روزنامه‌های مخالف دولت با سکوت از کنار سفر رئیس‌جمهور به استان یزد عبور کردند

سانسور مردم!

گــروه سیاســـــی/  کار روزنامه‌هـــــای مخالف دولت در روند مخالف‌خوانی نسبت به دولت، به سانسور ملت کشید. این‌بار مردم یزد و حماسه‌ای که آنان در استقبال از رئیس‌جمهور و کاروان دولت در میدان امیرچخماق و شهر خاتم این استان خلق کردند، به این سرنوشت دچار شدند. حماسه مردم استان یزد در زمانی صورت گرفت که دشمنان از هر ابزاری برای فشار به ملت ایران بهره می‌گیرند. همچنین با وجود اغتشاش‌ها و آشوب‌های سه ماهه، رویداد پنجشنبه و جمعه گذشته در استان یزد، خط بطلانی بر همه آتش تهیه‌ ها برای بی‌ثباتی و ناامنی در کشور بود. با جود همه اینها، رسانه‌های اصلاح‌طلب ترجیح دادند از کنار این اتفاق مهم عبور کنند، آن‌هم اتفاقی که نه صرفاً برای دولت، بلکه برای ملت، نظام و کشور بوده است.

از مردم تا مردم!
پنجشنبه گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان به ضرورت توجه به وحدت تأکید کردند. با وجود این تأکید صریح، اما رویکرد روزنامه‌های اصلاح‌طلب در سانسور سفر استانی دو روزه آیت‌الله رئیسی به یزد، حرکت در مسیری خلاف جهت وحدت و یکپارچگی را نشان می‌دهد. این‌طور به نظر می‌رسد که این رسانه‌ها، تعریف اعوجاجی و واژگونه‌ای از مردم دارند. به این معنی که اگر مردم در بیان حمایت از دولت و رئیس‌جمهور سنگ‌تمام بگذارند، قابل اعتنا و توجه نیستند و بخشی از مردم تنها در صورتی پذیرفته و مقبول هستند که در مسیر منویات این جریان‌ها یا چهره‌های سیاسی مورد تأیید آنان حرکت کنند. از این‌رو است که می‌توان از دوپاره دیدن یا دوپاره کردن مردم در این رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ضعف‌های جدی نام برد که دارای کارکردهای مخرب سیاسی و اجتماعی نیز هست.

سرمایه‌ای در سبد ایران
ترس و نگرانی نسبت به سرمایه دولت و رئیس‌جمهور را می‌توان یک علت بی‌توجهی این رسانه‌ها نسبت به آنچه در سفر یزد گذشت، دانست، بویژه اینکه از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم برخی رسانه‌ها و جریان‌ها، به شیوه‌های مختلف سعی در پایین جلوه دادن سرمایه سیاسی دولت داشتند. از این‌رو استقبال باشکوه مردم یزد از رئیس‌جمهور به مثابه واقعیتی بود که درست خلاف رویکرد یا باور آنان را نشان داد، اما نکته اینجا است که دولت بنا نداشته است تا این رویداد را به سود خود تعریف و تعبیر کند، کما اینکه آیت‌الله رئیسی در اجتماع مردم استان یزد در میدان امیرچخماق تأکید کرد که «این استقبال، پیام حضور و حمایت از ارزش‌های انقلاب و پاسداشت خون شهیدان و همچنین اعلام حضور به امام‌المسلمین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که مردم ایران همیشه در میدان آماده‌اند.» رئیس‌جمهور چه در این اظهارنظر و چه در دیگر مناسبت‌ها، همواره به معنای ملی این حضور اشاره کرده و این سرمایه و دارایی را در سبد ملت و ارکان اتحاد ملی قرار داده است. آیت‌الله رئیسی در شورای اداری یزد هم گفت که «مردم استان یزد جلوه بصیرت، زمان‌شناسی، آمادگی اطاعت از فرامین رهبری و پاسداشت خون شهیدان و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند و با حضورشان در مراسم استقبال و سخنرانی، این ویژگی‌ها را به نمایش گذاشتند.»

توقف‌ناپذیری پیشرفت کشور
القای یأس و ناامید ساختن مردم از پیشرفت و رفع مشکلات، یکی از کارویژه‌های دشمن و رسانه‌های همسو با آن است که در ماه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است، اما طرح‌های مهمی که در سفر آیت‌الله رئیسی به استان یزد افتتاح شد یا کار اجرای آنها آغاز شد، خط بطلانی بر این ادعا است. در این سفر کار اجرایی فاز دوم طرح عظیم و ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های کرمان و یزد با حضور و دستور رئیس‌جمهور آغاز شد. در کنار آن، ۱۶ طرح صنعت آب و برق در استان یزد افتتاح و همچنین عملیات ساخت 23 هزار و 600 واحد مسکونی آغاز شد و واحد احیای مستقیم کارخانه فولاد بافق نیز افتتاح شد. در کنار اینها، قریب به 76 واحد صنعتی راکد در استان با همت دولت، بار دیگر احیا شد. همه اینها به این معنی است که نه تنها فرایند پیشرفت کشور متوقف نشده، بلکه کشور و در اینجا استان یزد، به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است، اما گویا این تحولات صنعتی و تولیدی، در چشم برخی رسانه‌ها به اندازه‌ای بزرگ نبود که دست‌کم در صفحه نخست خود به آن بپردازند.

رسانه‌هایی که چشم خود را بر واقعیت بستند
از میان رسانه‌ها، رویدادهای بزرگ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سفر استانی به یزد، هیچ جایی در صفحه نخست یا صفحات داخلی شماره روز گذشته روزنامه‌های شرق و اعتماد نداشت. هم‌میهن ترجیح داد در صفحه اول خود به این اتفاق نپردازد. آرمان امروز، آرمان ملی و مردمسالاری، تنها در صفحه دوم خود اشاره کوتاهی به این سفر داشتند. آفتاب‌یزد البته استثنا بود که به دلیل مقصد سفر یعنی یزد، در صفحه نخست خود استقبال گسترده یزدی‌ها از رئیس‌جمهور را منعکس کرد. جمهوری اسلامی این رویداد بزرگ را با تیتر «افتتاح چند طرح صنعتی در استان یزد با حضور رئیس‌جمهور» پوشش داد؛ رویکردی نزدیک به روزنامه اطلاعات.
اصرار بر برجسته‌سازی مشکلات
رسانه‌های منتقد دولت در حالی از کنار اتفاقات و طرح‌های افتتاح شده در سفر استانی به یزد گذشتند که به طور مفصل به مسأله کمبود گاز پرداختند. این دوگانگی، نشان می‌دهد برخی انگیزه یا علاقه‌ای به پرداختن به رویدادهای امیدآفرین ندارند و صرفاً علاقه دارند مشکلات و چالش‌ها را برجسته سازند؛ امری که در نهایت مغایر منافع ملی، بویژه در شرایط کنونی محسوب می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی