اگر سیب نیست، پس کدام سین هفت سین است؟

کتاب دیگری برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک

طی هفته‌‌های گذشته چند کتاب درباره آموزش مهارت خودآگاهی به کودکان معرفی کردیم. کتاب‌های گربه قرمز و گربه‌ آبی، یک موجود خیلی عجیب و می‌توانم یک من دیگر بسازم؟ همگی در مورد آموزش مهارت خودآگاهی به کودکان درسنین مختلف بود. خودآگاهی به ما کمک می‌کند تفاوتمان را با دیگران بپذیریم وازمقایسه‌های اشتباه پرهیز کنیم.
کتابی که این هفته می‌خواهم راجع به آن حرف بزنم ازهمان مجموعه فیلسوف کوچک، نوشته هسینشوکه یوشی‌تکه است که نشر فندق، زیرمجموعه‌ نشرافق، آن را منتشر کرده.«شاید سیب باشد» داستان مواجهه کودکی با سیب است. او مدام فکر می‌کند اگر این شی قرمز و گرد سیب نباشد، چه چیزی می‌تواند باشد؟ ماهی‌ای که خودش را جمع کرده؟ ظرفی پرازژله به شکل سیب؟ دیگر چه چیزی؟ واقعاً دیگر چه چیزی می‌تواند باشد؟ 
مهارت خلاقیت به ما کمک می‌کند در بن‌بست نمانیم و یادگرفتن مهارت تفکر نقاد، مثل بلد بودن شنا در دریای اخبار جعلی امروز است. این کتاب به کودک کمک می‌کند توانایی‌اش را برای فکر کردن خارج از چهارچوب‌ها زنده نگه دارد وهمچنین گاهی به حقیقی‌ترین اطلاعات شک کند و احتمالات دیگر را نیز درنظربگیرد. ازاین جهات، خواندن این کتاب به صورت تعاملی پیشنهاد می‌شود. وقتی کتاب را با کودک خود می‌خوانید می‌توانید ازاوهم بخواهید تا حدس‌هایش را بیان کند و بعد شیء‌ای را که به جای سیب حدس زده بررسی کند و تفاوت‌ها و شباهت‌هایش را بگوید و بالاخره تصمیم بگیرد آیا واقعاً این سیب می‌تواند آن شیء هم باشد یا نه؟
همچنین پس از اتمام کتاب می‌توان این بازی را با کودک ادامه داد. «فکر می‌کنی این واقعاً یک توت فرنگی است؟»، «اگر توت فرنگی نباشد چه می‌تواند باشد؟»
این کتاب برای کودکان ۷ تا ۹ سال به صورت تقریبی، مناسب است. کتاب‌های سری فیلسوف کوچک را بهتر است تعاملی و مکرر بخوانید و پس از پایان کتاب، همچنان در موقعیت‌های مختلف به آن ارجاع دهید.

جستجو
آرشیو تاریخی