صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نه - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

ایده‌هایی برای پرهیز از زندگی پرتکلف

 

راضیه‌سادات حیدریه
محقق تاریخ شفاهی
کتاب «تولدت مبارک» به نویسندگی راضیه جمالی‌نژاد و نازنین صابری‌بهداد، کتابی جذاب با محوریت روایتگری خلاق و ایده‌های نو است. کتابی که می‌تواند جریان تولد را برای خانواده‌ها به سبک و سیاقی جدید تعریف کند، تألیفی که مدل‌هایی از برگزاری جشن تولد به سبک زندگی اسلامی را آموزش می‌دهد.
با سفر به داستان‌ها، مخاطبان کتاب، میهمان خانه‌ها می‌شوند و آنقدر در عمق متن‌ها فرو رفته که چیز دیگری غیر از تازگی و راحتی لمس نمی‌کنند و در هر منزلی به سبک و روش میزبان، مسرور می‌شوند. یعنی نحوه اجرا و برگزاری جشن تولدها در هر خانه‌ای، شور و شعفی بی‌مثال ایجاد کرده که ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد. روایت‌های شیرینی که هر کدام در نوع خود آموزنده هستند و پیامی را به خواننده القا می‌کنند.
همان‌طور که از مقدمه کتاب برمی‌آید نویسنده تلاش کرده است تا جهان مخاطبان را متحول سازد و با روایت‌هایی واقعی، ایده‌های برگزاری جشن تولد متناسب با سبک زندگی خودمان را دست‌یافتنی و مشهود نشان دهد تا هم در بحث هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، هم قبح‌شکنی کرده و رسم و رسوم غیر‌ضروری را از رده خارج کند و هم به رشد و شکوفایی کودکان کمک کرده باشد.
کتاب حاضر در دو بخش داستان‌ها و ایده‌ها نگارش شده است. اما آنچه می‌تواند باعث عبرت و سازندگی باشد و جرقه‌ای بر ذهن خواننده جهت تغییر سبک و مدل زندگی ایجاد کند، علاقه دوری از تکلفات و رسم و رسوم‌ فعلی توسط خود خوانندگان است. یعنی مخاطب بدون تعصب باید متن‌ها را بخواند و به گمشده‌ای که امروز در شیوه‌های مختلف زندگی مغفول مانده است و کمتر کسی به آن بها داده، توجه کند. مهارت‌ها وخلاقیت‌هایی که امروزه جایش را به انفعال و استفاده از اسباب‌بازی‌های گرانقیمت و لذت‌های زودگذر برای تربیت کودک داده است. خوشی‌هایی که ظاهراً کودک را کامیاب می‌کنند ولی دنیایی از عقده‌ها و ناکارآمدی‌ها را برایش به ارمغان می‌آورند و حرکت و تکاپو را از او می‌گیرند. و انسان براحتی این را درک می‌کند، هرچند عده‌ای حاضر به تغییر و شکستن برخی حدومرزهای غیرضروری نیستند و یا جرأت شنیدن برخی اظهارات و جبهه‌گیری‌های مخالف را ندارند.
کتاب «تولدت مبارک» حاوی تصاویری زیباست که اگرچه تنوع رنگ چندانی ندارد لکن چشم‌اندازی جذاب برای خواننده ایجاد کرده است. قلم نویسنده نیز روان و مؤثر است، به گونه‌ای که پیام‌‎ و محتوای کتاب بدون استفاده از کلمات قلمبه‌سلمبه مفاهیم را منتقل می‌کنند. این کتاب خواندنی به قلم راضیه جمالی‌نژاد و نازنین صابری بهداد و از سوی انتشارات «راه یار» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کتاب تولدت مبارک
نویسنده: راضیه جمالی‌نژاد و نازنین صابری ‌بهداد
انتشارات «راه یار»

 

جستجو
آرشیو تاریخی