آیا بودجه‌ریزی سال آینده می‌تواند اقتصاد تک‌محصولی را تغییر دهد؟

بودجه ۱۴۰۵؛ تغییر مسیر به سمت سرمایه‌گذاری و فناوری

رشد ۱۵ درصدی اعتبارات تولیدات فرهنگی (پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای) به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان و رشد تنها ۵ درصدی اعتبار صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی از تصمیمات جسورانه دولت در بودجه ۱۴۰۵ است.


در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، دولت با پیش‌بینی اعتبارات قابل توجه و رشد چشمگیر بودجه‌ای، مسیر توسعه اقتصادی را بر محور تشکیل سرمایه در مناطق محروم، تقویت صنایع کوچک و متوسط و شتاب‌بخشی به زیرساخت‌های فناوری و ارتباطات قرار داده است. این بودجه که در شرایط پیچیده اقتصادی تدوین شده، نشان‌دهنده نگاه راهبردی به بخش‌های مولد و تلاش برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی است.
 
محرکه اصلی تولید و اشتغال
بخش صنعت، معدن و تجارت با سهمی قابل توجه از بودجه عمومی، در کانون توجه لایحه قرار دارد. اعتباری بالغ بر ۲۸۲ هزار میلیارد ریال برای وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان زمین‌شناسی و صندوق‌های حمایتی پیش‌بینی شده است.
این بودجه نزدیک به 29 هزار میلیارد تومانی قرار است در چه بخش‌هایی هزینه شود؟ نگاهی به لایحه بودجه 1405 نشان می‌دهد که تشویق سرمایه‌گذاری غیردولتی در مناطق محروم به‌ویژه مناطق ویژه اقتصادی مانند جاسک و چابهار با ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی جزو اولویت‌های وزارت صمت در سال آینده خواهد بود. تکمیل و توسعه زیرساخت‌های حیاتی معدن و صنایع معدنی از جمله راه‌های دسترسی، خطوط ریلی و تأمین آب و انرژی از دیگر اولویت‌های بودجه سال آینده است.
در لایحه بودجه سال آینده، تجهیز و به‌روزرسانی اطلاعات پایه زمین‌شناسی از طریق تهیه نقشه‌های دقیق و انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی نیز در دستور کار است. این بخش به ویژه برای امکان‌سنجی فعالیت معادن اهمیت بسیار بالایی دارد. دولت همچنین برای صنایع کوچک و متوسط (SME‌ها) به عنوان موتور محرک اشتغال و نوآوری این بودجه را در نظر گرفته است.
توسعه و بهسازی شهرک‌های صنعتی با اولویت احداث تصفیه‌خانه‌ها و رعایت ملاحظات محیط زیستی و حفظ و ارتقای توان عملیاتی دستگاه‌های اجرایی برای بهبود کیفیت نظارت و خدمات‌رسانی دو اولویت دیگر بخش صنعت و معدن در لایحه بودجه سال آینده خواهد بود.
 
نگهبان سلامت بازار و تولید
در لایحه بودجه سال آینده سازمان ملی استاندارد با رشد اعتباری ۱۱۱ درصدی نسبت به سال 1404و دسترسی به حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال، مأموریت خطیری در کنترل بازار و ارتقای کیفیت کالاها برعهده دارد. تمرکز اصلی بر نظارت مستمر بر بازار، تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای ملی مطابق با معیارهای بین‌المللی و افزایش حضور فعال در نهادهای استانداردسازی جهانی است. این افزایش چشمگیر بودجه، نشان‌دهنده عزم دولت برای مقابله با قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی با کیفیت است.
 
شریان حیاتی اقتصاد دیجیتال
بخش ارتباطات در لایحه بودجه سال آینده با رشد بیش از ۲۵ درصدی اعتبارات و اختصاص ۳۱۲ هزار میلیارد ریال، بیشترین جهش بودجه‌ای را تجربه کرده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت دولت هوشمند بر اساس سند معماری مصوب، نخستین موردی است که برای این بخش در نظر گرفته شده است. پیاده‌سازی برنامه ۱۰‌ساله توسعه صنعت فضایی کشور و پرتاب ماهواره‌های داخلی از دیگر برنامه‌های بخش ارتباطات در سال آینده است. پایش و مدیریت بهینه طیف فرکانسی برای بهبود کیفیت خدمات مخابراتی و توسعه شبکه فیبر نوری به منظور افزایش پهنای باند و دسترسی عادلانه به اینترنت پرسرعت از دیگر برنامه‌هایی است که در لایحه بودجه 1405 گنجانده شده است. همچنین در این لایحه منابع لازم برای حفظ توان عملیاتی دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شرکت زیرساخت تأمین شده است.
تثبیت بازار و حمایت از کشاورزی
قیمت تضمینی یا Guarantied Price نوعی دخالت اقتصادی دولت در مکانیسم بازار است. بر پایه آن دولت آمادگی و تعهد خود را برای خرید هر مقدار از کالایی خاص (معمولاً محصولات کشاورزی استراتژیک مانند گندم) به قیمتی معین اعلام می‌دارد و تولیدکنندگان در صورت افت قیمت بازار به سطحی پایین‌تر از قیمت یا نیافتن مشتری در بازار می‌توانند کالای خود را به این قیمت به دولت بفروشند. در واقع با این سیاست دولت‌ها از افت بیش از حد قیمت جلوگیری می‌‌کنند و از این طریق، تشویق به تولید بیشتر و حمایت از تولید کنندگان آن محصول و یا کالای خاص است.
لایحه بودجه ۱۴۰۵ برای خرید تضمینی گندم اعتبار هنگفتی را در نظر گرفته که نسبت به بودجه امسال نیز رشد 20 درصدی دارد. چنان که دولت با در نظر گرفتن ۲۹۹ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم امنیت غذایی را در اولویت قرار داده است.
بودجه پیش‌بینی شده برای بخش تأمین کالای اساسی که عمدتاً با هدف تثبیت بازار اختصاص پیدا کرده، به همین جا ختم نمی‌شود و ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تأمین کود شیمیایی غیر کود اوره و ۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه بذر و نهاده‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است. دولت همچنین ۱٫۳ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی برگ سبز چای و افزایش سرمایه صندوق صنایع پیش‌بینی کرده و سهم سیاست تنظیم بازار و ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی نیز هزار میلیارد تومان خواهد بود.
از این گذشته، در حوزه تجارت و گمرک نیز تحولات قابل توجهی دیده می‌شود. چرا که ۱۰٫۲ هزار میلیارد تومان برای تجهیز گمرکات به دستگاه‌های پرتونگاری، توسعه خدمات الکترونیک و اتصال به سامانه جامع تجارت پیش‌بینی شده است. همچنین در لایحه بودجه سال آینده نسبت به جذب ۱۳۵۶ نیروی انسانی جدید برای اجرای طرح ۲۴ ساعته شدن گمرکات و تسریع فرآیند ترخیص کالا اقدام خواهد شد و همچنین ۸۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مشوق‌های صادراتی و توسعه زیرساخت‌های صادرات غیرنفتی اختصاص یافته است.
 لایحه بودجه ۱۴۰۵ را می‌توان سندی دانست که بر توسعه متوازن منطقه‌ای، تقویت بخش خصوصی و تحول دیجیتال تأکید دارد. تزریق منابع به مناطق محروم، حمایت از صنایع کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های فناوری، نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد اشتغال مولد و کاهش وابستگی به نفت است.
با این حال، موفقیت این لایحه منوط به شفافیت در تخصیص بودجه، کاهش بوروکراسی و هماهنگی بین دستگاهی است. همچنین، تأمین منابع مالی پیش‌بینی شده در شرایط تحریمی و کسری بودجه، چالشی است که مجلس و دولت باید برای آن راه‌حل‌های عملیاتی بیابند.

 

 نکات شاخص لایحه بودجه 1405
  پیش‌بینی اعتبار کارت «امید مادران» / 14000 میلیاردتومان
  رشد 30 درصدی اعتبار امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان قرآنی / 1400 میلیارد تومان
  رشد 25 درصدی اعتبار حق بیمه قهرمانان و پیشکسوتان ورزش / 400 میلیارد تومان
  رشد 100 درصدی اعتبار المپیک و پارالمپیک برای اعزام به مسابقات آسیایی / 850 میلیارد تومان
  رشد 150 درصدی اعتبارات تولیدات فرهنگی 
(پویانمایی و بازی‌های رایانه ای) / 1000 میلیارد تومان
  رشد 55 درصدی اعتبارات تولیدات فرهنگی 
(فیلم سینمایی فاخر) / 1000 میلیارد تومان 
  کمک‌های فنی و اعتباری در قالب وجوه اداره شده و ارائه تسهیلات بانکی به‌منظور اشتغال جوانان و توسعه کسب و کارهای فرهنگی، از محل مالیات بر ارزش افزوده 
/ 2000 میلیارد تومان
  اعتبار مرمت 700 اثر تاریخی و فرهنگی در طی سال
/ 1675 میلیارد تومان
  اعتبار تکمیل 500 پروژه نیمه تمام ورزشی بویژه در مناطق محروم و روستاها/ 12900 میلیارد تومان
  رشد 100درصدی اعتبار پیش‌بینی شده برای تکمیل 
و بازسازی ورزشگاه آزادی و سالن‌های ورزشی در 13 شهر 
/ 4000 میلیارد تومان

 

توضیح برای بودجه چند نهاد فرهنگی و رسانه‌ای
درباره بودجه نهادهایی چون صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی نیز بزرگنمایی صورت گرفته است.
 این درحالی است که برپایه متن لایحه ارسالی دولت به مجلس، اعتبارات سازمان صدا و سیما رشد 16 درصدی نسبت به سال 1404 داشته است. 
سازمان تبلیغات اسلامی با اعتبار3.7 همت در لایحه سال 1405 نسبت به سال 1404 تنها 5 درصد رشد داشته است. شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با 496 میلیارد تومان اعتبار پیشنهادی برای لایحه 1405 تنها 5درصد رشد و سازمان اوقاف و امور خیریه «با ادغام دانشگاه علوم و معارف قرآنی»، در لایحه 1405 تنها 19درصد رشد داشته است. 
همچنین در قانون بودجه سال 1404 بخشی از حقوق کارکنان سازمان حج و زیارت پیش‌بینی شده بود، اما در لایحه سال 1405 حقوق این کارکنان به صورت کامل پیش‌بینی شده است تا موجب افزایش هزینه‌های زائران نشود.

 

کاهش 5درصدی اعتبار 
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
برخلاف ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه نهادهای وابسته به بیت امام(ره) سه ردیف جداگانه در لایحه بودجه دارند، واقعیت به گونه دیگری است. 
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، آستان امام خمینی(ره) و پژوهشکده امام خمینی(ره) در قانون بودجه سال 1404 دارای سه ردیف مستقل هستند. 
درحالی که در لایحه 1405 با ادغام ردیف‌ها، هر سه مجموعه در یک ردیف ادغام شده است. 
همچنین در سال 1404 مجموع اعتبار هر سه مجموعه 624 میلیارد تومان بود که در لایحه سال1405 مبلغ 598 میلیارد تومان اعتبار برای این سه مجموعه پیش‌بینی شده است و نشان دهنده یک کاهش 5درصدی است.