روزشمار اولین انتخابات آزاد تاریخ ایران

ما حزب‌ها رو کجا می‌برید؟

بهزاد توفیق‌فر
طنزپرداز

9 مهر 1357: چهار، پنج حزب جدید با پسوند «کش» اعلام موجودیت کردند. ستمکشان ایران، جاروکشان آزادی، حرف‌کشان روشنفکر، دستکشان ملی و چند حزب دیگر. همگی این احزاب نیز ضمن تأکید بر تحریم هر نوع رفراندوم، ایجاد بسترهای لازم قومیتی از منظر سیاست‌های منطقه‌ای را برای برگزاری هرچه بهتر و مؤثرتر فرصت‌های پیش‌رو خواستار شدند. برنامه آموزشی انتخابات چیست و سوراخ صندوق رأی کدام است، هر 15 دقیقه از تلویزیون پخش می‌شود. محمدرضا پهلوی در مسیر پاناما به جزایر باهاما، با تلگراف داخل قایق پیام داد که من هنوز احساس خستگی می‌کنم و نیاز به استراحت دارم.

10 مهر 1357: مردم از ساعت 6 صبح جلوی شعبه‌های رأی‌گیری تجمع کرده‌اند. عوامل شعبه دست و صورت نشسته و صبحانه نخورده مجبور شدند درها را باز کنند و رأی‌گیری آغاز شد. همه «کش»ها و «خلق»ها و «فدا»ها با دیدن هجوم مردم به شعبه‌های رأی، در بیانیه‌های جداگانه، اعلام کردند که نیم‌ساعت دیشب خوابیده‌اند و همان موقع بسترهای لازم قومیتی از منظر سیاست‌های منطقه‌ای ایجاد شده و آنها هم مثل همه مردم از اولش هم به جمهوری اسلامی رأی می‌دهند. 6 حزب دیگر با ارسال نامه به وزارت‌ کشور اعلام موجودیت کردند و وعده دادند که تا شب، انتظارات خود را از حکومت آینده ایران اعلام خواهند کرد. فرح از قایق تلگراف زد که ما بیرون بندر باهاما زدیم بغل برای دستشویی و نوبتی مواظب چمدان‌هایی داروی نظافت که آورده‌ایم، هستیم.

11 مهر 1358: مردمی که دیروز نوبت‌شان نشده بود رأی بدهند، امروز از ساعت 5 صبح جلوی شعبه‌های رأی‌گیری تجمع کرده‌اند و لقمه‌های نان و پنیرشان را با هم نصف می‌کنند. مجاهدین خلق و فدائیان خلق در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند حالا که مردم اصرار می‌کنند، ما رئیس‌جمهور می‌شویم. حزب توده، حزب قاشق‌کشان فردا (قفا)، جبهه مشتاقان زردک (جمز)، نهضت ملی دیروز (نمد) و بقیه احزاب و گروه‌ها با اعلام حمایت، خواستار شدند و هر یک به ‌طور سوا، با صندوق و رأی عکس گرفتند. ولیعهد در پیامی از توی قایق در مسیر باهاما به پاناما، گفت: اون عروسک خرسی‌ام که جا مونده، تو شکمش هیچی نیست.

12 مهر 1357: دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کرد. مردم ایران، بی‌توجه به انواع حکومت از قبیل جمهوری دموکراتیک، دموکراتیک واز، بی‌سرانجام توده، گسترش اقلیت، یکپارچه فدرالی، کمبود سوسیالیستی، کمونیستی خداباور و غیره، با رأی قاطع بیش از 98 درصد، جمهوری اسلامی را برای ایران انتخاب کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی