رئیس‌جمهوری در همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای»:

در نگاه رهبری، آزادی مشروع حق مردم و تکلیف حکومت است

 رئیس‌جمهوری دیروز در همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، با بیان اینکه «امیدوارم بتوانیم هم حقوق مردم را درست ادا و هم آزادی‌های مشروع را به‌درستی در جامعه محقق کنیم»، اظهارکرد: «مقام معظم رهبری، تأمین آزادی‌های مشروع را یکی از وظایف قوه قضائیه عنوان می‌کنند و آزادی را نه مطلق، بلکه آزادی مشروع می‌دانند که شرع اجازه داده است و در این چهارچوب مردم را نه تنها ذی‌حقوق، بلکه بازیگران اصلی عرصه تحقق آزادی‌ها معرفی می‌کنند.»
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان با تأکید بر ضرورت تحقق عملی حقوق مردم و آزادی‌های مشروع، گفت: «در نگاه رهبر معظم انقلاب، آزادی حقی الهی برای مردم و تکلیفی جدی بر دوش حکومت است و مردم نه تنها ذی‌حقوق، بلکه بازیگران اصلی عرصه تحقق آزادی‌ها به شمار می‌روند.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در آرای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث از آزادی اقتصادی تأکید می‌شود که مردم نه تنها حق فعالیت اقتصادی دارند، بلکه مسئولیت تأمین نیازهای عمومی جامعه را نیز به عهده دارند، افزود: «اگر بخواهیم رئوس فکری مقام معظم رهبری درباره آزادی را در چند سطح خلاصه کنیم، عبارتند از: 1- آزادی، رهایی از بندگی غیر خداست، هم بیرونی و هم درونی، 2- آزادی مشروع حق مردم و تکلیف حکومت است، 3- مردم محور تحقق آزادی‌های مشروع هستند، 4- آزادی مسئولان همیشه با مسئولیت، تعهد و تقوا عجین است و 5- تبیین آزادی در عصر انقلاب اسلامی باید در تمایز با آزادی در تمدن غرب صورت بگیرد.» وی تصریح کرد: «در نگاه مقام معظم رهبری، آزادی صرفاً آزادی حیوانی و نمایش دموکراسی از طریق صندوق رأی نیست؛ در حالی که هزاران اسارت دست و پای این انسان را بسته است؛ آزادی معنوی و رهایی از قیود و زنجیرهای درونی بشر مبنای تفاوت آزادی در مکتب اسلام و غرب است.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «در این نگاه، هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند انسان را آن‌گونه برده کند که شهوت و هوا و هوس درونی او را برده و اسیر می‌کند»، گفت: «چهارچوب، حدود و مرزهای آزادی در اسلام و غرب تفاوت دارد، در منطق غرب آزادی محدود به قانون و عدم لطمه به آزادی دیگری است، اما در اسلام در برخی موارد دایره آزادی را تنگ و در برخی موارد گسترش می‌دهد. آزادی در اسلام دارای دو گونه مانع است؛ یکی موانع بیرونی شامل قدرت‌ها و استعمارگران و دیگری موانع درونی یعنی خصوصیات بشری منجر به انفعال، ذلت، سلطه‌پذیری و ضعف‌های درونی؛ انسان اگر اسیر ضعف‌های درونی باشد لاجرم اسیر اسارت‌ها و زنجیرهای بیرونی هم می‌شود.‌ در سطح جهانی نیز این‌گونه است، جامعه‌ای که اسیر خصلت‌های منفی خودش نباشد، آن‌ جامعه اسیر قدرت‌های بیرونی نخواهد بود.» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در اسلام آزادی، علاوه بر اینکه نباید آزادی و حقوق دیگری و منافع جامعه را تهدید کند، نباید منافع شخص خود آن انسان را نیز به خطر بیندازد، لذا خودکشی، خودآزاری، انظلام و تحمل زور و نپیمودن راه تکامل و راکد گذاشتن استعدادهای انسانی ممنوع است؛ حفظ آزادی یک تکلیف است، البته تفحص و تجسس و افشاگری نسبت به آن هم ممنوع است.» پزشکیان درباره حقوق ملت و حاکمیت در منظومه فکری مقام معظم رهبری، با اشاره به فرازهایی از قرآن و نیز نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر، اظهارکرد: «ارزش در پیشگاه خدا تقواست و تقوا حرکت بی‌خطاست. حرکت بی‌خطا بسته به جایگاه، مقام، موقعیت و جایی که انسان قرار گرفته معنا و مفهوم خودش را پیدا می‌کند. اگر ما در جایگاه‌های درستی قرار گرفته باشیم، باید تصمیمات درست و سیاست‌های درست اعلام، اعمال، اجرا و بر آن نظارت کنیم.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «وظیفه مسئول این است که در حقوق مردمی که از آن حرف می‌زنیم با تمام وجود نسبت به مردم با رحمت و لطف برخورد کند و نباید برخورد خشن و سبوعانه با مردم داشته باشد»، افزود: «حضرت علی(ع) می‌فرماید وقتی با مردم نتوانی با انصاف برخورد کنی در واقع با خدا در حال جنگی. رعیت به صلاح نمی‌رسد، مگر با بودن حاکمان و والیان صالح و والی و حاکم هم صالح باقی نمی‌ماند، مگر یک ملت و یک جامعه مطالبه‌گر داشته باشد که اگر پایش را کج گذاشت مطالبه گری کند.» پزشکیان ادامه داد: «همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم در جنگ 12 روزه حق خودشان را ادا کردند. این گونه نباید باشد که مردم همیشه در صحنه باشند، حق‌شان را ادا کنند و ما به دنبال کار خودمان برویم. اگر حاکمان و والیان حق مردم را ادا کنند، حق در بین این مردم عزت پیدا می‌کند و پایه‌ها و ستون‌های عدالت در جامعه مستحکم می‌شود.» رئیس جمهوری اظهار کرد: «به تصور من تاکنون مردم تا جایی که امکان داشته حق خود را نسبت به حاکمیت ادا کرده‌اند و ما وظیفه داریم حق و حقوق این مردم را ادا کنیم. اگر این گونه شد و برخورد ما با همه جناح‌ها،‌ دسته‌ها، قومیت‌ها و جنسیت‌ها منصفانه شد، مردم در سایه آرامش و دوستی و محبت با هم زندگی می‌کنند و می‌شود به ماندگاری و پایداری این جامعه امید بست و آن توطئه‌ها و نقشه‌هایی که دشمنان می‌کشند که این جامعه را به زانو دربیاورند، به شکست کشانده خواهد شد و دشمنان از این مردم و از این ملت و جامعه ناامید خواهند شد. این مهم در صورت تحقق حقوق متقابل حاکمیت و مردم شکل می‌گیرد.» پزشکیان با اشاره به برخی دیگر از خصال حاکم از دیدگاه امام علی(ع) افزود: «حاکمان در این چهارچوب و در این قانون از مردم و با مردم هستند. ما در دولت نسبت به حقوقی که در قانون اساسی و در نگاه مقام معظم رهبری برای مردم برشمرده شده است، باور داریم. کتمان نمی‌کنیم که با کاستی‌هایی مواجهیم، اما در تلاشیم تا جایی که از دستمان برمی‌آید، این نقص‌ها و کاستی‌ها را اصلاح کنیم. مردم نباید از دولت که وظیفه ارائه خدمات به آنان را برعهده دارد، ناراضی باشند.» رئیس جمهوری با بیان اینکه «مردم در دوران جنگ، پیش از انقلاب، حین انقلاب و در تمامی این مسیر، دین خود را ادا کرده‌اند»، تصریح کرد: «این مردم بودند که وظیفه‌شان را انجام دادند، نه دسته‌ها و جناح‌ها و گروه‌ها. اکنون این وظیفه من و دولت است که بتوانیم مردم را در تصمیم‌گیری‌های سیاسی همراه کنیم، آنان را در امور مشارکت دهیم و بکوشیم دردها، نگرانی‌ها و مشکلات‌شان را درک و برطرف کنیم.» پزشکیان گفت: «آن‌گونه که باید، خدمتگزار نیستیم و مردم را یکسان نمی‌بینیم، حال آنکه باید همه مردم را یکسان دید و برتری را نه بر پایه نژاد و قومیت و جنسیت و ظاهر یا باور، بلکه بر اساس تقوا دانست. »
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و دو
 - شماره هشت هزار و نهصد و دو - ۱۳ آذر ۱۴۰۴