مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

عرضه بورسی خودرو ادامه می‌یابد

امروز، عرضه 10 هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی در بورس کالا حذف رانت ۱۱ هزار میلیارد تومانی با بورسی شدن خودرو

​​​​​​​سعید رشیدی‌نوبندگانی/ در ادامه چانه‌زنی گروه‌های منفعت‌طلب  برای کارشکنی در تداوم عرضه خودرو در بورس کالا، دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که سیاست وزارت اقتصاد حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد. در این نامه عنوان شده است، در صورت دریافت هر درخواست از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجدداً در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح گردد. این نامه در پی نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تعیین تکلیف ادامه پذیرش عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، ارسال شده بود و بر اساس آن، عرضه روز یکشنبه خودروی دنا‌پلاس از طرف شرکت ایران خودرو انجام خواهد پذیرفت. همچنین دیروز، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و در جهت حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه و با اتکا به اختیارات قانونی خود، تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه دنا پلاس شرکت ایران‌خودرو در بورس کالا نگرفته و فرایندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است و متقاضیان می‌توانند در چهارچوب اطلاعیه عرضه اقدام به ثبت سفارش کنند.
امیرمهدی صبایی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ایران افزود: تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه خودروی دنا پلاس گرفته نشده است و عرضه این خودرو باید بر اساس برنامه‌ریزی قبلی انجام پذیرد. صبایی تأکید کرد: اگر نهادی در خصوص لغو عرضه‌ها تصمیمی گرفته باشد، باید خروجی را به صورت مکتوب به سازمان بورس و شورای عالی بورس ارسال کند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.
وی افزود: قیمت گذاری خودرو در اختیار شورای عالی بورس و بورس کالا قرار گرفته و اگر نهادهای دیگر پیشنهادی در این خصوص دارند باید در شورای عالی بورس مطرح و درخصوص آن تصمیم‌گیری شود. صبایی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران در خصوص تدابیر اندیشیده شده درخصوص احتمال عدم انجام خودروسازان به تعهدات‌شان، گفت: پیشنهادی که از طرف یک خودروساز برای لغو عرضه خودرو مطرح شد، از نظر ما منطقی نبود و سازمان بورس دلایل آنها برای توقف عرضه را نپذیرفت و اعلام کرد که باید عرضه‌ها در موعد مقرر انجام شود. بستر بورس کالا عرضه کننده را متعهد می‌‌کند. اینجا بورس است و ما طرفین قرارداد را موظف به اجرای قراردادهای خود خواهیم کرد.
 عرضه خودرو در بورس اتفاق مثبتی است که باید ادامه یابد
از زمان شروع عرضه خودرو در بورس شاهد استقبال اکثریت کارشناسان بازار از این سیاست بوده‌ایم. در تازه‌ترین اظهارنظرها، میثاق پیرزاد، کارشناس بازار سرمایه و بورس‌های کالایی به خبرنگار روزنامه ایران گفت: عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق مثبتی است و در این بازار، قیمت‌ها به واقعیت نزدیک‌تر می‌‌شوند.
این کارشناس بازار افزود: از آنجا که بورس کالا  یک برنامه منظم برای عرضه‌های خود دارد، خریدار نیز می‌‌تواند برای مشارکت در فرایند حراج محصولات برنامه‌ریزی کند و از این رو خروج خودرو از بورس کالا اتفاق خوبی نخواهد بود.
وی گفت: هرچند که خودرو باید زودتر از اینها به بازار می‌‌آمد اما زمان لازم بود تا فرهنگ‌سازی لازم برای مردم صورت پذیرد و خریداران و فروشندگان با این سیاست همگام شوند، اما بالاخره این اتفاق در سال 1401 افتاد و مشخص شدن آثار مثبت این سیاست زمانبر خواهد بود.
پیرزاد ادامه داد: واکنش‌ها به عرضه خودرو در بورس کالا مانند عرضه محصولاتی چون فلزات، محصولات پتروشیمی و سایر محصولات وارد شده به بازار است و آن روزها نیز مخالفت‌های زیادی با عرضه محصولات در بورس کالا صورت می‌‌گرفت اما امروز شاهد آثار مثبت عرضه این محصولات هستیم. از این رو نباید در مقابل ادامه عرضه خودرو در بورس کالا سنگ‌اندازی شود تا پس از طی فرایند زمانی و تشکیل بازار، شاهد نتایج مثبت آن باشیم. وی گفت: با عرضه خودرو، صنعت از زیان خارج می‌‌شود و مصرف کننده نیز منتفع می‌‌شود و در ادامه با شروع عرضه خودروهای خارجی رقابت شکل می‌‌گیرد و کیفی سازی در دستور کار خودروسازان قرار خواهد گرفت و در کنار این موارد شفافیت نیز در معاملات افزایش یافته و بازار نظم بیشتری پیدا می‌‌کند. پیرزاد در پایان گفت: برای تحقق این موضوع باید عرضه‌ها در بازار افزایش یابد و مدیران اقتصادی نیز باید صبورانه از این سیاست حمایت کنند تا در نهایت قیمت‌ها کنترل شود. خریدار و مصرف کننده نهایی نیز با اطمینان بیشتری نسبت به خرید خود اقدام کند.
قیمت‌گذاری دستوری؛ بلای جان صنعت خودرو
 رسول علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه و بورس‌های کالایی، درخصوص برخی کارشکنی‌ها در فرایند عرضه خودرو در بورس کالا به خبرنگار روزنامه ایران گفت: اگر با مخالفان عرضه خودرو در بازار صحبت کنیم هیچ یک از آنها نمی‌تواند اصول علم اقتصاد را زیر سؤال ببرد و گرانی خودرو را به عواملی غیر از تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی مربوط بداند، اما آنها با اینکه این مطلب را می‌‌دانند، بورس کالا را عامل گرانی خودرو معرفی می‌‌کنند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: با نگاهی به صورت‌های مالی خودروسازان و زیان انباشته آنها می‌‌توان دید که قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های شورای رقابت چه بلایی بر سر صنعت خودرو آورده است. وی ادامه داد: هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود اما شرایط ما نیز با تمام دنیا متفاوت است و در حال حاضر عرضه در بورس کالا بهترین راه حل است. علی‌محمدی گفت: با ورود خودرو به بورس کالا می‌‌توان شاهد کشف قیمت در فرایند بازار بود واگر واقع‌بین باشیم و بازوی بازار را قبول داشته باشیم، می‌‌توانیم با کشف قیمت‌های واقعی در بازار، به مشکلات اصلی صنایع پی ببریم و برنامه‌ریزی درستی در مورد آن انجام دهیم. 
وی درخصوص بهبود فرایند تشکیل بازار خودرو در بورس کالا نیز پیشنهاد داد: بهتر است در کنار افزایش عرضه خودرو‌های داخلی واردات خودرو را نیز افزایش دهیم تا سمت عرضه با تقاضا تراز شود که در این خصوص نیاز است که عرضه‌ها به‌طور منظم و مداوم صورت پذیرد. علی محمدی در پایان خاطرنشان کرد: پس از کشف قیمت واقعی در بازار دیگر نمی‌شود آن را انکار کرد و به جای انکار باید از طریق یک سازکار اثربخش نسبت به رفع چالش‌های اصلی در دو طرف عرضه و تقاضا اقدام کرد، نه اینکه قیمت‌ها را سرکوب کرد.
نظر وزارت صمت و وزارت اقتصاد بر ادامه  عرضه خودرو در بورس کالاست
قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: نظر دو وزارتخانه صمت و اقتصاد در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس کالا یکسان است و هر دو وزارتخانه تأکید دارند که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد. وزارت صمت از اظهارات وزیر اقتصاد در مورد عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می‌کند. با این حال با توجه به ملاحظات سایر نهادها و دستگاه‌ها و لزوم اخذ مجوزهای قانونی باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت و سایر دستگاه‌ها چه تصمیمی برای بحث قیمت‌گذاری و عرضه خودرو می‌گیرند.
جستجو
آرشیو تاریخی