رسانه‌ای» را از وظایف حاکمیت در عرصه فضای مجازی دانست و گفت: تنظیم‌گری به معنای تسهیل و نظارت در حوزه فضای مجازی هنوز تکمیل نشده است و حاکمیت باید با تعیین ضوابط شفاف، مانع سردرگمی کنشگران این عرصه شود.
او بازی‌های رایانه را دیگر ظرفیت مهم تولید محتوای فضای مجازی دانست و گفت: علاقه مخاطبان کودک و نوجوان به بازی‌های خارجی باید به طور ویژه مورد بررسی و توجه قرار گیرد. از سوی دیگر بازی‌های هدفمند در حال فراگیر شدن است که می‌توان با ورود این بازی‌ها به حوزه‌های سلامت، اقتصاد، ورزش و... از ظرفیت‌های فراوان آن بهره‌مند شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر بخش مهمی از مخاطبان از رسانه‌های سنتی به فضای جدید روی آورده‌اند، گفت: باید با گسترش سواد رسانه‌ای، حق مخاطبان را در بهره‌مندی از آگاهی عمومی نسبت به فضای مجازی ادا کنیم.
 بنیاد فارابی باید برنامه‌ریزی خوبی برای شروع پروژه‌های سال آینده آغاز کند
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین همزمان با پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بنیاد سینمایی فارابی حضور یافت و گفت: بنیاد فارابی در یک سال گذشته در حوزه تولیدات سینمایی اقدامات خوبی را شروع کرده که قابل تقدیر است و امیدواریم این بنیاد با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدون، آماده حضور در جشنواره فجر سال آینده و همچنین حضور و معرفی سینمای ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی باشد. او در حاشیه این بازدید درباره حمایت فارابی از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و حضور مطلوب در این رویداد گفت: کارنامه محصولات بنیاد سینمایی فارابی در دوره چهل و یکم فجر اقدام مهمی است که شایسته تقدیر است که این امر نیازمند استمرار و برنامه‌ریزی‌های صحیح برای تولیدات فاخر در سال‌های آینده است. وزیر فرهنگ افزود: بعد از جشنواره فیلم فجر، فارابی باید برنامه‌ریزی خوبی برای شروع پروژه‌های سال آینده آغاز کند و با قدرت بیشتری به مسیری که شروع کرده‌، ادامه دهد. او افزود: بنیاد فارابی در یک سال گذشته در حوزه تولیدات سینمایی اقدامات خوبی را شروع کرده که قابل تقدیر بوده و امید است این بنیاد با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدون آماده حضور در جشنواره فجر سال آینده و همچنین حضور و معرفی سینمای ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی