توصیه‌هایی برای حفاظت از محیط زیست در روز طبیعت

جلوه زیبای طبیعت را از خودمان و آیندگان نگیریم

برای داشتن یک روز طبیعت بدون دردسر و همچنین حفاظت از محیط زیست و زیستمندان چه باید کرد؟ مهمترین موضوع این است که با طبیعت مهربان باشید و از هرگونه آسیب به آن بپرهیزید.

از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنید
ازآنجا که امسال سیزده بدر با ماه رمضان مقارن شده است برپا کردن آتش و بساط جوجه کباب سیزده بدر، به شب هنگام موکول می‌شود که لطف خاص خود را هم دارد. برای درست کردن این آتش دلچسب حتما از ذغال آماده استفاده کنید تا نیازی به شکستن شاخ و برگ درختان و آسیب زدن به محیط زیست نباشد. همچنین مراقب باشید که آتش را در فاصله ای مناسب از درختان برپا کنید تا آتش‌سوزی اتفاق نیفتد.اما این همه ماجرا نیست و پس از برپایی آتش و هنگام بازگشت به خانه و ترک طبیعت، باز هم باید به نکاتی توجه کنید. یکی از این نکات، خاموش کردن خاکستر آتش با آب یا خاک است. هرگز خاکستر را با این فکر که آتش خاموش شده و شعله ور نمی‌شود، رها نکنید و حتما خاکستر را با آب یا خاک، سرد کنید. 
از انداختن ته‌سیگار و چوب کبریت نیمه مشتعل روی زمین خودداری کنید
انداختن ته‌سیگار و چوب کبریت نیمه مشتعل به بیرون از خودرو هم یکی از مواردی است که می‌تواند یک حریق بزرگ را در جنگل رقم بزند بنابراین حتما از خاموش بودن ته سیگار یا چوب کبریت، مطمئن شوید.
 زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید
 یکی از ساده ترین راهکارها برای حفاظت از محیط زیست و زمین در روز طبیعت، این است که زباله کمتری تولید کنید و زباله‌های تولید شده را هم در جنگل و طبیعت رها نکنید. برای این منظور، حتما یک کیسه مخصوص جمع آوری زباله با خود همراه داشته باشید تا در پایان تفریح‌تان، آن را با خود ببرید یا به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهید.
جمع‌آوری زباله‌های رها شده در طبیعت هم می‌تواند یک تفریح مناسب در این روز باشد و ازسوی دیگر با این کار می‌توانید به  کودکان بیاموزید که زباله‌ها را در طبیعت رها نکنند.
توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرید
هوای فصل بهار متغیر است و شاید صبح زود که آماده رفتن به دل طبیعت می‌شوید با هوای آفتابی مواجه شوید ولی ممکن است هوا تغییر کند و چیزی نگذرد که دچار باران‌های سیل آسای بهاری شوید بنابراین قبل از برنامه‌ریزی برای زدن به دل طبیعت، ابتدا ازطریق اینترنت یا رادیو و تلویزیون و اپلیکیشن‌های هواشناسی، از وضعیت جوی منطقه‌ای که می‌خواهید به طبیعت آن سر بزنید، آگاه شوید. پس از آگاه شدن از وضعیت جوی، حتما توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرید تا دچار مشکل نشوید. از مهمترین نکات، اتراق نکردن در کنار 
رودخانه‌هاست.
 

جستجو
آرشیو تاریخی