۱۵۰ هزار واحد صنعتی در آلودگی خاک و هوای کشور نقش دارد

سازمان محیط‌ زیست نیازمند سامانه‌های به روز و هوشمند برای پایش صنایع آلاینده است

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با بیان اینکه در حوزه منابع زیستی نظیر آب، خاک و هوا هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی و خدماتی در کشور فعال هستند، گفت: این واحدها یا جزو آلاینده‌ها محسوب می‌شوند یا عناصری به هوا وارد می‌کند یا موجب آلودگی خاک از طریق پسماند و فاضلاب‌ها می‌شوند.
به گزارش مهر، رضا انجم شعاع با بیان اینکه در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمتر شده است، افزود: بر این اساس میزان بارندگی‌ها هم کاهش یافته و عمده پدیده‌ها، پدیده حدی است به‌عنوان مثال اگر در گذشته ۲۷۰ میلیمتر بارندگی در طول ۴ فصل سال داشتیم امروزه به یک‌باره در یک روز به میزان یک ماه بارندگی داریم.
وی با بیان اینکه این پدیده حدی، ناشی از تغییرات اقلیمی باعث بروز سیل و خسارت در کشور شده است، گفت: هم‌اکنون بیش از ۴۰ نوع از این پدیده‌ها از قبیل خشکسالی، سیل، موج گرما و سرما و زلزله در ایران رخ می‌دهد، از این‌رو حساسیت و پیچیدگی کار در محیط‌ زیست بیشتر است.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور اظهار داشت: بیش از ۱۵۰ رودخانه بزرگ، کوچک و متوسط با بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر طول در کشور وجود دارد که جزو شریان‌های حیاتی ایران است که حفاظت از آن بر عهده سازمان حفاظت محیط‌ ئزیست است.
وی با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر از سازمان حفاظت محیط‌ زیست، گفت: وسعت مناطق ارزشمند چهارگانه کشور حدود ۱۹ میلیون هکتار است که ذخایر ژنتیک گیاهی غنی دارد و برخی گونه‌های گیاهی نایاب یا کمیاب در دنیا در ایران وجود دارد که این گونه‌ها را باید حفاظت، احیا و توسعه داد.
انجم شعاع با بیان اینکه تنوع آب و هوایی در کشور کم‌نظیر و حتی مناطقی وجود دارد که گونه‌های سردسیری و گرمسیری نظیر مرکبات و خرما در کنار گردو رویش پیدا می‌کنند، که شاید در دنیا ۴ تا ۵ نمونه این‌چنینی داشته باشیم  ، در ادامه افزود: تنوع بیش از 7 هزار گونه گیاهی و ۱۱ هزار گونه جانوری آبزی در کشور داریم که حفاظت از آنها نقش مهمی در سلامت جامعه دارد که سازمان حفاظت محیط‌ زیست این مهم را برعهده دارد.
وی با اشاره به نیازهای متعدد سازمان محیط‌ زیست در ادامه بر تلاش‌های فراوان برای ارتقا جایگاه محیط‌ زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تأکید کرد و افزود: از معضلات اساسی امروز بهره‌گیری از سامانه‌های به روز و هوشمندسازی است.
انجم شعاع با بیان اینکه امروز نمی‌توان با روش‌های سنتی قدیمی، وظایف سنگین را انجام داد، گفت: امروز سازمان محیط‌ زیست نیازمند سامانه‌های به روز مؤثر و هوشمند در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و پایش صنایع آلاینده و خدمات است، سازمان باید اتاق فکر مانیتورینگ متشکل از کارشناسان زبده و خبره داشته باشد تا بتواند به‌صورت ۳ شیفت هم منابع طبیعی و هم صنایع آلاینده را پایش کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی