حکم اعدام جاسوس دو تابعیتی MI6 اجرا شد

انگلیس: داغدار اکبری هستیم!

گروه سیاسی/ حکم اعدام علیرضا اکبری جاسوس دوتابعیتی سرویس اطلاعات مخفی انگلیس به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور پس از تأیید از سوی دیوان عالی کشور اجرا شد. اجرای این حکم اعدام مقامات غربی از جمله مقامات انگلیسی تا سطح نخست وزیر و وزیر خارجه را به واکنش برانگیخت، واکنش‌هایی که اگرچه با تهدید و هتاکی همراه بود اما از میزان اهمیت اطلاعاتی این مهره جاسوسی برای غرب و عمق احساس شکست‌ آنها در برابر نهاد اطلاعاتی و امنیتی ایران حکایت داشت، خاصه آنکه حال مشخص شده است این جاسوس در عمده سال‌های پایانی جاسوسی خود و پیش از دستگیری دوم، در تور وزارت اطلاعات ایران قرار داشته و بی آنکه بداند اطلاعات هدایت شده و فریب به سازمان اطلاعاتی طرف معامله خود ارائه داده است.
 
انگلیس، اسپند روی آتش!
ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس بلافاصله پس از انتشار خبر اعدام اکبری در صفحه توئیترش این اقدام را با به کار بردن تعبیر 
«بی رحمانه» و «بدون احترام به حقوق بشر» محکوم کرد و «جیمز کلورلی» وزیر خارجه این کشور هم اعدام این جاسوس دستگاه‌های امنیتی انگلیس را «مستحق محکوم کردن به شدیدترین شکل ممکن» عنوان کرد و مدعی شد: «این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.» «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم ساعاتی پیش از انتشار خبر اعدام این متهم امنیتی دوتابعیتی مدعی شد که اتهامات علیرضا اکبری و اعدام وی انگیزه سیاسی دارد و اعدام وی غیرقابل قبول است. «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان هم با انتشار پیامی در توئیتر اعدام این جاسوس را اقدام «غیرانسانی» توصیف کرد و با بیان اینکه «ما در کنار دوستان انگلیسی خود ایستاده‌ایم» مدعی شد: «به هماهنگی نزدیک اقدامات خود علیه رژیم ایران و حمایت از مردم ایران ادامه خواهیم داد.»
این موضعگیری‌ها در حالی روز گذشته از سوی مقامات غربی و انگلیسی مطرح شد که آنها حتی پیشتر از انتشار اخبار مربوط به قطعی شدن حکم اعدام اکبری فضا سازی رسانه‌ای علیه حکم اعدام او را آغاز کرده  و سعی داشتند بر ادعاهای گزافی همچون اعتراف متهم تحت شکنجه و هزاران ساعت بازجویی برای اعتراف علیه خود مانور بدهند؛ تقلایی که بیش از هر چیز صحت اتهام جاسوسی و درستی حکم صادر شده از سوی دستگاه قضایی ایران را نشان می‌داد.
تقلای غرب برای مقابله با اعدام این جاسوس دوتابعیتی  اما در حد احضار کاردار ایران در لندن و پاریس  از سوی وزارت خارجه‌های انگلیس و فرانسه و اعلام تحریم دادستان کل ایران از سوی دولت انگلیس انجام شد.
 
احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه
در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس ازجمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ظهر دیروز «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور در تهران توسط مدیر کل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض نسبت به  اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به او منعکس شد. مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه  در جریان این احضار با تأکید بر اینکه دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، یادآور شد: حمایت ناموجه و شیطنت آمیز از عامل جاسوسی با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست. وی با تأکید بر این که اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران منوط به رضایت دیگر دولت‌ها از جمله انگلیس نخواهد بود، تصریح کرد که تداوم این قبیل اقدامات غیرقانونی و مجرمانه به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، لذا دولت انگلیس باید پیامدهای مسئولیت تداوم رویکرد غیرمتعارف و مداخله‌جویانه خود را پذیرا باشد.
 
از 70 ماه جبهه تا دو میلیون پوند انگلیسی
علیرضا اکبری معاون اسبق حوزه روابط خارجی وزارت دفاع و همکار اسبق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که در مقابل اخذ تابعیت انگلیس برای خود و خانواده‌اش و گرفتن دستمزدهایی کلان به مبالغ یک میلیون و 805 هزار یورو، 265 هزار پوند انگلیس و 50 هزار دلار اطلاعات مهم کشور را جمع‌آوری کرده و به صورت کاملاً آگاهانه و هدفمند در اختیار سرویس اطلاعاتی انگلیس  قرار می‌داد در حالی در دام بیگانه افتاد و تن به جاسوسی علیه وطن داد که سابقه ۷۰ ماه حضور در جبهه‌های دفاع مقدس داشت و خود را مبدع دیپلماسی دفاعی کشور می‌دانست. 
با این حال همچنان که خود در دفاعیاتش اذعان داشت نزدیک شدن به «جایگاه شیاطین» او را به مسیری کشاند که عاقبتی  جز آویخته شدن به دار مجازات برای آن قابل تصور نبود. او که حالا با عنوان «ابرجاسوس» از سوی رسانه‌ها یاد می‌شود، در سابقه کاری خود سمت‌هایی همچون مشاور اسبق فرمانده نیروی دریایی، مسئول اسبق حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، مسئول اسبق سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸، رئیس اسبق بخش مطالعات دفاع وزارت دفاع، مشاور امور استراتژیک وزیر دفاع و فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری را بر عهده داشته است. اکبری پس از بازنشستگی در سال 81 برای سفری شخصی به سفارت انگلیس مراجعه کرد، همان جا بود که با توجه به سوابق کاری‌اش به عنوان مهره‌ای دارای دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده شناسایی شد و سوژه ارتباط‌گیری «ریچارد دالتون» سفیر وقت انگلیس در ایران و افسر اطلاعاتی MI6 قرار گرفت و به حیله تطمیع به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی انگلستان درآمد .او در دو مقطع سال 1383 تا 1388 و  پس از فرار از کشور با بازگشت مجدد به ایران در سال 1391 به اقدام علیه امنیت ملی کشور از طریق جاسوسی به نفع کشور انگلیس پرداخت، اقداماتی که مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شد.

دادن اطلاعات مرتبط با شهید فخری‌زاده به سرویس جاسوسی انگلیس
اکبری در اعترافاتش تصریح دارد که از سال ۱۳۸۶ متوجه بوده در حال همکاری با سرویس اطلاعاتی انگلیس است. در آن سال افسر اطلاعاتی انگلیس یک دستگاه لپ تاپ اپل را به منظور ایجاد ارتباط امن و آگاهی از وضعیت اکبری، در اختیار وی قرار می‌دهد. 
اکبری در ملاقات با افسران اطلاعاتی انگلیس اطلاعات مهم کشور در مسائل راهبردی در حوزه سیاست داخلی و خارجی، منطقه‌ای، دفاعی، موشکی، مذاکرات هسته‌ای و مباحث اقتصادی مرتبط با تحریم‌ها را جمع‌آوری و به صورت کاملاً آگاهانه و هدفمند تحویل افسران اطلاعاتی انگلیس می‌داده است. او در اعترافاتش تصریح دارد که به بیش از 2 هزار سؤال افسران MI6 در حوزه‌های مختلف از جمله سؤالاتی درباره دانشمندان ایران پاسخ داده و در خلال این امر اطلاعات شهید فخری‌زاده را به عنوان فردی کلیدی در سطح تکنیکال به آنها ارائه داده است. 
او همچنین در پی یک رویداد که میان ایران و انگلیس رخ داده بود اطلاعاتی را درخصوص اینکه ایران چه تصمیمی درباره این موضوع خواهد گرفت و چه کسی مسئول اصلی است در اختیار سرویس جاسوسی قرار داده و به افسر اطلاعاتی انگلیس در تهران اعلام کرده بود که منتظر شنیدن پیشنهادات بعدی او باشند.
 
فرار با سناریوی ساختگی اما در تور اطلاعاتی ایران
اکبری در سال ۱۳۸۷ به اتهام جاسوسی دستگیر شد، اما اگر چه پس از طی مراحل قضایی با اخذ تعهد مبنی بر عدم ارتباط‌گیری مجدد با سرویس‌ها، حکمی تعلیقی گرفت. او در سال 1389 به بهانه بیماری از کشور خارج شد و اقدام به برقراری ارتباط مجدد با افسران اطلاعاتی انگلیس در اروپا کرد. 
او دو سال بعد دوباره به ایران بازگشت و اگر چه چند سال نخست دهه 90 را در یک دوره فترت گذراند اما مجدداً با نزدیک ‌شدن به برخی مسئولان دولت وقت و مراکز حساس، سعی کرد اطلاعات خود را به‌روزرسانی کند و روی تصمیم مسئولان تأثیر بگذارد.  بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات، افسران ضد جاسوسی این وزارتخانه پس از کشف روابط جاسوسی این مسئول ارشد سابق از مقطعی با وارد شدن به مدار ارتباطی فیمابین سرویس اطلاعاتی بیگانه و این جاسوس دوتابعیتی به تزریق اطلاعات هدایت شده پرداختند تا آنجا که به تصریح بیانیه وزارت اطلاعات «اگر چه دشمن خبیث انگلیسی توانسته بود از نقطه ضعف‌های این فرد بهره گیرد و او را به استخدام خویش درآورد، اما یقیناً نمی‌داند که کدام بخش از اطلاعات دریافتی، از نوع اطلاعات هدایت شده و فریب بوده است.» 
اکبری در نهایت پس از طی فرایندی طولانی با اتهام جاسوسی در سال 1398 دستگیر شد و به اقدامات خود علیه امنیت ملی کشور اعتراف کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی