10 روز پس از شهادت 10 فلسطینی در جنین

کشتار فلسطینیان محاصره شده در اریحا

دیروز 5 جوان فلسطینی شهید شدند

شقایق بردبار/ نظامیان رژیم صهیونیستی در نهمین روز محاصره اریحا به بهانه دستگیری و مقابله با مبارزان فلسطینی، با یورش بامداد دیروز خود به اردوگاهی در حومه این شهر، 5 مبارز فلسطینی را که از اعضای جنبش حماس بودند، به شهادت رساندند و شماری را زخمی کردند. در پی این یورش و ادامه محاصره اریحا، مقاومت فلسطین در اردوگاه عقبه جبر «روز خشم» اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، ارتش رژیم صهیونیستی ۹ روز پس از محاصره شهر اریحا در کرانه باختری و یک روز پس از یورش به اردوگاه عقبه جبر در این شهر که به زخمی شدن ۱۳ نفر و همچنین دستگیری ۱۵ نفر دیگر منجر شد، بامداد دیروز در جدیدترین یورش خود به اردوگاه عقبه جبر در حومه اریحا در پی دستگیری مبارزان جنبش مقاومت فلسطین (حماس) بود. ارتش رژیم صهیونیستی در اخبار اولیه خود از این یورش از به شهادت رسیدن 2 نفر از مبارزان فلسطینی خبر داد و اعلام کرد، شاباک این دو جوان را که عامل حمله هفته پیش به رستورانی در یک شهرک صهیونیستی بودند، شناسایی کرد و در پی آن ارتش وارد عمل شد. بنا بر اعلام ارتش رژیم صهیونیستی در این یورش شکری عماره، از رهبران حماس و همچنین شماری از نزدیکان دو جوان فلسطینی که متهم به انجام عملیات در رستوران یاد شده بودند نیز بازداشت شدند. با این حال هلال احمر فلسطین آمار ارائه شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را رد کرد و خبر از شهادت 5 مبارز فلسطینی داد. آماری که برخی منابع تا عصر دیروز خبر از افزایش آن به عدد 7 دادند.
هلال احمر فلسطین همچنین خبرداده است، نظامیان صهیونیست در ساعات نخست این یورش، به امداد‌رسان‌های فلسطینی اجازه رسیدگی به وضعیت مجروحان را ندادند و همین باعث شهادت شمار بیشتری از مجروحان شد.
واکنش‌ها به شهادت مبارزان فلسطینی
در پی شهادت اعضای حماس، جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که جنایت تازه دشمن صهیونیستی علیه ساکنان اریحا بویژه اهالی اردوگاه عقبه جبر هرگز موجب ایجاد ترس و وحشت در دل ملت و مقاومت فلسطین نخواهد شد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: «دلاورمردان مقاومت در اردوگاه عقبه جبر تا لحظه شهادت برای دفاع از سرزمین و مقدساتشان مبارزه کردند و نبردی جانانه از خود به نمایش گذاشتند. ادامه جنایات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین سرانجام دامن این رژیم را خواهد گرفت و مداخله طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هرگز نمی‌تواند جلوی ادامه خیزش و مقاومت ملت فلسطین را بگیرد و دشمن لحظه‌ای آرامش نخواهد داشت و روزهای سختی را در پیش خواهد داشت.» در همین حال گردان عقبه جبر ـ وابسته به گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس ـ در بیانیه‌ای که به مناسبت ادامه محاصره اریحا صادر شد، با اعلام «روز خشم» علیه اشغالگران صهیونیست در این اردوگاه تأکید کرد که روز خشم علیه رژیم صهیونیستی به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. پیش‌تر نیز جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ضمن محکوم کردن محاصره شهر اریحا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، محاصره اریحا جنایت و مجازاتی دسته‌جمعی است که مغایر با تمامی ارزش‌ها و عرف انسانی و تلاشی نافرجام برای درهم شکستن عزم و اراده ملت و جوانان انقلابی فلسطین است. حماس همچنین تأکید کرد: «ادامه جنایات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین مستلزم تحرک فوری و سازنده جامعه بین‌الملل، سازمان ملل و تمامی طرف‌های فعال برای واداشتن رژیم صهیونیستی به برداشتن محاصره ظالمانه اریحا است.»
در همین حال وزارت خارجه تشکیلات خودگردان نیز در واکنش به شهادت این مبارزان فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فلسطین هرگز در برابر این جنایات تسلیم نخواهد شد.» این بیانیه تأکید کرده است، پیگیری‌های لازم را برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در قبال جنایاتی که انجام می‌دهد، خواهد داشت.
تل‌آویو در تدارک بزرگ‌ترین تخریب در قدس شرقی
رژیم صهیونیستی در حالی که با منتقدان داخلی خود دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان به سیاست‌های خود برای یهودی‌سازی قدس شرقی هم ادامه می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه «کان» وابسته به سازمان رسمی پخش رژیم صهیونیستی، پلیس این رژیم ظرف روزهای آینده برای تخریب ساختمان فلسطینی در قدس شرقی که حدود ۱۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند به بهانه ساخت غیرقانونی، آماده می‌شود. با این حال مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به تخریبی که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی تمایل به آن دارد هشدار داده و تأکید کرده‌اند، با توجه به تنش‌های فزاینده در قدس شرقی این اقدام می‌تواند موجب دور جدید خشونت در قدس اشغالی شود.
در این تخریب که احتمال می‌رود طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجام شود، بیش از ۵۰۰ پلیس رژیم صهیونیستی شرکت خواهند کرد و این تخریب بیش از ۲۴ ساعت طول خواهد کشید. بر مبنای دستور بن گویر، قرار است ۱۴ ساختمان تخریب شود که تاکنون 7 ساختمان تخریب شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی