خطر جدی ابرچالش «فرونشست»، سیستم حمل و نقل کشور را تهدید می‌کند

هنوز برای توقف فرونشست، فرصت داریم

کارشناس زمین‌شناسی درباره خطر فرونشست برای فرودگاه‌ها، ریل‌های راه‌آهن و جاده‌های ماشین رو هشدار داد و گفت: قرار بود موضوع فرونشست در کارگروه سازگاری با کم‌آبی بررسی شود اما شواهد نشان می‌دهد خروجی این کارگروه حداقل در بحث فرونشست صفر بوده و اقدام خاصی انجام نشده است.
به گزارش تسنیم، علی شهباز افزود: با وجود اینکه کم‌آبی و فرونشست در کشور به ابرچالش تبدیل شده، همچنان شاهدیم که روش‌های سنتی کشاورزی در کشور غالب است. اکثر چاه‌ها کنتور ندارند و چاه‌های جذبی هم توسعه زیادی نداشته‌اند. طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری هم مثل همیشه در حاشیه است و عزمی برای توجه به این مورد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 48 درصد تأمین منابع آب ایران از طریق آب‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد، گفت: خطر فرونشست متوجه ریل‌های راه‌آهن، جاده‌ها و باندهای فرودگاه هم می‌شود. باید به‌ایمن کردن این مسیرهای تردد توجه ویژه‌تری شود چون در صورت غفلت، فرونشست منتظر ما نمی‌ماند و فاجعه بزرگی رقم خواهد خورد.شهباز افزود: با وجود وضعیت بحرانی در بیش از 70 درصد دشت‌های کشور هنوز هم برای جبران کسری آبخوان‌ها و توقف فرونشست، فرصت داریم و این کار را می‌توان با کنترل برداشت منابع آب‌های زیرزمینی انجام داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی