سخنگوی قوه قضائیه:

سوء‌پیشینه عفو شوندگان پاک می‌شود

گروه سیاسی/ مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، توضیحات مبسوطی ارائه کرد. این عفو که به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی صورت پذیرفت، از یک ویژگی منحصری برخوردار است و آن اینکه برخلاف سنوات گذشته علاوه بر محکومان، شامل متهمان و بازداشت‌شدگان حوادث اخیر که هنوز مراحل محاکمه را به پایان نرسانده‌اند هم خواهد شد. متهمان و محکومانی که ۲۵ شهریور به بعد تا زمان ابلاغ این عفو مرتکب جرایم شده باشند، پرونده آنها در هر مرحله‌ای از رسیدگی اعم از تعقیب، تحقیق و محکومیت و قطعیت باشد مورد رأفت و عنایت مقام معظم رهبری واقع شده و آزاد خواهند شد. آنگونه که در توضیحات سخنگوی دستگاه قضا آمده است، از دیگر ویژگی‌های این عفو، زوال محکومیت کیفری عفوشوندگان است. به بیان دیگر آنان مشمول پیشینه محکومیت کیفری نخواهند شد.
مورد ویژه عفو رهبری
ستایشی در پاسخ به سؤالی درخصوص مشمولان عفو مورد موافقت رهبری با تأکید بر اینکه این عفو ناظر بر «متهمان» و «محکومان» است، گفت: تاکنون عفو تنها نسبت به محکومان محاکم صورت می‌گرفته، ولی این بار برای متهمان و اختصاصاً برای اغتشاشات اخیر و جوانانی که گرفتار هیجانات و احساسات شدند در نظر گرفته شده است. وی در ادامه تأکید کرد: همواره مقام معظم رهبری مدظله العالی و ریاست محترم قوه قضائیه بر این مهم تأکید داشته‌اند که اینها فرزندان ما هستند و از ناحیه حوزه خصم مخصوصاً رسانه‌های بیگانه فریب داده شدند و به میدان آمده و مرتکب اعمال و افعالی شدند و رفتارهای مجرمانه و آسیب‌زایی را انجام دادند. این افراد با لحاظ قرار دادن شرایط و اقتضائات آن زمان و نگرش خاصی که نسبت به این قشر از افراد وجود دارد، مورد رأفت و ملاطفت واقع شدند.
زوال محکومیت کیفری عفوشوندگان
اما نکته مهم دیگری که در عفو محکومان و متهمان بر آن تأکید شده، زوال محکومیت کیفری‌شان است. ستایشی تأکید کرد: تمام دغدغه ریاست قوه قضائیه و مجموعه نظام این است که فرزندان ما که مرتکب اعمالی می‌شوند و قابلیت مجازات را دارد ممکن است در آتیه و زندگی‌شان این پیشینه مؤثر بوده و آنان را از روند زندگی عادی‌شان باز بدارد. با این عفو پرونده‌ها مختومه می‌شود و بر اساس تدبیری که صورت گرفته موجب سقوط و زوال محکومیت کیفری‌شان خواهد شد. به بیان دیگر عفوشوندگان مشمول پیشینه محکومیت کیفری نیستند.
دامنه وسیع عفو
او درباره تعداد تقریبی عفوشدگان هم گفت: دامنه عفو وسیع و موضوع افرادی که مشمول این عفو می‌شوند تعداد قابل توجه و کثیری است. ستایشی درباره وضعیت افرادی که در اغتشاشات پاییز به بیت‌المال و اموال مردم آسیب زده‌اند نیز توضیح داد: اگر این افراد شاکی خصوصی داشته باشند شرایط‌شان مشخص است و اگر در شمول استثنائات ذکر شده در این عفو قرار نگیرند مشمول این رأفت خواهند شد.
 استثنائات عفو
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه به توضیح استثنائات عفو رهبری پرداخت و گفت: کسانی که اتهام محاربه و افساد فی الارض دارند، یا افرادی که مرتکب قتل و جرح عمدی شده‌اند و به اشخاصی لطمه وارد کرده‌اند، کسانی که به نفع دشمن خارجی مبادرت به جاسوسی کرده و ارتباط مستقیم با سرویس‌های خارجی داشته‌اند، آنهایی که اماکن دولت، نظامی و عمومی را تخریب یا تحریق کردند و... مشمول عفو نخواهند شد. همچنین اشخاصی که بیش از دو مورد سابقه محکومیت کیفری مؤثر دارند یا شاکی یا مدعی خصوصی دارند، مشمول این موضوع نخواهند شد مگر اینکه بتوانند تا پایان سال جاری خساراتی را که مدعی خصوصی طلب می‌کند، بپردازند.
نظارت بر عفوشوندگان؟
ستایشی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا عفوشوندگان به منظور پیشگیری از فعالیت‌های مجرمانه، پس از آزادی تحت نظر قرار خواهند گرفت یا خیر، عنوان کرد: خیر، عفوشوندگان هیچگونه دغدغه‌ای نسبت به این قضیه نداشته باشند اما این را بدانند که هر کسی که مرتکب جرم شود قطعاً مورد توجه، اشراف، نظارت و رصد است و عزیزان ما باید به سادگی با این عنایتی که شده برخورد نکنند و به استثنائات خیلی توجه داشته باشند.
جستجو
آرشیو تاریخی