صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 

فضای مجازی اهالی فرهنگ و هنر اختصاص دارد به اخبار چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در گذشت یکی از دوبلورهای نام آشنای ایران و همچنین انتشار دو کتاب در حوزه فرهنگ.

یاد
شهروز ملک آرایی ۲۹ دی ماه بر اثر عارضه ریوی در بیمارستان بهمن درگذشت.این دوبلور باسابقه و پیشکسوت مدتی در بیمارستان به‌دلیل بیماری ریوی بستری بود، چند روزی مرخص شد و بعد دوباره در بیمارستان بستری شد. از جمله مهم‌ترین شخصیت‌های این دوبلور باسابقه می‌توان به گویندگی نقش پدر اوشین، آقای ووپی، رئیس ناوارو و... اشاره کرد. شهروز ملک آرایی متولد ۲۰ آذر ۱۳۲۰ بود. سه روز قبل از فوت او هوشنگ لطیف‌پور دیگر دوبلور پیشکسوت در کانادا درگذشته بود.

تئاتر و صحنه
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئائر فجر امروزشنبه 1 بهمن ماه آغاز می‌شود. بخش صحنه‌ای این جشنواره، میزبان ۸ اثر نمایشی از تهران و ۳۹ اثر نمایشی از شهرهای مختلف کشور است و آثارشان را در تالار وحدت، سالن‌های اصلی، چهارسو، سایه و قشقایی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، مرکز تئاتر مولوی و سالن‌های ناظرزاده کرمانی و سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برند. خبر دیگر در خصوص این جشنواره بحث تبلیغات شهری است که به گفته مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران کار نصب پوستر و بنرهای جشنواره را در مناطق مختلف شهر تهران آغاز کرده  و قرار است نقاط مختلفی را تحت پوشش قرار دهد. همچنین پوستر و بنر جشنواره در ایستگاه‌های مترو در حال نصب است. به گفته او پوستر جشنواره در فضای پیرامونی سفارتخانه‌های کشورهایی که آثارشان در جشنواره چهل و یکم حضور پیدا کرده نیز نصب شده است. همچنین قرار است در افتتاحیه این جشنواره نکوداشتی برای سعید تشکری داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که حدود یک سال پیش از دنیا رفت برگزار شود.

نما و رسانه
جایزه بهترین فیلم بلند داستانی دهمین دوره جشنواره بورگو اسپرینگ امریکا (BSFF) به فیلم سینمایی «رؤیای کاغذی» به کارگردانی علی عطشانی تعلق گرفت. این جشنواره هر سال در ماه ژانویه برگزار می‌شود. فیلمنامه «رؤیای کاغذی را جابر قاسمعلی بر اساس ایده‌ای از علی عطشانی نوشته و کامران تفتی، مینا وحید، زینب (نگار) ملاکی و امیرحسین رضازاده نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

دنیای ادبیات
مراسم رونمایی از کتاب هشت جلدی «دانش‌نامه نیشابور بزرگ»، تألیف امید امجد (استاد دانشگاه تهران) فردا یکشنبه دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این کتاب توسط نشر کمیسیون ملی یونسکو در ایران به چاپ رسیده است.
 کتاب «اتنوموزیکولوژی: مطالعه ماهیت‌ها، پرسش‌ها، روش‌ها، نمایندگان و کتابشناسی» نوشته یاپ کونست با ترجمه مریم قرسو به تازگی با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۱۲۰ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان توسط مؤسسه فرهنگی - هنری ماهور منتشر شده است.اتنوموزیکولوژی یا موسیقی‌شناسی قومی علمی است در موضوع مطالعه انسان شناختی موسیقی به مثابه یک پدیده خاص فرهنگی و جنبه‌ای جهانشمول از رفتار اجتماعی انسان.
کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» نوشته محمد رسولی توسط انتشارات سبزان در تیراژ ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب به بخشی از آداب و رسوم این دو آیین که از مهم‌ترین مناسبت‌های علمی و نجومی ایران هستند، پرداخته است.

خارج از گود
 دیدار تیم‌های ستارگان عربستان و پاری سن ژرمن در چهارچوب دیداری دوستانه از ساعت ۲۰:۳۰ پنجشنبه شب در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض برگزار شد. این دیدار یک میهمان ویژه داشت. آمیتا باچان ستاره مشهور بالیوود به‌همراه تعدادی از نمایندگان عربستان سعودی به میدان رفت. باچان با بازیکنان هر دو تیم از جمله مسی و رونالدو دست داد. حضور این بازیگر افسانه‌ای تبلیغاتی نبود و برای طرفداران فیلم‌های هندی که چشمشان به این مسابقه بود، شگفت‌انگیز بود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی